Apneja u snu

Apneja u snu – uzrok, simptomi i liječenje

Simptomi

Apneja u snu je poremećaj spavanja u kojem disanje prestaje u kratkim razdobljima. Najlakše ju je prepoznati ako za vrijeme spavanja glasno hrčete te ako se osjećate umorno i izmoreno i nakon pune naspavanosti.

Apneja u snu se javlja kada uslijed opuštanja mišića ždrijela dolazi do pada baze jezika na stražnji zid ždrijela te djelomičnog ili potpunog zatvaranja dišnog puta. Kada govorimo o apneji, kažemo da se radi o poremećaju spontanog disanja.

Premda apneja može biti uzrokovana raznim uzrocima kao što su trauma, konzumacija droge ili neurološke bolesti, najčešći oblik apneje je apneja u snu u čijoj podlozi je prekomjerna tjelesna masa.

Izostanci disanja uglavnom traju oko 10 ili više sekundi, a mogu se pojavljivati i do 500 puta u noći. Kvaliteta sna je znatno narušena, a bolesnik ne može postići stadije dubokog sna te se ujutro budi umoran i pospan. Stoga se ljudi koji pate od ovog poremećaja ujutro bude izrazito umorni i iscrpljeni te pate od smanjene pozornosti i koncentracije tijekom dana.

Postoje dvije glavne vrste apneje u snu:

  • Opstruktivna apneja – dolazi do opstrukcije protoka zraka u gornjim dišnim putevima, što se događa kada se mišići ždrijela koji drže dišne puteve otvorenima pretjerano opuste tijekom spavanja.
  • Centralna apneja sna – rjeđi oblik, pojavljuje se kada mozak ne šalje odgovarajuće signale mišićima koji su zaduženi za kontrolu disanja, što se događa nakon oštećenja središnjih dišnih centara ili oštećenjem neuromuskularne spojnice dišnih mišića.

Ako sumnjate da imate apneju, posjetite liječnika. Liječenje je potrebno kako bi se izbjegli problemi s radom srca i druge komplikacije.

Uzrok apneje

Anatomski faktori rizika su gojaznost (indeks tjelesne mase >30); orofarinks “stiješnjen” kratkom ili uvučenom mandibulom i velikim jezikom, tonzilama, lateralnim parafaringalnim jastučićima sala; okrugla glava; okovratnik košulje >44 cm.
Ostali poznati faktori rizika su postmenopauzalni status te konzumiranje alkohola ili sedativa. Obiteljska anamneza apneje u snu je pozitivna u 25 do 40% slučajeva, što je možda posljedica nasljeđa vezanog za centar za disanje ili građu farinksa; vjerojatnost obolijevanja je to veća što unutar obitelji ima više slučajeva bolesti. Apneja je također vezana za kronične bolesti, npr. za hipertenziju, moždani udar, dijabetes, GERB, noćnu anginu, zatajivanje srca i hipotireozu.

Budući da je gojaznost zajednički faktor rizika i za apneju i za sindrom hipoventilacije u gojaznih ljudi, ova dva stanja mogu postojati istodobno.

Opstrukcija dišnih putova izaziva paroksizme inspiratornog napora, smanjuje izmjenu plinova, prekida normalni načina spavanja, te dovodi do djelomičnog ili potpunog buđenja. Hipoksija i/ili hiperkapnija i fragmentacija sna međusobnim djelovanjem proizvode karakteristične simptome i znakove.

Apneja je krajnji oblik otpora u gornjim dišnim putovima u snu. Manje ozbiljni oblici ne dovode do desaturacije kisika već primarno do hrkanja; otpor u farinksu stvara bučnu inspiraciju ali bez prekidanja sna; kao i sindrom otpora u gornjim dišnim putovima, koji je ozbiljniji otpor protoku zraka u farinksu a koji izaziva hrkanje i kratkotrajno buđenje. Ljudi sa sindromom otpora protoku zraka u gornjim dišnim putovima su obično mlađi ljudi i manje gojazni od onih sa apnejom a žale se na pospanost danju više od onih koji primarno hrču. Ali inače, simptomi, dijagnostička obrada i liječenje hrkanja i sindroma otpora protoku zraka u gornjim dišnim putovima su isti kao i za apneju.

Simptomi apneje

Tipični simptomi apneje u spavanju su glasno hrkanje, česta noćna buđenja, jutarnja grlobolja i glavobolja, pospanost tijekom dana, manjak energije, oslabljeno pamćenje i koncentracija. Apneja u spavanju često ostaje neprepoznata jer pacijent u pravilu ne zna da hrče ako mu to ne priopći netko drugi, dok su ostali simptomi premalo specifični.

Dijagnoza

Apneja se diganosticira na temelju simptoma, fizičkog pregleda u kojemu će liječnik pogledati usta, nos i grlo pacijenta te napraviti test spavanja.

Test spavanja najbolji je pokazatelj pati li osoba od apneje. Osoba ostaje tijekom noći na promatranju te je prikopčana na senzore koji prate aktivnosti u mozgu, pokrete očiju, otkucaje srca i krvni tlak.

Postoji i kućni test za apneju koji uključuje aparat koji će pacijent dobiti u bolnici i ponijeti sa sobom te će kao i onaj bolnički pratiti aktivnosti organizma za vrijeme spavanja.

Apneja u snu – liječenje

Kod blažih slučajeva apneje liječnik može preporučiti samo promjenu načina života kao što su:

  • gubitak težine,
  • izbjegavanje konzumacije alkoholnih pića,
  • prestanak pušenja,
  • redoviti odlazak na spavanje,
  • spavanje na boku.

Određeni uređaji mogu pomoći otvoriti blokiran dišni put. U drugim slučajevima, može biti potrebno kirurško liječenje.

Kod težih slučajeva opstruktivne apneje se koristi aparat za upuhavanje zraka tzv. CPAP (Continuous positive airway pressure – stalan pozitivan tlak dišnog puta) ili se vrši korištenje oralnih proteza.

Liječenje centralne apneje je usmjereno na opće zdravstvene mjere, korištenje aparata za upuhivanje zraka CPAP i liječenje primarnih bolesti koje uzrokuju centralnu apneju.

Operacija je obično opcija samo nakon što drugi tretmani nisu uspjeli. Ona uključuje rekonstrukciju gornjih dišnih puteva, a cilj joj je povećanje dišnog puta te uklanjanje uzroka hrkanja. Ako stanje zahtijeva jedno od rješenja je i traheotomija, odnosno otvaranje dušnika.

Prevencija apneje

Postoji mnogo načina da se spriječi da se taj uvjet pojavljuje. Možeš:

  • Kontrolirajte tjelesnu težinu.
  • Izbjegavajte alkohol i duhan.
  • Liječiti alergije dišnih puteva.
  • Kontrolirajte svoj stres jer može izazvati hormonske probleme.
  • Spriječiti spor metabolizam.

CPAP uređaj – za apneju u kućnoj njezi

Prije nego što se pacijenta pošalje na zadnju opciju – operaciju, pacijentu se preporučuje korištenje CPAP (Continuous positive airway pressure) uređaja.

CPAP – je uređaj/potpora disanju kontinuiranim pozitivnim tlakom. Radi se o aparatu koji upuhuje zrak u dišni put preko maske stavljene na nos ili na usta i nos, koju bolesnik nosi tijekom spavanja. Zrak se upuhuje pod tlakom od 4-20 cm H2O i tako sprječava kolaps dišnog puta.

Ovisno o obliku apneje, kao i uzroku apneje, neki bolesnici iznimno teško podnose CPAP. Neki se nikako ne uspijevaju naviknuti na aparat te u periodu navikavanja imaju osjećaj kako im je još gore nego prije. Kod nekih se zbog neprilagođene maske ili maske koja je previše stisnuta uz lice, pojavljuju problemi s vrlo otečenim podočnjacima.

Posebno pogodni za korištenje su CPAP aparati sa samoregulirajućim tlakom koji snizuju tlak tijekom izdisaja, a povećavaju ga tijekom udisaja što bolesniku omogućuje ugodniju primjenu.

Primjena CPAP aparata je stalna ili dugoročna, ovisno o tome može li do izlječenja doći s promjenom životnih navika.

Prirodna rehabilitacija apneje u snu

Orophyryx se nalazi na bazi jezika i uključuje dio mekanog paleta, bočnih zidova, tonzila i gornjeg dijela grla.
Terapija za mišiće usne šupljine i elektrostimulacija su metoda koja se koristi za smanjenje simptoma apneje u snu.
To su jednostavne, sigurne i učinkovite vježbe, jer smanjuju količinu hrkanja i prekida u snu.

Srećom, unatoč gore navedenom, prirodno je moguće liječiti apneju.

Vježbajte nepce
Ova vježba poboljšava disanje kad spavate.

1.Izgovorite svaki od samoglasnika dok izdišete zrak kroz usta.
2.Morate reći vokale za 3 minute svaki dan.

Samoglasnici
U ovoj vježbi ponovite otvorene (A, O) tijekom udisanja kroz nos i izdisanja kroz usta.
Izgovorite riječi koje imaju dugi zvuk kad kombinirate dva samoglasnika. (Na primjer: boa, Maria itd.)

Puhanje balona
Puhanje balona pomaže vježbati pluća i mišiće dijafragme. Osim toga, ona jača usne i nadasve poboljšava izgovor riječi.
Da biste to učinili, puhnite između 5 i 6 puta snažno.

Vježbajte svoje lice
Druge učinkovite metode liječenja su vježbe lica.

1.Počnite otvaranjem usta širokom koliko možete.
2.Zatim zategnite usne 10 sekundi.
To će pomoći u jačanju mišića.

Stavite pritisak na nepce
Jedna od tehnika za borbu protiv nesanice je staviti kraj vašeg jezika na vaše nepce .

1.Stavite jezik točno iznad gornjih zuba.
2.Udahnite kroz usta i polagano izdahnite.
3.Zatvorite usta i brojite 5 sekundi dok dišete.
4.Konačno, izdahnite.

Korisne preporuke za apneju u snu

  1. Za početak, isključite sve električne uređaje u rano vrijeme i izbjegavajte smetnje.
  2. Uvijek pazite da nosite udobnu odjeću za spavanje.
  3. Držite prostor dobro prozračen.
  4. Jedite umjerene količine hrane za večeru.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *