Banane

Banane i zdravlje

Korisni savjeti Savjeti o prehrani

Banana (lat. Musa spp.) potječe iz Jugoistočne Azije, a raste u svim tropskim dijelovima svijeta.
Uzgaja se za hranu, ali i kao ukrasna vrtna ili sobna biljka.

Najstarije zabilješke o banani datiraju od prije 2.500 godina i pronađene su na sanskrtu, dok je trgovina njima započela krajem 14. stoljeća.
Prvi Europljani koji su se susreli s ovom namirnicom bili su vojnici Aleksandra Makedonskog u Indiji.
U Africi su ih proširili Arapi te europski kolonisti (Španjolci, Portugalci i Englezi) koji su ih donijeli u Južnu Ameriku u 16. stoljeću.


Većinu života slušamo kako je voće zdravo i koliko ga je važno jesti svakodnevno jer tako jačamo imunitet, a kao posebno korisno i zdravo voće često se ističe banana.

Banane su, naime, pune vitamina i hranjivih tvari, a ako se jedu svaki dan, pomažu održavanju zdravlja i poboljšavaju opće stanje organizma.

Naravno, ne treba pretjerivati. Preporuka je banana do dvije dnevno jer prevelike količine mogu doprinijeti debljanju ili dovesti do manjka nekih drugih tvari u organizmu.

Iako su banane popularne, neki ih još uvijek izbjegavaju jer imaju više ugljikohidrata nego drugi plodovi. No, tvoje tijelo treba ugljikohidrate, a za razliku od prerađenih slatkiša, unosom banana dobivaš prirodne šećere u pratnji mnogo vitamina i minerala. Osim toga, banane su bogate vlaknima, što usporava probavu šećera i dulje te drži sitim.

Na žalost, kod nas su u ponudi samo neke od brojnih vrsta banana i ne možemo, primjerice, uživati u malim, zelenim bananama koje imaju okus po limunu, ili pak crvenkastim okusa naranče. To praktično voće s “patentnim zatvaračem”, dostupno ma gdje god se nalazili, pruža bogatstvo ugljikohidrata i osigurava brzu sitost organizmu. Obiluje jednostavnim šećerom, monosaharidom fruktozom, zbog čega je brzi izvor energije. To objašnjava zašto mnogi sportaši, posebice tenisači, često tijekom meča posežu za bananom.

Banane prolaze dug put od berbe do naših stolova, s tim da se beru još dok su zelene. Od brodskih preko kamionskih hladnjača dopremaju se u posebne komore za sazrijevanje. U razdoblju do sedam dana poprimaju žutu boju, stižu na police trgovina i završavaju u našim zdjelama za voće.

Što su tamnije to su bolje. Sadržaj šećera u banani je na samom vrhuncu, kada kora postane potpuno crna. To je tačka u kojoj se skrob u banani su pretvara u šećer. Također, suprotno vjerovanju, banane mogu i trebaju biti u hladnjaku da bi im se produžio život jestivosti.

Banane sadrže poprilično veliku količinu vlakana, kao i nekoliko važnih antioksidanata. Jedna banana srednje veličine sadrži otprilike:

  • Kalij: 9% preporučenog dnevnog unosa
  • Vitamin B6: 33% PDU
  • Vitamin C: 11% PDU
  • Magnezij: 8% PDU
  • Bakar: 10% PDU
  • Mangan: 14% PDU
  • Ugljikohidrati: 24 grama
  • Vlakna: 3,1 grama
  • Proteini: 1,3 grama
  • Masti: 0,4 grama

Banana ima samo oko 105 kalorija, a sastoji se gotovo isključivo od vode i ugljikohidrata. Banane sadrže vrlo malo proteina i gotovo nimalo masti.

Banana kao lijek

Ljekovita svojstva banane sadržana su u visokom udjelu dijetalnih vlakana, vitamina i alkaloida. Banane posjeduju mnoge alkaloide, aromatične spojeve koji posjeduju antioksidativna svojstva. Često pomažu kod srčanih i degenerativnih bolesti. To su:

  • dopamin – odnosno visok udio aminokiseline tirozina koji u organizmu može potaknuti sintezu dopamina,
  • katehini – fenolni spojevi koji imaju antioksidacijski učinak.

Banane posjeduju ljekovita svojstva koja mogu pomoći kod:

  • srčanih bolesti – visok udio kalija i antioksidansa u bananama regulira krvni tlak, a redovan unos kalija može smanjiti razvoj srčanih bolesti za oko 26%,
  • banane i probava – nerazgradivi škrob i pektin su vlakna koja pomažu radu probavnog sustava tako što djeluju kao prebiotici bakterijama mliječne kiseline,
  • bolesti bubrega – redovan unos kalija potpomaže pravilan rad bubrega,
  • depresije i anksioznosti – zbog visokog udjela tirozina potakne se sinteza dopamina, hormona koji pozitivno djeluje na raspoloženje,
  • anemije – zbog visokog udjela željeza,
  • pamćenja i koncentracije – banane su bogate vitaminima B skupine koje reguliraju živčane podražaje pa tako djeluju i na mozak,
  • banane i kolesterol – banane povoljno utječu na smanjenje kolesterola.

Ipak, zbog toga što kalij djeluje na natrij – kalij pumpama u stanicama našeg organizma, bitno utječe na krvni tlak. Ljudi koji već piju beta – blokatore za sniženje krvnog tlaka ne smiju konzumirati banane i općenito hranu bogatu kalijem.

Banana i želudac su loš spoj ako osoba pati od žgaravice ili GERB-a jer su blago kisele pa mogu negativno djelovati na želudac.

Suhe banane su također dobre za zdravlje jer su sušenjem hranjive tvari postale koncentriranije. Ipak, tako sadrže i veći udio šećera pa se ne preporučuju ljudima koji žele izgubiti na težini.

Kora od banane kao lijek

Koru od banane skoro svi bace, ali ona može poslužiti kao pomoćno sredstvo u kućanstvu, ali i kao lijek. Pomoću kore od banane možete:

  • izbijeliti zube – mangan, magnezij i kalij pomažu kod izbjeljivanja zubi,
  • izliječiti akne – lice možete blago istrljati korom banane, a to će pomoći i ako imate jako suhu kožu,
  • ublažiti svrbež i bol nakon uboda insekta – mjesto uboda na koži istrljajte korom od banane,
  • ublažiti podočnjake – kora od banane je izvrsna za podočnjake zbog mnogih minerala koji djeluju na vitalnost kože ispod očiju.

Banana – kalij za sportaše

Sportaši koji redovito i naporno treniraju mogu imati manjak kalija, što dovodi do grčeva u mišićima i poremećaja srčanih otkucaja. Kalij je elektrolit koji ima sličnu ulogu u organizmu kao i natrij. Utječu na ravnotežu vode u organizmu i regulaciju živčanih impulsa.

Za vrijeme aktivnosti kao što je npr. trčanje, kalij se oslobađa iz skeletalnih mišića i gubi znojem. Manjak kalija mora se nadoknaditi – a jedenjem banane upravo to i činimo. Jedna prosječna banana sadrži oko 422 miligrama kalija, što je ekvivalent od 12% potrebnog dnevnog unosa za osobu s bazalnim metabolizmom od 2.000 kalorija.

Banane su dobre za srce

Kalij je jedan od minerala koji je neophodan za normalan i zdrav rad srca te za kontrolu krvnog tlaka. Jedna banana sadrži skoro 10% od potrebne količine kalija koji dnevno treba unijeti u organizam.

Moždani udar

Redovita konzumacija banana može spriječiti rizik od moždanog udara za 40%, pokazalo je istraživanje objavljeno u časopisu The New England Journal of Medicine.

Talijanski i engleski znanstvenici uvjereni su da konzumiranje tri banane dnevno značajno smanjuje rizik od moždanog udara.

Pomažete probavnom sustavu

Banane među ostalim sadrže rezistentni ili otporni škrob koji hrani crijevne bakterije i održava crijevnu mikrobiotu. Tako pomaže održavanju zdravlja probavnog sustava.

Doprinosi gubitku kilograma

Budući da su bogate bjelančevinama i vlaknima banane će vas zasititi i dulje vrijeme održati osjećaj sitosti iako ste s jednom bananom unijeli samo stotinjak kalorija.

Održavaju zdravlje bubrega

U istraživanju u kojem je sudjelovalo 61 tisuća Šveđanki, istraživači su otkrili da ljudi koji jedu puno voća i povrća, odnosno 75 serviranja mjesečno, imaju najmanji rizik od razvoja karcinoma bubrega. Istraživači su posebno promatrali voće i došli su do saznanja da banane imaju najizraženije djelovanje protiv karcinoma bubrega zbog njihove visoke koncentracije fenola, spojeva s antioksidativnim učincima. Druga velika studija s više od 90.000 žena je pokazala da žene koje su konzumirale više od 4099 miligrama kalija dnevno imaju 35 posto niži rizik od bubrežnih kamenaca od žena koje su imale ispod 2407 mg.

Anemija

Banana je odličan izvor željeza koji je ključan za pravilnu proizvodnju hemoglobina i mnogih enzima koji su ključni za formiranje crvenih krvnih stanica.

Proljev

Banana će vratiti funkcije probavnog sustava u ravnotežu, upiti veliku količinu vode, olakšati proljev i regulirati rad crijeva.

U trudnoći

Тrudnісе ројаčаnо trеbајu раzіtі nа рrеhrаnu, а bаnаnа је zdrаvа, ukuѕnа і оlаkšаt ćе tеgоbu kоја роgаđа vеćіnu trudnіса. Ваnаnа ćе роdіgnutі rаzіnu šеćеrа u krvі, štо vаm trеbа kаdа оѕјеćаtе јutаrnје mučnіnе.

Depresija i loše raspoloženje

Ako se osjećate tužnima, posegnite za bananom.
Banana sadrži triptofan – aminokiselinu koju tijelo pretvara u serotonin, poznat po tome što opušta, poboljšava raspoloženje i daje osjećaj sreće.

Ovo voće je dobar izvor vitamina B koji je neophodan za stvaranje serotonina u mozgu.

Banana sadrži i magnezij, čiji je manjak usko povezan uz pojavu depresije, tjeskobe, iritabilnosti i drugih poremećaja raspoloženja.

Čir na želucu

Ako imate problema s čirom na želucu, banane će neutralizirati pretjeranu kiselost i smanjiti iritaciju.
Spojevi indocidi u sušenim, nezrelim bananama povećavaju količinu sluzi u probavnom traktu.
Sluz tvori snažan zaštitni sloj koji pomaže liječenju čira te sprečava njegov nastanak.

Pušenje

Banane mogu biti znatna pomoć pri odvikavanju od pušenja.
Vitamini B6 i B12 te kalij i magnezij pomažu tijelu da se oporavi od učinaka povlačenja nikotina iz tijela.

Pomaže za probleme s kožom

Zahvaljujući vitaminima i mineralima u banani koji potiču razinu kolagena, banana itekako može biti dobra za vas ako imate problema s kožom, bez obzira radi li se o borama, aknama ili suhoj koži.

Bananama protiv tumora

Ono po čemu je jako poznata banana je THF. Riječ je o engleskoj skraćenici Tumor Necrosis Factor, a riječ je o supstanci koja će se unosom u tijelo aktivno boriti protiv nezdravih stanica, protiv tumora. Što je banana zrelija, to sadrži više THF-a.

Savjeti za konzumaciju

Jedite banane kada su zrele. Tada imaju najmanju razinu ugljikohidrata. Probavnom sustavu treba više vremena da razgradi bananu koja nije zrela.

Banane možete dodavati u smoothie. Stavite ih u blender i pomiješajte s drugim voćem ili sokovima kako biste dobili bogat, kremast i ukusan smoothie.

Kad nije poželjna

U slučaju povišene vrijednosti triglicerida u krvi, banane nisu poželjna namirnica. Ne preporučuju se ni osobama oboljelima od bubrežnih bolesti niti onima koji moraju smanjiti prehrambeni unos kalija.

Zelena banana za šećeraše i protiv proljeva

Zelena banana ima najmanji glikemijski indeks, stoga su idealna za ljude koje imaju visoku razinu šećera u krvi. Također, navedena banana jako je dobra za ljude koji imaju problema s dijarejom (proljevom).

Žuto-zelene banane za mršavljenje

Ove banane dobre su za sve koji žele brzi obrok jer su vrlo zasitne, stoga se može reći kako su dobre za mršavljenje. Osim toga, prema određenim tvrdnjama ove banane pomažu razvoju pozitivnih bakterija u organizmu, što će posljedično biti dobro za naše zdravlje. I ove banane imaju nižu količinu šećera, pa su također preporučene šećerašima.

Žute banane se lako probavljaju i sadrže mnogo antioksidansa

Utjecaj antioksidansa na naš organizam je veliki, a prije svega tu moramo navesti smanjenje mogućnosti oboljenja od raka, štite srce i žile, smanjuju krvni tlak i usporavaju starenje. Žute banane su bogate antioksidansima. Također, ove banane su najbolje po pitanju probavljivosti, a najpopularnije su zbog svoga izgleda i teksture (nisu premekane i imaju najintenzivniji okus banane).

Smeđe banane (žute s crnim točkicama) smanjuju stres i tjeskobu, dobre su za kosti i mišiće

Završno, banane koje su jako prekrivene tamnim točkama, vrlo su bogate šećerom (nisu preporučljive šećerašima), najslađe su i najmekše u izboru. Ove banane sadrže puno triptofana, koji će smanjiti stres i tjeskobu koju osjećate. Ove banane su također vrlo dobre za zdravlje kostiju i mišića.

Kora od banane kao gnojivo

I za kraj…
Koru od banane ne bacajte, nego je upotrijebite kao prirodno organsko gnojivo. Takvo gnojivo možete dobiti tako da jednostavno položite koru od banane oko cvijeća, a ona će raspadom ispustiti minerale u zemlju.

Kora od banane za cvijeće

Gnojivo od banane za cvijeće možete pripremiti na više načina i za razne upotrebe, a to su:

  • Pasta od banane – banane usitnite u blenderu ili skašite vilicom, a zatim je namažite na korijen biljke. Banana je puna kalija koji biljke čini zdravijima i pomaže kod prijenosa vode kroz biljku.
  • Lijek protiv lisnih uši – male lisne uši bit će privučene mirisom smjese jabučnog octa i nasjeckanih banana. Takvu smjesu stavite u bocu s probušenim čepom, a lisne uši će ući i biti zadržane.
  • Oživljavanje cvijeća – ako želite poboljšati razvoj cvjetova na određenim biljkama, koristite gnojivo od banane.

Može se zaključiti da je banana izvrstan izvor hranjivih i ljekovitih tvari, a koristiti je možete i u mnoge druge svrhe.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.