Borovnice

Borovnice kao lijek

Savjeti o prehrani

Borovnice, zajedno s ostalim bobičastim voćem, pripadaju porodici Ericaceae.

Borovnica je mali višegodišnji grm koji ima bobičaste plodove. Svježi i zreli plodovi su ljubičaste boje, a ponekad mogu biti i tamnije, gotovo crne boje. Plod je prekriven voštanim zaštitnim slojem.

Ove male bobice kriju čudesna ljekovita svojstva. Odličan su izvor flavonoida, posebno antocijana koji ima odlična antioksidativna i protuupalna svojstva te održava stjenke krvnih žila elastičnima. Antocijan je zaslužan za tamnu boju borovnica.

Zbog sastava koji imaju borovnicama se pripisuje niz pozitivnih utjecaja na ljudsko zdravlje, od zaštite od kardiovaskularnih bolesti i karcinoma, do jačanja kostiju, doprinosa mentalnom zdravlju i regulacije krvnoga tlaka.

U 100 grama borovnica nalazimo:

  • Energetska vrijednost: 57 kcal
  • Ugljikohidrati 14 g
  • Od čega: Šećer 10 g i vlakna 2,4 g
  • Masti 0,3 g
  • Proteini 0,7 g

No, borovnice su iznimno bogat izvor vitamina i minerala: kalija, vitamina C, B6 i K. Najvažnija komponenta borovnica je flavonoid antocijanin koji ovom bobičastom voću daje boju, ali i gotovo sva zdravstvena djelovanja.

Budući da je ljekovitost borovnice uistinu nevjerojatna, donosimo još neka ljekovita svojstva zbog kojih ih trebate konzumirati:

Pune su antioksidansa

Antioksidansi štite tijelo od slobodnih radikala (nestabilnih molekula), a mogu oštetiti stanice i doprinijeti bržem starenju i bolestima, kao što je rak. Smatra se da borovnice imaju jednu od najviših razina antioksidanata među voćem. Glavni antioksidacijski spojevi u borovnicama pripadaju obitelji polifenolnih antioksidanata koji se nazivaju flavonoidi. Smatra se da je jedna skupina flavonoida posebno – antocijanina – odgovorna za velik broj blagotvornih učinaka tih bobica na zdravlje. Dokazano je da borovnice izravno povećavaju razinu antioksidansa u tijelu.

Štite očnu mrežnicu

Mrežnica oka trpi velik rizik od oksidativnog oštećenja, no borovnice pomažu i na tom planu.
Antocijanini u borovnicama štite mrežnicu oka od oksidativnog stresa i negativnog utjecaja sunčevog zračenja.
Studije potvrđuju ulogu antocijanina u liječenju slabog vida i smanjenog vidnog polja.
Antocijanini djeluju na kapilare u mrežnici tako što im pojačavaju funkciju, a ujedno sprječavaju degeneraciju žute pjege.

Borovnice mogu sniziti krvni tlak

Pokazalo se da borovnice imaju značajan učinak na ljude koji pate od visokog krvnog tlaka , što može biti jedan od čimbenika dobivanja neke bolesti srca.

U osmotjednom istraživanju, ljudi koji su imali visoki krvni tlak ili neko zatajenje srca primijetili su smanjenje krvnog tlaka za 4-7% nakon što su konzumirali 50 grama borovnica dnevno.

Poboljšanje funkcija mozga

Borovnice su odlična hrana za mozak. Antocijan, selen, vitamin A, C, E, vitamin B, cink, natrij, kalij, bakar, magnezij, fosfor i mangan mogu liječiti neurotične poremećaje sprečavanjem degeneracije i smrti neurona. Istraživanja su pokazala da svakodnevna konzumacija borovnica poboljšava kognitivne funkcije mozga, poboljšava dotok krvi u mozak te aktivaciju mozga u raznim situacijama.

Poboljšanje funkcija mozga

Borovnice su odlična hrana za mozak. Antocijan, selen, vitamin A, C, E, vitamin B, cink, natrij, kalij, bakar, magnezij, fosfor i mangan mogu liječiti neurotične poremećaje sprečavanjem degeneracije i smrti neurona. Istraživanja su pokazala da svakodnevna konzumacija borovnica poboljšava kognitivne funkcije mozga, poboljšava dotok krvi u mozak te aktivaciju mozga u raznim situacijama.

Održavaju zdravlje kostiju

Borovnice sadrže željezo, fosfor, kalcij, magnezij, mangan, cink i vitamin K. Svi ovi mikronutrijenti sudjeluju i doprinose zdravlju kostiju, a njihov adekvatan unos održava koštane strukture i čvrstoću.

Također, željezo i cink igraju ključnu ulogu u snazi i elastičnosti kostiju i zglobova, dok su snižene razine vitamina K povezane s povećanim rizikom od fraktura. Osim toga, adekvatan unos vitamina K poboljšava apsorpciju kalcija i smanjuje gubitke kalcija iz organizma.

Doprinose zdravlju kože

Kolagen je sustav podrške koji sudjeluje u održavanju kože. On se oslanja na vitamin C kao esencijalni nutrijent i sudjeluje u zaštiti kože od oštećenja izazvanih izlaganjem suncu, zagađenju i dimu. Vitamin C pomaže i sposobnost kolagena da smanji bore i poboljša ukupnu teksturu kože.

U 100 grama borovnica nalazimo 16% dnevnih potreba za vitaminom C pa ih se smatra dobrim izvorom ovog vitamina.

Alzheimerova bolest

Borovnice štite mozak od oksidativnog stresa, poboljšavaju učenje, koncentraciju i obrađivanje informacija. Konzumiranje borovnica će vam dati energiju i pospješiti kognitivne funkcije, i to na zdrav način, za razliku od stimulansa.

Borovnice pomažu pri gubljenju kilaže

Ovo voće je savršena grickalica ako želite izgubiti kilograme. Pune su dijetalnih vlakana i nutrijenata koji daju osjećaj sitosti dulje vrijeme. Ne samo da ćete se tako riješiti želje za lošom hranom nego ćete lakše izgubiti kilograme.

Borovnicama protiv dijabetesa

Borovnice imaju umjerene količine šećera u usporedbi s drugim plodovima. Jedna čaša borovnica (148 grama) sadrži 15 grama šećera, što je ista količina šećera koju sadrži mala jabuka ili velika naranča. Istraživanja pokazuju da antocijani u borovnicama imaju povoljan učinak na osjetljivost na inzulin i metabolizam glukoze. U studiji kod 32 gojazne osobe s inzulinskom rezistencijom, dva smoothieja dnevno koje su konzumirali uzrokovala je značajna poboljšanja osjetljivosti na inzulin. Smanjene osjetljivosti na inzulin smanjuje rizik od metaboličkog sindroma i dijabetesa tipa 2, koji su trenutno među vodećim zdravstvenim problemima u svijetu.

Borovnice pomažu protiv infekcija mokraćnog sustava

Infekcije mokraćnog sustava su rašireni ženski problem.
Općenito je poznato da sok od brusnice može spriječiti ovu vrstu infekcije.
Budući da su borovnice bliski rođak brusnice, imaju mnogo istih sastojaka kao i njihov rođak.
Te tvari djeluju antibakterijski i mogu imati preventivni učinak na E. Coli tijekom nekontrolirane reprodukcije u zidu mokraćnog mjehura.

Borovnica je kratko testirana kao sredstvo koje djeluje na infekcije mokraćnog sustava, ali pokazalo se da ima slične učinke kao i brusnica.

Poboljšanje probave

Vlakna prisutna u borovnicama sprječavaju zatvor. Također, vitamini, natrij, bakar, fruktoza i kiseline u borovnici poboljšavaju probavu poticanjem želučanih i probavnih sokova kako bi se hrana sigurno kretala vašim probavnim sustavom.

Sprječavaju razvoj određenih vrsta karcinoma

Vitamini A i C te neki od fitonutrijenata koje nalazimo u borovnicama funkcioniraju kao snažni antioksidansi koji štite stanicu od oštećenja od slobodnih radikala. Upravo je njihovo djelovanje povezano s razvojem niza bolesti, među kojima su i neki karcinomi.

Studije su pokazale da antioksidansi sprječavaju rast tumora, povećanje upalnih procesa u tijelu te usporavaju rast karcinoma jednjaka, pluća, usta, ždrijela, maternice, gušterače, prostate, debelog crijeva. Također, borovnice sadrže folate koji igraju važnu ulogu u sintezi i oporavku DNA što može spriječiti razboj stanica karcinoma uslijed različitih mutacija DNA.

Konzumiranje i čuvanje borovnica

Kao i ostalo voće, borovnice u svježem stanju imaju najbolji okus i najveću prehrambenu korist.
Na tržnicama ih možete kupiti svježe, a u trgovinama su dostupne i smrznute borovnice tijekom cijele godine.
Kad kupujete svježe borovnice, odaberite bobice koje imaju živu i ujednačenu boju.
Protresite posudu u kojoj se nalaze – ako se bobice ne kreću slobodno to može značiti da su mekane, oštećene ili pljesnive.

Pri kupnji smrznutih borovnica, nježno protresite vrećicu kako biste se uvjerili da bobice nisu zalijepljene jedna za drugu.
To bi moglo sugerirati da su odmrznute i ponovno zamrznute.
Prije spremanja borovnica u hladnjak uklonite sve zdrobljene i pljesnive bobice kako biste spriječili ostatak od kvarenja.

Nemojte ih prati odmah, već tek neposredno prije konzumiranja. Čuvajte ih u zatvorenoj posudi u hladnjaku do tri dana.
Borovnice možete jesti svježe, ili pripremiti od njih sokove, džemove, kolače i sladolede.

Iskušajte borovnice umiješane u shake ili voćnu salatu. Ili ih dodajte u žitarice koje jedete za doručak.

Oprez

Borovnice sadrže malu količinu oksalata. Osobe koje su imale ili imaju problema s kalcijevim oksalatima, koji uzrokuju bubrežne kamence, trebaju ograničiti unos borovnica i posavjetovati se s liječnikom.

Sok od borovnice

Sok od borovnice je vrlo ljekovit i zdrav. Njegovom okusu rijetki odoljevaju, a osobito se preporučuje dijabetičarima, ali i djeci za popravljanje krvne slike. Nerijetko se ovaj sok nosi pacijentima u bolnicu nakon operacije ili prilikom gubitka krvi.

Sastojci za prirodni sok: 1 kg borovnice, 1 kg šećera, 2 limuntusa, 700 ml vode

Priprema: Borovnice oprati, dobro ih izgnječiti i naliti sa 700 ml vode i dodati limuntus. Ostaviti 24 sata, povremeno promiješati. Potrebno ga je procijediti, a zatim tekućinu sipati u posudu, dodati šećer i dobro promiješati. Ostaviti da se šećer istopi. Kad se šećer istopio, sipati sok u boce i hermetički zatvoriti. Možete ga poslužiti razrijeđenog s vodom, piše Recepti.com.

Savjet: U gotov sok je dobro staviti po koju cijelu borovnicu.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.