Brazilski orah

Brazilski orah

Korisni savjeti Savjeti o prehrani

Brazilski orah (lat. Bertholletia excelsa) porijeklom je iz Južne Amerike.
Raste na plodnom tlu amazonske prašume i spada među najviše drveće svijeta.
Zbog slabog uroda i ekonomske neisplativosti ubraja se u najskuplje vrste orašastih plodova.
Brazilski orah većinom beru domorodačke obitelji u zaštićenim prirodnim staništima. On je i svojevrstan simbol očuvanja amazonske prašume.
Malo je namirnica koje sadrže koncentrirane doze korisnih nutrijenata, a brazilski orah je prava riznica minerala.

Jedno serviranje brazilskog oraha (133 g) zadovoljava:

  • 3.643 % dnevne potrebe za selenom
  • 125 % za magnezijem
  • 116 % za bakrom
  • 96 % za fosforom
  • 81 % za manganom
  • te u nešto nižim količinama za kalijem, kalcijem, željezom, i cinkom.

Pročitajte koje su zdravstvene prednosti brazilskih oraščića i postoje li nuspojave zbog prevelike konzumacije istih.

Zanemareni orah rijetko je na tanjuru zbog visoke cijene, ali u malim količinama ima blagotvoran učinak na organizam.

Dnevno se preporučuje pojesti samo jedan jer zbog velike količine selena može izazvati trovanje koje je opasno po život. Više od četiri oraščića dnevno može biti toksično.

No ako se koristi kao lijek, a ne kao grickalica, brazilski oraščić ima čitav niz blagotvornih djelovanja na organizam.

Riznica raznih minerala i antioksidansa; sadrži i cink te magnezij, fosfor, bakar, mangan i željezo. Odličan je izvor proteina i biljnih vlakana zbog čega je saveznik dijeta i vježbanja – pomaže u izgradnji mišića te produljuje osjećaj sitosti.

Protuupalno djelovanje

Brazilski orasi posjeduju određenu količinu antioksidansa, molekula koje sprječavaju negativno djelovanje slobodnih radikala u organizmu. Previsoka koncentracija slobodnih radikala može uzrokovati akutne ili kronične upale procese u tijelu i posljedično dovesti do razvoja bolesti.

Selen je također dio mnogih enzima koji u tijelu obavljaju funkcije neutralizacije slobodnih radikala.

Neki od tih antioksidansa su:

  • vitamin E,
  • vitamin B,
  • elaginska kiselina,
  • galna kiselina.

Dugotrajna konzumacija namirnica bogatih antioksidansima, poput brazilskih oraščića, može pružiti adekvatnu zaštitu od razvoja upalnih procesa.

Regulira tjelesnu težinu

Brazilski orah sadrži visok udio proteina i vlakana koji kontroliraju žudnju za hranom. Konzumiranje ove namirnice daje duži osjećaj sitosti, smanjujući rizik od prejedanja i grickanja između obroka. Odličan je izbor za vegetarijance. Opskrbljuje organizam važnim aminokiselinama koje štite od kroničnih bolesti i smanjuju simptome starenja.

Štiti zdravlje srca i krvnih žila

Brazilski orah sadrži visoke količine omega-3 masnih kiselina koje dokazano smanjuju rizik od kardiovaskularnih bolesti i upala u tijelu.
Odličan su izvor mononezasićenih kiselina poput oleinske i palmitoleinske kiseline.
Ove masne kiseline stabiliziraju razinu kolesterola i lipida u krvi, i tako sprječavaju arterijske bolesti, moždani i srčani udar.
Prisustvo selena prevenira stvaranje krvnih ugrušaka.

Poboljšava zdravlje kostiju

Konzumacija brazilskog oraha pomaže u održavanju čvrstoće kostiju, zbog minerala bakra koji je bitan za formiranje koštanog tkiva. Bakar pomaže apsorpciji željeza u krvi, dok sveukupni mineralni sastav brazilskog oraha pomaže u poboljšanju gustoće koštanog tkiva.

Čuva mentalno zdravlje

Tiamin iz brazilskog oraha održava zdravlje živčanog sustava. Posebno je važan za ublažavanje stresa, migrene, a pomaže i kod gubitka pamćenja. Blagotvoran je za anksioznost, a redovita konzumacija može pomoći i u prevenciji Alzheimerove bolesti.

Podržavaju pravilan rad štitnjače

Jedan od najvažnijih minerala za rad štitnjače je selen, koji dominira među ostalim mineralima u brazilskim oraščićima. Štitnjača je endokrina žlijezda u kojoj se sintetiziraju hormoni odgovorni za pravilno održavanje temperature tijela, metabolizma i procesa rasta.

Niska razina selena u tijelu može dovesti do usporenog rasta i razvoja autoimunih bolesti, kao što su Hashimoto i Gravesova bolest. Već je otprije poznato da je kod ljudi s poremećajima štitnjače pronađena niža razina selena.

Osim što adekvatna konzumacija selena podržava pravilan rad štitnjače, može i poboljšati simptome kod osoba s već razvijenim poremećajima štitnjače, poput Hashimoto bolesti.

Korisni savjeti

Mlijeko protiv nesanice

Natopite 2 brazilska oraha u čaši domaćeg mlijeka preko dana, a uvečer to izmiksajte i popijte.
Potrebno je konzumirati nekoliko dana da bi se vidjele promjene.

Maska za dubinsko čišćenje kože

Sameljite pola šalice brazilskog oraha.
Dobiveni prah pomiješajte s avokadom u glatku pastu.
Utrljajte pastu u lice i ostavite 15 minuta, a zatim je isperite hladnom vodom.

Ulje brazilskog oraha

Ulje brazilskog oraha pogodno je i za kuhanje i za njegu kože.
Brzo se upija i ostavlja prekrasan svilenkasti osjećaj na koži.
Idealno za sve koji ne vole mastan trag na koži. Najpogodnije je za njegu suhe kože.

Sadrži skvalen koji pomaže prodoru biljnih ulja u kosu. Stoga se koristi za njegu kose u pakunzima s arganom, ricinusom i sličnim uljima.

Pogodno je i za pripremu macerata.

Brazilski orah – nuspojave

Osim alergije, najveća zabilježena nuspojava od konzumacije brazilskih oraha je predoziranje selenom. S obzirom na to da prosječni brazilski orah sadrži između 70 i 100 mikrograma selenija, već i doza od 50 brazilskih oraha dnevno kroz neko vrijeme može uzrokovati kronično trovanje selenom ili selenozu.

Selenoza može uzrokovati:

  • bolesti bubrega,
  • srčani udar,
  • probleme s disanjem.

Brazilski orasi mogu biti kontaminirani mikotoksinima kao što su aflatoksini i fumozini, a nekad su koncentracije aflatoksina na njima više od dopuštenih za uvoz u Europu (4 μg/kg). Uvoz se redovno kontrolira, a koncentracija mikotoksina testira.

Također, brazilski oraščići su veoma kalorični, a pretjerana konzumacija može utjecati na ukupni prosječni porast u dnevnom unosu kalorija.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *