Datulje

Datulje – utjecaj na zdravlje

Savjeti o prehrani

Datulja (lat. Phoenix dactilyfera L.) je jedina vrsta iz roda palmi čiji je plod jestiv, a u ljudskoj prehrani je prisutna još od antičkog doba. Najstariji zapisi pokazuju da su se datulje uzgajale na području Mezopotamije oko 3000 godina pr. Kr.
Danas se najviše uzgajaju u sjevernoj Africi i na Bliskom Istoku.

Datulje se smatraju nutritivno bogatom namirnicom. U bogatu sastavu datulja najviše se ističu ugljikohidrati, prehrambena vlakna, proteini, minerali (poput kalcija, željeza, fosfora, natrija, kalija, magnezija i cinka) i vitamini B kompleksa: tiamin (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), pantotenska kiselina (B5), piridoksin (B6) i folat (B9).

Četiri datulje (30 grama) imaju oko 90 kalorija, jedan gram bjelančevina, 13 miligrama kalcija, 2,8 grama vlakana i još velik broj drugih hranjivih tvari. Datulje su poznate kao voće koje sadrže malo masti. Odlična stvar je što će vas odmah napuniti energijom i revitalizirati tijelo.

Ugljikohidrati čine otprilike 70% sastava datulja i to ih čini namirnicom s visokim glikemijskim indeksom. Od svih ugljikohidrata najviše ima fruktoze i glukoze u jednakom omjeru, a poznata je uporaba datulja kao zamjena za šećer. Može ih se pronaći u sastavu sirovih energetskih pločica gdje zamjenjuju šećer.

Mesnati dio ploda datulje sadrži 44 – 88% svih šećera (glukoza i fruktoza), vodu, proteine, vitamine, minerale te visok udio vlakana.

Udio masnih kiselina je u datuljama nizak, dok sjemenka sadrži oko 50% oleinske kiseline. Mineralno bogatstvo datulje se temelji na kaliju (ima ga najviše oko 0,9%), kalciju, kobaltu, bakru, željezu, natriju i cinku.

Datulje sadrže i fluor koji je izuzetno bitan za zaštitu zuba od karijesa te selen koji je važan za normalan rad imunološkog sustava. Vjeruje se kako datulje imaju učinkovito djelovanje u liječenju raka, za što je zaslužan upravo selen.

Zdravstvene koristi datulja

Prednosti datulja uključuju olakšanje od konstipacije, poremećaja crijeva, srčanih problema, anemije, seksualnih poremećaja, proljeva, raka abdomena i mnogih drugih bolesti. Datulje također pomažu u postizanju zdrave težine.

Datulje su posebno značajne vegetarijancima s obzirom na to da sadrže neke tvari koje su posebno bitne za normalno funkcioniranje organizma, a koje se ne mogu lako pronaći u namirnicama biljnog porijekla.

Znanstvena studija objavljena 2010. godine u poznatom časopisu Journal of Applied Sciences Research donosi saznanja o proteinskom sadržaju datulja koji doseže čak do 23 vrste aminokiselina od kojih neke nisu prisutne niti u najpopularnijim plodovima (npr. narančama, jabukama i bananama), a zahvaljujući određenoj razini pektina, datulje definitivno imaju brojne zdravstvene prednosti.

Čuvaju zdravlje srca i krvožilnog sustava

Datulje sadrže nutrijente od kojih vaše srce može imati brojne koristi.
Određeni vitamini sadržani u datuljama, uključujući vitamin A, vitamin C i neke vitamine B skupine, od ključne su važnosti za zdravlje srca.
Folna kiselina primjerice pomaže držati pod kontrolom homocistein – aminokiselinu čije su visoke razine povezane s bolestima srca.
Datulje su bogate i antioksidansima kao što su karotenoidi lutein i zeaksantin koji također pomažu u prevenciji srčanih bolesti.
Ovo voće svakako bi se trebalo naći na meniju osoba koje pate od povišenog krvnog tlaka.
One sadrže vrlo malo natrija, a bogate su kalijem, kalcijem i magnezijem, mineralima koji doprinose snižavanju krvnog tlaka.
Jedna datulja sadrži 167 mg kalija, 15 mg kalcija i 13 mg magnezija.

Za zdravu i lijepu kožu

Datulje sadrže vitamin D i C koji održavaju elastičnost kože te ju čine glatkom i mekanom. Jednostavno je, želite li lijepu i mladoliku kožu, jedite datulje!

Poboljšavaju zdravlje kostiju

Datulje su bogate selenom, manganom, bakrom i magnezijem, mineralima koji su potrebni za održavanje zdravlja kostiju te u prevenciji koštanih oboljenja, poput osteoporoze.

Dаtulје ѕu dоbrе zа рrоbаvu

Dаtulје ѕu zdrаvе zа рrоbаvu! Ѕаmо trі dаtulје dоvоlјnе ѕu zа роkrіvаnје 18% dnеvnе рrероručеnе kоlіčіnе vlаkаnа kоја ѕu vаžnа zа zdrаvlје рrоbаvе.

Јеdnо іѕtrаžіvаnје је istraživalo utјесај dаtulја nа žеludас і рrоbаvu. Zdrаvі ѕu muškаrсі јеlі ѕеdаm dаtulја u dаnu іlі ѕu mоglі kоnzumіrаtі mјеšаvіnu uglјіkоhіdrаtа і šеćеrа 21 dаn.
Nаkоn 14 dаnа dvіје ѕu ѕе ѕkuріnе zаmіјеnіlе. Іѕtrаžіvаčі ѕu zаklјučіlі dа ѕu muškаrсі іmаlі bоlјu рrоbаvu dоk ѕu јеlі dаtulје tе dа іm ѕе ѕmаnјіо brој kеmіkаlіја u ѕtоlісі kоје štеtе tіјеlu і mоgu dоvеѕtі dо ројаvе rаkа. 
Аkо ѕtе іkаdа іmаlі zаtvоr, оndа znаtе kоlіkо vаm еnеrgіја mоžе ораѕtі. Оvо vоćе је оdlіčаn nаčіn dа ѕе rіјеšіtе tоg оѕјеćаја nеlаgоdе u trbuhu і mаnјkа еnеrgіје uzrоkоvаnоg zаtvоrоm. 

Zaustavlja proljev

Datulje sadrže kalij, koji je koristan kod zaustavljanja proljeva. Osim toga datulje pomažu da se crijevna flora što brže obnovi. Redovnim uzimanjem datulja olakšat ćete crijevima da stvore «prijateljske» bakterije.

Datulje kao analgetik

Zbog toga što sadrže dosta magnezija, datulje mogu ublažiti bol i pomognu kod otoka. Studije su pokazale da magnezij u datuljama može pomoći u smanjenju arterijske upale i da smanjuje rizik od srčanih bolesti, kao i niz drugih zapaljenja.

Vitamini za oči

S obzirom da sadrže lutein i zeaksantin datulje se nazivaju “vitaminima za oči”. Lutein i zeaksantin su posebno važni za mrežicu i makulu oka, jer potpomažu ćelije epitela za dobar vid i mogu spriječiti oštećenje makule, koje se javlja u starosti. Zato ako želite sačuvati dobar vid trebate jesti što više datulja.

Jetra

Istraživanja su pokazala da datulje pomažu i u jačanju jetre.

Za energiju

Kao i orašasti plodovi ili bademi, datulje su idealan obrok između obroka. Šećer koji sadrže će vam dati energetski poticaj, koji će trajati još duže u kombinaciji s orasima, zbog njihovih masti. Istovremeno, aktivnost mozga stimulira se vitaminima. To se često koristi kao sportska prehrana.

Poboljšavaju zdravlje reproduktivnog sustava

Nekoliko istraživanja je pokazalo da datulje mogu poboljšati zdravlje reproduktivnog sustava. Znanstvenici su ustanovili da datulje mogu smanjiti rizik od nastanka neplodnosti, poboljšati kvalitetu i koncentraciju spermija.

Liječenje anemije

Datulje bez koštica imaju visok sadržaj minerala, što je korisno za mnoge različite zdravstvene probleme, ali njihova impresivna razina željeza čini ih savršenim dodatkom prehrani za osobe koje pate od anemije. Visoka razina željeza u datuljama uravnotežuje inherentni nedostatak željeza u anemičnim pacijentima, povećava energiju i snagu dok smanjuje osjećaj umora i tromosti.

Datulje su hrana za mozak

Datulje sadrže fosfor, a on igra važnu ulogu kao ”hrana za mozak”. Upravo zbog toga se datulje preporučuju u prehrani osoba koje se bave intelektualnim radom. Datulje mozgu i mišićima brzo daju potrebnu energiju s obzirom na to da sadrže prirodne šećere kao što su glukoza, saharoza i fruktoza.

Datulje sadrže elementarni klor, koji se koristi u zaštiti zuba od propadanja. Zrela datulja sadrži vitamine A, C, B1, B2 i niacin. Datulja je izvrstan izvor natrija, magnezija, kalcija i željeza.

Sprečavaju moždani udar

Moždani udar je prvi uzrok smrtnosti u Hrvatskoj, treći uzrok smrtnosti u zemljama zapadne Europe te prvi uzrok invaliditeta kako u svijetu tako i kod nas.
Istraživanja su pokazala da pojačan unos kalija (oko 1500 mg dnevno) može smanjiti rizik od moždanog udara za čak 25 %.

Snižavaju kolesterol

Povišen kolesterol je zdravstveni problem s kojim se svakoga dana suočava sve veći broj ljudi.
Posljedice ove pošasti modernog doba nisu nimalo bezazlene, a ponajviše se odnose na povećan rizik za razvoj bolesti srca i krvožilnog sustava.
Istraživanja su pokazala da datulje imaju sposobnost smanjiti razinu neželjenog LDL kolesterola u tijelu.
Zbog toga se njihova konzumacija posebno preporučuje osobama s povišenim vrijednostima kolesterola.

Liječe alergije

Datulje u sebi sadrže organski sumpor, element koji se vrlo rijetko nalazi u hrani, a koji ima jako puno učinaka na zdravlje, među kojima su smanjenje alergijskih reakcija i sezonskih alergija. Stoga, redovna konzumacija datulja, potvrđeno je i studijama, može imati pozitivne učinke na smanjenje alergije, posebno se to odnosi na sezonski uvjetovane alergije.

Smanjuju rizik od karcinoma abdomena

Studije su potvrdile da datulje u obliku tonika mogu bolje utjecati na smanjenje rizika i utjecaj karcinoma abdomena čak i od tradicionalne medicine.

Kako je ranije rečeno, datulje se mogu konzumirati na više načina. Može ih se jesti cjelovite, od njih se može napraviti pasta ili namaz ili mogu biti sastavni dio jako velikog broja slastica.

Datulje izvrsne i u trudnoći

Istraživanja su pokazala da datulje pozitivno utječu na trudnoću i porođaj.

Istraživanje je dokazalo da su žene koje su jele datulje tijekom posljednja četiri tjedna trudnoće imale znatno lakši porođaj. Osim toga, datulje pomažu i u gubitku kilograma koji su se nakupili tijekom trudnoće.

Hrana za bebe

Šećer iz datuljama je vrsta šećera koja se najlakše otapa i probavlja, pa je on prikladan za novorođenčad, s tim da datulje treba da budu isitnjene ili namočene u vodi prije davanja djetetu kako bi ih ono lakše pojelo. Suvremeni institut za hranu savjetuje da se djeci koja pate od prirodne nervoze ili hiperaktivnosti daju datulje.

Jača zubnu caklinu

Datulje sadrže fluor, koji je bitan mineral u borbi protiv karijesa, jer sprječava daljnje kvarenje zuba. Datulje se može dati maloj bebi kojoj rastu zubi da je siše. To će kod beba umanjiti bol u desnima.

Datulje za mršavljenje

Osobe koje jedu više voća i povrća općenito brže gube težinu od osoba koje prehranu ne baziraju na namirnicama koje sadrže visok postotak vlakana. Datulje se smatraju idealnim namirnicama zato što su bogate hranjivim tvarima. Budući da su bogate vlaknima i zdravim masnim kiselinama, datulje mogu pomoći u detoksikaciji organizma.

Datulje će zbog visokog udjela vlakana poboljšati vašu probavu te je učiniti redovitom – što je ujedno i prvi korak u procesu mršavljenja. Dnevno možete konzumirati između 4 i 6 datulja.

Datulje možete koristiti na sljedeće načine:

  • datulje možete jesti uz orahe, bademe ili neko drugo sušeno voće;
  • datulje uz voćnu salatu ili desert odličan su izbor za one koji žele isprobati nešto novo;
  • datulje možete konzumirati i uz povrće, rižoto, kuskus i sl.;
  • najpopularniji način konzumiranja datulja je uz čašu mlijeka.

Datulje i dijabetes

Dijabetičari datulje većinom izbjegavaju zbog visokog postotka šećera, međutim to ne mora biti slučaj. Stručnjaci ističu da ukoliko se datulje konzumiraju u količini od 2 dnevno, nema straha od mogućih posljedica. Ako ste ipak zabrinuti, možete se konzultirati s vašim liječnikom, odnosno stručnjakom.

Dijabetičarima datulje mogu biti odličan izbor kada je u pitanju regulacija probave. Osim toga, budući da su bogate vitaminima i mineralima, datulje mogu dijabetičarima osigurati nadoknadu hranjivih tvari.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *