Prehrana za Hashimoto

Hashimotova bolest – savjeti o prehrani

Savjeti o prehrani Korisni savjeti

Hashimoto tireoiditis koji se naziva i Hashimotova bolest, jedan je od najčešćih poremećaja štitnjače. Čak i kada se liječi propisanom terapijom, njegovi simptomi mogu značajno utjecati na kvalitetu života. Istraživanja pokazuju da modifikacije prehrane i načina života mogu drastično poboljšati simptome, uz standardne lijekove. Svaka osoba s Hashimotom različito reagira na liječenje. Zbog toga je individualizirani pristup ovom stanju toliko važan.

Ovaj članak objašnjava prehranu i modifikacije načina života koji će najvjerojatnije koristiti svima s Hashimotovom bolešću.


Odnos između hrane i zdravlja je kristalno jasan: uravnotežena prehrana može vas zaštititi od niza kroničnih stanja. Isto tako, prehrana prilagođena vašim individualnim potrebama kada vam se dijagnosticira zdravstveni problem može uvelike pomoći da se osjećate najbolje, unatoč bolesti.

Što je Hashimotov tireoiditis?

Hashimotov tireoiditis je autoimuno stanje koje postupno uništava tkivo štitnjače putem limfocita, bijelih krvnih stanica koje su dio imunološkog sustava.

Štitnjača je endokrina žlijezda u obliku leptira koja se nalazi u dnu vrata. Luči hormone koji utječu na gotovo svaki organski sustav, uključujući srce, pluća, kostur te probavni i središnji živčani sustav. Također kontrolira metabolizam i rast.

Glavni hormoni koje luči štitnjača su tiroksin (T4) i trijodtironin (T3).

Na kraju, oštećenje ove žlijezde dovodi do nedovoljne proizvodnje hormona štitnjače.

Koju hranu jesti?

Hashimotova dijeta slijedi opću ideju protuupalnih dijeta. Protuupalna dijeta pomaže smanjiti upalu u tijelu i pruža olakšanje za brojne autoimune bolesti.

Iako postoje određene namirnice koje mogu imati upalni učinak na tijelo, otkrivanje najbolje hrane za konzumiranje i izbjegavanje može uključivati eliminacijsku dijetu ili puno pokušaja i pogrešaka.

Istraživanja sugeriraju da hrana s visokim udjelom polifenola i fitosterola može biti korisna za ljude koji boluju od Hashimotove bolesti. Namirnice s visokim udjelom polifenola uključuju:

  • Bobičasto voće (borovnice, jagode, maline, brusnice)
  • Grožđe
  • Trešnje
  • Citrusi (grejp, naranče, limun)
  • Koštuničavo voće (kruške, jabuke, breskve i šljive)
  • Masline i maslinovo ulje
  • Orašasti plodovi, grah i leća
  • Bilje i začini
  • Brokula, mrkva, špinat i drugo povrće bez škroba

Fitosteroli se nalaze u mnogim namirnicama; kao u bananama, kukuruzu, prokulicama,… Dostupni su i dodaci prehrani.

Nemasno meso i masna riba zdrave su opcije, ali ograničite crveno meso i prerađenu hranu.

Hrana koju treba izbjegavati

Hashimotova dijeta nije univerzalna i nastavljaju se istraživanja o tome kako prehrana pomaže ljudima u kontroli bolesti. Čak i neke namirnice koje se smatraju korisnima mogu pogoršati vaše stanje ako ih jedete previše ili premalo.

Na primjer, studije su pokazale da ljudi koji jedu puno mesa, pretili su ili konzumiraju manje voća i povrća imaju veću stopu Hashimotove bolesti.

Vama može pomoći ono što pomaže nekom drugom s Hashimotovom bolešću, ali možda i neće. Metode pripreme i kuhanja također pridonose svim zdravstvenim prednostima. Općenito, trebali biste izbjegavati:

  • Hranu s dodanim šećerom
  • Hranu s visokim udjelom životinjskih masti
  • Prženu hranu
  • Brzu hranu (fast food)
  • Rafinirane žitarice
  • Visoko prerađeno meso
  • Prerađena ili smrznuta hrana

Najbolje dijete za Hashimotov tireoiditis

Ne postoji posebna dijeta za koju je dokazano da može liječiti sve osobe s Hashimotom. Potreban je individualizirani pristup prehrani.

Neki klinički dokazi pokazali su da su sljedeće dijete pomogle nekim osobama s Hashimotom:

  • bezglutenska dijeta
  • dijeta bez šećera
  • Paleo dijeta
  • dijeta bez žitarica
  • dijeta bez mliječnih proizvoda
  • autoimuno modificirana paleo dijeta
  • dijeta s niskim glikemijskim indeksom

U nastavku ćemo pobliže pogledati neke od ovih dijeta.

Hrana bez glutena ili bez žitarica

Mnogi ljudi s Hashimotom također su osjetljivi na hranu, posebno na gluten. Trenutno nema istraživanja koja bi poduprla prehranu bez glutena za sve osobe s Hashimotom, osim ako također boluju od celijakije.

Međutim, u istraživanju 2232 ljudi s Hashimotom, 76 posto ispitanika vjeruje da su osjetljivi na gluten. Ti su ispitanici naveli zatvor, proljev, grčeve, nadutost, mučninu, refluks, plinove, glavobolje, umor i moždanu maglu kao simptome svoje reakcije na gluten.

Od ispitanika, 88 posto onih koji su pokušali bezglutensku dijetu osjećalo se bolje. Mnogi su ljudi također prijavili poboljšanja u probavi, raspoloženju, razini energije i smanjenju težine.

Dijete bez glutena uklanjaju svu hranu koja sadrži gluten, protein koji se nalazi u pšenici, ječmu, raži i drugim žitaricama.

Gluten se obično nalazi u tjestenini, kruhu, pekarskim proizvodima, pivu, juhama i žitaricama. Najbolji način da se oslobodite glutena je da se usredotočite na hranu koja je prirodno bez glutena, kao što su povrće, voće, nemasno meso, plodovi mora, grah, mahunarke, orašasti plodovi i jaja.

Dijeta bez žitarica

Dijeta bez žitarica vrlo je slična prehrani bez glutena, osim što su žitarice također zabranjene. Žitarice koje su uključene:

  • amarant
  • teff
  • kvinoja
  • proso
  • zob
  • heljda

Međutim, malo je dokaza da je izbacivanje žitarica bez glutena korisno za zdravlje. Izbacivanje ovih žitarica također može eliminirati vlakna i druge izvore esencijalnih hranjivih tvari, poput selena, koji su važni za osobe s Hashimotom.

Paleo ili autoimuni paleo protokol

Paleo dijeta pokušava oponašati obrasce prehrane naših ranih predaka, s naglaskom na cjelovitu, neprerađenu hranu.

Žitarice, mliječni proizvodi, krumpir, grah, leća, rafinirani šećer i rafinirana ulja nisu dopušteni. Potiče se meso bez uzgoja u toru i meso hranjeno travom, kao i povrće, orašasti plodovi (osim kikirikija), sjemenke, plodovi mora i zdrave masti, poput avokada i maslinovog ulja.

Autoimuna Paleo protokol (AIP) dijeta ima za cilj smanjiti hranu koja može izazvati upalu i oštećenje crijeva. Započinje s osnovnim načelima Paleo dijete, ali također izbacuje povrće velebilje, poput rajčica, jaja, orašastih plodova i sjemenki.

Dijeta s niskim GI

Niski glikemijski indeks ili dijeta s niskim GI temelji se na indeksu koji mjeri kako svaka hrana utječe na razinu šećera u krvi osobe.

Neki ljudi s dijabetesom tipa 2 koriste ovu dijetu; dijeta također može smanjiti rizik od srčanih bolesti i može pomoći nekim ljudima da izgube težinu.

Prehrana bez mliječnih proizvoda

Intolerancija na laktozu je učestala u osoba s Hashimotovom bolešću. U jednom istraživanju na 83 žene, njih čak 75,9 posto je imalo dijagnosticiranu intoleranciju na laktozu.

Ukoliko sumnjate na intoleranciju na laktozu, izbacivanje mliječnih proizvoda iz prehrane može pomoći ublažavanju probavnih problema, a u manjoj mjeri i funkciji štitnjače te apsorpciji propisanih lijekova.

Ne zaboravite da je svatko jedinstven, tako da ovaj način prehrane neće djelovati na svakoga isto, jer, na primjer, neke osobe s Hashimotovom bolešću odlično toleriraju mliječne proizvode.

Prehrana bogata hranjivim tvarima

Za ljude koji se ne žele usredotočiti na to koju hranu treba izbaciti, odabir plana prehrane bogatog hranjivim tvarima može biti najbolja opcija.

Prehrana bogata hranjivim tvarima uključuje raznolikost i fokusira se na cjelovitu hranu s izborom raznobojnog voća i povrća, zdravih masti, nemasnih proteina i vlaknastih ugljikohidrata. Hrana uključuje:

  • lisnato povrće, poput kelja i špinata
  • masne ribe, uključujući losos
  • razno obojeno povrće, kao što su prokulice, brokula, mrkva, cikla i crvena, žuta i narančasta paprika
  • voće, uključujući bobičasto voće, jabuke i banane
  • zdrave masti, uključujući avokado i orahe
  • nemasne bjelančevine, uključujući tofu, jaja, orašaste plodove, grah i ribu
  • vlaknastu hranu, uključujući grah i mahunarke

Imajući ove namirnice kao primarni fokus prehrane ostavit će manje prostora za hranu s prerađenim i rafiniranim šećerom.

Protuupalni začini poput kurkume, đumbira i češnjaka također se potiču.

Suplementi u Hashimotovoj bolesti

Neki dodaci prehrani mogu pomoći ublažiti upalni proces u Hashimotovoj bolesti. Njihov unos se potiče i zato jer osobe s HB-om mogu imati nedostatak ovih važnih nutrijenata.

Korisni dodaci prehrani uključuju:

  • Selen – Istraživanja pokazuju da uzimanje 200 mg selena dnevno može smanjiti razinu protuutijela protiv peroksidaze štitnjače (anti TPO) i poboljšati zdravlje u ljudi s Hashimotovom bolešću.
  • Cink – Cink je esencijalni nutrijent bitan za funkciju štitnjače. Istraživanja pokazuju da uzimanje 30 mg cinka dnevno može poboljšati funkciju štitnjače u osoba s hipotireozom.
  • Kurkumin – Istraživanja na životinjama i ljudima pokazuju snažna protuupalna i antioksidativna svojstva kurkume koja mogu pomoći zaštititi štitnjaču. Uz to, općenito se smatra da pomaže u liječenju autoimunih bolesti.
  • Vitamin D – Osobe s Hashimotovom bolešću imaju značajno nižu razinu vitamina D od ostatka populacije.
  • Vitamini B kompleksa – Osobe s Hashimotovom bolešću imaju nisku razinu vitamina B12. Uzimanje visokokvalitetnih vitamina B kompleksa podiže razinu vitamina B12 i drugih važnih vitamina B kompleksa.
  • Magnezij – Niska razina ovog minerala povezuje se s povećanih rizikom razvoja Hashimotovog tireoiditisa i višom razinom tireoidnih protutijela. Ispravljanje nedostatka magnezija može poboljšati simptome u osoba s bolešću štitnjače.
  • Željezo – osobe s Hashimotovom bolešću imaju veće šanse za razvoj anemije. Kako bi se izbjegao nedostatak željeza preporuča se unositi ga suplementima.

Dodaci prehrani poput ribljeg ulja, alfa-lipoične kiseline i N-acetilcisteina također mogu pomoći kod simptoma Hashimotove bolesti.

Oprezno s jodom! – Suplementiranje visokim dozama joda u odsustvu nedostatka joda može imati neželjene učinke u osoba koje boluju od hipotireoze. Stoga ne uzimajte dodatke joda na svoju ruku bez prethodnog savjetovanja s liječnikom!

Reference:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9101513/
https://www.verywellhealth.com/hashimotos-disease-diet-5180623
https://www.vasezdravlje.com/bolesti-i-stanja/hashimotova-bolest-savjeti-o-prehrani
https://www.eatingwell.com/article/291148/the-best-diet-for-hashimotos-disease/
https://www.medicalnewstoday.com/articles/321197
https://www.healthline.com/nutrition/hashimoto-diet

Slika preuzeta sa https://www.verywellhealth.com/hashimotos-disease-diet-5180623

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *