Jačanje imuniteta kod djece

Jačanje imuniteta kod djece

Korisni savjeti Roditelji i djeca

Za djecu je karakteristično da obolijevaju čak do osam puta godišnje. Hunjavice i prehlade u ranom uzrastu znak su aktivnog rada imunološkog sustava.

Imunološki je sustav zadužen za detekciju neprijateljskih mikroba ili virusa koji dospiju u organizam. Zbog toga mora stvoriti posebne tvari – antitijela i stanice imunološke zaštite koji pomažu u neutraliziranju aktivnosti uzročnika bolesti i zapamtiti infekciju do koje je došlo u organizmu, po mogućnosti, za cijeli život. U takvim se slučajevima dijete možda neće ni razboljeti jer će uzročnik bolesti biti neutraliziran istog trena kad dospije u organizam, dakle prije nego što uspije učiniti štetu. Kad se dijete rodi, ono nema potrebnu “bazu podataka”, tek je treba popuniti i početi je koristiti u detektiranju i suzbijanju uzročnika bolesti. Odrasla osoba obolijeva jednom do triput godišnje, no ne zbog toga što ima jak imunološki sustav, nego zato što je njegov imunitet već upoznat s mnogim bolestima i sposoban se brzo aktivirati i uništiti štetan virus. Djetetu tek slijedi put upoznavanja s različitim bolestima. Većina djece ima normalan, no nedovoljno “iskusan” imunitet. Ako dijete boluje sedam-osam puta godišnje, ali brzo ozdravljuje i za liječenje ne mora koristiti razne lijekove, ako nakon bolesti ne pati od kašlja ili nekih drugih sekundarnih oblika bolesti, znači da je s njime sve u redu – njegov je imunitet upamtio novi oblik virusa i spreman je stati u obranu svog vlasnika kad se taj isti virus ponovno pojavi.

Primjenom dolje navedenih savjeta stručnjaka možete doprinijeti jačanju imuniteta, te tako osigurati zaštitu od raznih virusa koji mogu negativno uticati na zdravlje vašeg djeteta.

Unos tekućine u organizam

Za početak se pobrini da dijete unosi dovoljno tekućine u organizam, što kroz svakodnevnu prehranu, što u obliku voćnih sokova koji su bogati vitaminima te mlijeka i vode. Obavezno izbjegavaj pića s visokim udjelom šećera ili sladila. Konzumacijom šećera se s druge strane smanjuje broj i funkcija bijelih krvnih stanica koje pomažu kod borbe s raznim infekcijama i na taj se način povećava efikasnost imunološkog sustava.

Osigurajte vašem djetetu dovoljno sna

Osim što utječe na psihički i fizički razvoj djeteta, odgovarajuća količina sna pomaže i kod održavanju zdravlja i obrane od infekcija.

Loš san može smanjiti otpornost organizma, povećati vjerojatnost pojave raznih infekcija, ali i utjecati na njihovo trajanje i učinkovitost cijepljenja.

Beta glukan najjači za dječji imunitet

Beta glukan je bioaktivni polisaharid izoliran iz gljive bukovače. Potiče aktivnost imunoloških stanica tako što pojačava prvu liniju obrane organizma. Beta glukan je najznačajniji imunostimulator koji se djelotvornim pokazao kod čestog pada imuniteta, čestih infekcija, kao zaštita od viroza…

Imunoglukan junior sirup osim beta glukana sadrži i vitamin C koji doprinosi jačanju imunološkog sustava organizma. Zajedno djeluju kod psihofizičke iscrpljenosti, za podizanje energije te doprinose normalnom rastu i razvoju.

Radi njegovog boljeg učinka, uzima se ujutro natašte. Može se koristiti neprekidno i do 6 mjeseci.

Imunoglukan sirupom osnažit ćete dječji imunitet, povećati razinu energije i što je najvažnije spriječiti viroze, gripe i prehlade.

Uravnotežena prehrana

Uravnotežena prehrana osigurava jak i zdrav imunitet. Nutritivni nedostaci mogu povećati osjetljivost na viruse i bakterije. Zato se preporučuje da u svakodnevnu prehranu uvrstite svježe voće i povrće, orašaste plodove, sjemenke, grah i žitarice cijelog zrna.

Namirnice koje doprinose jačanju imuniteta su: limun, jagode, banane, dinja, borovnica, marelica, grejpfrut, bijeli luk, crni luk, rajčica, brokula, batat, špinat, mrkva, kelj, tikvice, mahunarke, te proizvodi od soje.

Ove namirnice sadrže visok nivo vitamina, minerala, enzima i antioksidansa koji jačaju imunitet. Osim toga, preporučuje se i konzumacija žutog povrća koje sadrži karotenoide, koji podstiču imunitet i proizvodnju bijelih krvnih zrnaca.

Smanji unos šećera

Šećer je odgovoran i za druge bolesti uključujući dijabetes i srčane probleme, pa umjesto proizvoda s visokim udjelom šećera djetetu radije ponudi voće ili voćni jogurt. Na taj način ćeš doprinijeti obrani od raznih infekcija i jačanju imuniteta. Djetetovom tijelu je potrebna određena količina nezasićenih masnih kiselina, kako bi moglo ostati zdravo jer one djeluju na jačanje imuniteta povećanjem aktivnosti bijelih krvnih stanica te štite tijelo za vrijeme reakcije na infekciju.

Probiotici

Na tržištu postoje razni probiotički pripravci namijenjeni djeci. Oni doprinose jačanju imuniteta tako što pomažu uspostavljanju ravnoteže između tzv. dobrih i loših bakterija te povećavaju ili poboljšavaju fagocitozu, koju bijele krvne stanice koriste za onesposobljavanje bakterija.

Osim toga, probiotici doprinose povećanju broja T-limfocita te stanica prirodnih ubojica (važna skupina limfocita koja uništava tumorske stanice i mikrobe).

Naviknite dijete na redovitu fizičku aktivnost, vježbanje i pravilno disanje

Istrenirani organizam koji redovito vježba i održava kondiciju na zadovoljavajućoj razini, lakše podnosi bolesti. Ako je moguće, odvodite dijete na bazen, jer je plivanje vrlo zdrav oblik rekreacije.

Naviknite dijete da više vremena provodi vani, na zraku, umjesto na zatvorenom. Vikendima organizirajte izlete na koje ćete ponijeti razne sportske rekvizite i dobro se zabaviti. Idealno je ako dijete ima bar jedan sport kojim se može redovito baviti i steći naviku stalne fizičke aktivnosti.

Omega 3 masne kiseline

Neka dijete konzumira što više tune i lososa koji su prirodno bogati Omega 3 masnim kiselinama, a osim njih preporučuje se i konzumacija lanenog ulja koje se uvijek može dodati u žitarice ili zobenu kašu. Djeca koja konzumiraju pola šalice lanenog ulja na dan, imaju puno manje problema s respiratornim infekcijama. Esencijalne masne kiseline su zastupljene i u orašastim plodovima kao što su orah, pistacije ili lješnjak.

Ne koristiti antibiotike bez razloga

Antibiotici liječe samo bolesti uzrokovane bakterijama pa ne tražite od pedijatra da vašem djetetu propiše antibiotik za svaku prehladu i grlobolju. Većina dječjih bolesti uzrokovana je virusima. Neka istraživanja pokazala su da mnogi pedijatri pod pritiskom roditelja, koji misle da uzimanje tog lijeka neće djetetu štetiti, propisuju antibiotike i time zapravo naprave veću štetu nego korist. Rezultat toga jest da bakterije postaju otporne na antibiotike pa je primjerice mnogo teže izliječiti upalu uha jer bakterija više ne reagira na standardnu terapiju.

Vitamini i minerali – malo opširnije

Vitamin C – je na vrhu popisa kada je riječ o jačanju imuniteta. On povećava proizvodnju bijelih krvnih stanica, ali i razinu interferona, prirodnih proteina koje proizvode stanice imunološkog sustava kao odgovor na viruse, parazite i tumorske stanice. Na tržištu postoje dodaci vitamina C, no dovoljna količina može se unijeti i konzumacijom pet manjih obroka (veličine šake) voća i povrća dnevno.

Vitamin D – nastaje pod utjecajem sunca, a ima ga i u plavoj ribi. Znanstvena istraživanja pokazuju kako se imunološki sustav ne može aktivirati bez njegove prisutnosti. Osnovne funkcije vitamina D su reguliranje imunološkog sustava, reguliranje rasta stanica i hormonske ravnoteže. Dodatak vitamina D uobičajen je u prehrani novorođenčadi.

Vitamin E – je važan antioksidans koji doprinosi jačanju imuniteta kod djece. Potiče proizvodnju T-limfocita i stanica prirodnih ubojica koje traže i uništavaju bakterije. Dovoljna količina vitamina E može se dobiti iz prehrane bogate sjemenkama te biljnim uljima i žitaricama.

Cink – povećava proizvodnju bijelih krvnih stanica koje se bore protiv infekcija i pomaže im da otpuštaju više antitijela. Istraživanja pokazuju kako dodatak cinka kod dojenčadi i djece može smanjiti učestalost akutnih respiratornih infekcija. Najbolji izvor cinka su morski plodovi, govedina, perad, jaja, mlijeko i mahunarke. Također, na tržištu postoje i specijalni dodaci cinka namijenjeni djeci.

Selen – također povećava proizvodnju bijelih krvnih stanica. Najbolji izvor selena su: tuna, jastog, škampi, cjelovite žitarice, povrće, smeđa riža, sir, bijelo pileće meso, sjemenke suncokreta, češnjak i brazilski orah.

Pretjerana zaštita je štetna

Odrastanje pod “staklenim zvonom” i smanjivanje mogućnosti zaraze često završava djetetovom izolacijom iz prirodne okoline, što nije preporučljivo. Dijete možda neće biti toliko bolesno, ali će možda biti povučeno i sramežljivo i teže će se suprotstavljati mikrobima. Znanstvenici su primjetili da djeca koja do svoje šeste i sedme godine vrijeme uglavnom provode kod kuće češće obolijevaju od ostalih učenika koji su pohađali vrtić. Ipak, postoje situacije kad odlazak u vrtić i nije najbolje rješenje. Evo tipičnog primjera: u obitelji koja već ima trogodišnje dijete dobili su bebu. Uskoro starije dijete pošalju u vrtić. Trogodišnje dijete ubrzo će “pokupiti” neku bolest i to za njega neće biti loše jer je organizam pripremljen. Problem je u tome što mališan može prenijeti mikrobe na novorođenče staro tek nekoliko tjedana. Dojenče će tu bolest podnijeti nekoliko puta teže od vrtićkog djeteta. Još nije u stanju iskašljati slinu, okrenuti se na drugi bok radi lakšeg disanja niti smije konzumirati neke lijekove. Zato pričekajte da novorođenče navrši godinu dana i tek tada ponovno odvedite starije dijete u vrtić.

Prirodni preparati i jačanje imuniteta

Kod jačanja imuniteta vašeg djeteta mogu vam pomoći i neki prirodni preparati. Posebno se preporučuje biljka ehinaceja koja djeluje stimulišuće na imunitet te ima antivirusno i protivupalno djelovanje. Osim toga, ova biljka djeluje na povećanje broja leukocita, te pojačava fagocitu bakterija.

Uz ehinaceju, jačanju imuniteta doprinosi i konzumacija matične mliječi, koja podstiče regeneraciju svih ćelija u tijelu, te kolostruma (prvo mlijeko koje se stvara u majčinim grudima). Ovi dodaci mogu se pronaći i u oblicima koji su prihvatljivi djeci, zato se preporučuje njihova konzumacija od najranijeg uzrasta.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.