Kako poboljšati cirkulaciju krvi

Kako poboljšati cirkulaciju krvi

Korisni savjeti Simptomi

Kardiovaskularne bolesti su posljednjih godina postale prava globalna epidemija. Kako bi se rizici smanjili, prvenstveno je potrebno razmisliti o tome podržava li stil našeg življenja zdravlje kardiovaskularnog sustava ili mu šteti?

Cirkulacija je od vitalnog značaja za zdravlje cijelog tijela. Međutim, vjerujem da cirkulacija nije nešto o čemu često razmišljate, osim ako to neko drugi ne spomene ili ako osjetite da imate neki problem. Vjerovali ili ne, mnogi pate od kroničnih problema sa cirkulacijom, i svi oni razmišljaju o cirkulaciji i načinima kako je unaprijediti.

Ukoliko imate često hladne ruke ili stopala, čak i ako nije hladno u prostoriji u kojoj boravite, ili ste ponekad osjetili ukočenost, znaju vam često noge oteći i imate problema sa zadržavanjem vode u tijelu,… To može biti znak da je loša cirkulacija vaš problem.

Simptomi loše cirkulacije

Najčešći simptomi problema sa cirkulacijom su osjećaj obamrlosti i trci u udovima, hladni dlanovi i stopala, grčevi, osjećaj umora i nepravilni otkucaji srca.

Puno čimbenika može izazvati poremećaj cirkulacije:

  • sjedalački način života
  • pušenje
  • konzumiranje alkohola
  • poremećaj štitnjače
  • pretilost
  • visoki krvni tlak
  • bolesti živčanog sustava
  • slabokrvnost
  • sužene ili zakrčene krvne žile
  • alergije

Protok krvi poboljšat ćete ako u vašu svakodnevicu uvedete neke pozitivne životne navike – među kojima su najvažnije zdrava prehrana i zdravi stil života.

Savjeti za poboljšanje cirkulacije

Smanjite stres
Preporučeno je kloniti se stresa i naučiti se nositi sa stresnim situacijama na pravilan način. Za suočavanje sa stresnim situacijama odgovorni su hormoni adrenalin, noradrenalin i kortizol. U stresu je čitav organizam pod utjecajem hormona stresa i njihova je ravnoteža ključna za pripremu tijela na opasnosti. Adrenalin je zajedno s noradrenalinom odgovoran za trenutačne reakcije u vrijeme stresa. Odgovoran je za fright-fight-flight učinak (strah-borba-bijeg). Adrenalin povećava dotok krvi u srce, srčani minutni volumen i razinu energije.

Djelovanjem noradrenalina aktivira se rad mozga, povećavaju se koncentracija i pažnja, sužavaju krvne žile i proširuju zjenice. Kortizol sudjeluje u održanju ravnoteže između količine tekućine u tijelu i krvnog tlaka. Hormoni stresa imaju ulogu prirodnog mehanizma zaštite ljudi od opasnosti koje im ugrožavaju život, ali kao posljedica kroničnog stresa imaju mnoštvo negativnih efekata.

Tjelovježba
Vježbanje je najbolji način da potaknete vašu cirkulaciju.
Nema potrebe da to budu teške ili komplicirane vježbe.
Dovoljna je lagana tjelesna aktivnost ili rekreacija, a važno je da ona bude redovita.
Šećite 30 minuta dnevno, najmanje 5 puta tjedno.
Plivajte, vozite bicikl, džogirajte ili se bavite sportskim aktivnostima nekoliko puta tjedno.
Izvodite jednostavne vježbe rukama i nogama, svakog jutra po 15 minuta.
Nemojte pretjerivati s tjelesnim aktivnostima, pogotovo ako je vaša cirkulacija vrlo loša.

Masaža i cirkulacija
Ako slučajno tražite još jedan razlog za masažu, znajte da je ona odlična za poboljšanje cirkulacije. Ne samo da vam masaža može donijeti opuštanje od stresa u vašem životu, već može stimulirati i bolji protok krvi u vašem tijelu.

Razlog je činjenica da pritisak koji masaža nanosi vašem tijelu ima moć da premjesti krv kroz područja koja su zagušena. Osim toga, kada se oslobodi pritisak koji se primjenjuje tokom masaže, krv može poteći tamo gdje ranije nije mogla. Pokreti tokom masaže također pomažu u ispiranju mliječne kiseline iz vaših mišića, kao i boljoj cirkulaciji limfne tekućine u vašem tijelu.

Ukoliko se pitate što u svemu tome radi limfna tekućina, znajte da ona prenosi metabolički otpad od mišića i unutrašnjih organa, što dovodi do nižeg krvnog tlaka i poboljšanja tjelesne funkcije.

Prestanite pušiti
Glavni sastojak cigareta – nikotin oštećuje stijenke arterija i otvrdnjuje ih što može otežati prolazak krvi kroz žile. Ako pušite, prestanite. Ne ustručavajte se potražiti pomoć u odvikavanju od cigareta.

Toplo-hladni tuš
Toplo-hladni tuš je dobar i lak način za poboljšanje cirkulacije, a možete ga primjenjivati svaki dan.

Tuširanjem u toploj vodi, krv juri do kože i hrani je kisikom, a tuširanjem u hladnijoj vodi, krv juri do unutarnjih organa koje također hrani kisikom. Vi ćete malo drhtati, no proces koji se događa je čudesan.

Krv neprestano kola kroz krvožilni sustav, a istovremeno obogaćuje unutarnje organe i kožu kisikom.
Preporučujemo da ne započnete odmah s prevelikim razlikama u temperaturi vode jer će u protivnom to biti preveliki šok za vaš organizam. Ovaj tretman kroz neko vrijeme može dramatično poboljšati cirkulaciju.

Istežite se
Redovito istezanje je posebno važno za ljude koji imaju sjedilački posao. Na poslu redovito uzmite pauzu (svaka 2 sata) i dobro se istegnite. Dovoljna će biti i kratka šetnja po prostoriji.

Nemojte nositi tijesnu obuću
Obuća u kojoj je malo prostora za kretnje prstiju, zaista nije dobra ukoliko patite od ovakvog problema. Trebate svako malo razgibati prste i na taj način ubrzati cirkulaciju, a u obući koja je tijesna to ne možete raditi.

Pijte puno vode
Jeste li znali da se preporučuje piti pola svoje tjelesne težine u unosima vode dnevno? Većina ljudi ne unosi ni blizu od potrebnog.

Međutim, dovoljan unos vode za piće je odličan način za borbu protiv loše cirkulacije. Voda pomaže da se stvari povoljno odvijaju u vašem tijelu, uključujući i ispiranje toksina.

Kompresivne čarape
Postoje preventivne kompresivne čarape koje podupiru cirkulaciju u nogama. Suvremena tehnologija i dizajn učinile su ih ugodnim za nošenje. Konzultirajte se s liječnikom ili ljekarnikom što je za vas najbolje. Neka stanja poput teškog poremećaja cirkulacije arterijskog sustava kontraindicirana su kompresivnim čarapama.

Promijenite prehranu
Vaša bi prehrana trebala biti bogata vlaknima, a siromašna mastima. Jedite cjelovite žitarice te svježe voće, povrće i orašaste plodove.
Ako je nužno, upotpunite svoju prehranu dodatnim količinama vitamina C, E i magnezija koji proširuju žile i pospješuju protok krvi.
Jedite više ribe. Riba povećava razinu dobrog kolesterola (HDL) koji pročišćuje krvne žile od masnih naslaga.
Pokušajte jesti ananas. Naime, enzim bromelin koji se nalazi u ananasu pospješuje protok krvi.

Prehrana za poboljšanje cirkulacije

Češnjak
Svima su poznata ljekovita svojstva češnjaka. Kao dodatak brojnim ljekovitim svojstvima, češnjak popravlja cirkulaciju tako što razrjeđuje krv, pa ne dolazi do stvaranja plaka u žilama. U nekim slučajevima češnjak direktno smanjuje razinu plaka u arterijama.

Kurkuma
Kurkuma je izuzetno ljekovit začin koji, između ostaloga, može poboljšati cirkulaciju.
Kurkumin, aktivni sastojak kurkume, sprečava trombocite da formiraju ugruške i smanjuje nakupljanje plaka u arterijama.

Prema studiji koja je 2012. objavljena u časopisu Nutrition Research, kurkumin ima jednako dobro djelovanje za cirkulaciju kao i redovita tjelovježba.

1 čajnu žlicu kurkume i 1 čajnu žlicu meda stavite u šalicu (2 dl) toplog mlijeka. Promiješajte i popijte. Ovaj napitak konzumirajte jednom ili dva puta dnevno.

Uključite kurkumu u vaša jela i svakodnevnu kuhinju.

Pijte zeleni čaj
Pored toga što je bogat antioksidansima, zeleni čaj pomaže u poboljšanju cirkulacije krvi. Kako on pomaže? Zeleni čaj proširuje krvne stijenke našeg tijela, što krvi daje šansu da lakše protječe. Da biste vidjeli prednosti zelenog čaja u cirkulaciji, pokušajte popiti 2-3 šalice dnevno.

Kokosovo ulje
Kokosovo ulje sadrži zdrave masnoće i srednje-lančane trigliceride koji djeluju protuupalno na stijenke arterija.

Rezultat njihovog djelovanja je bolja cirkulacija krvi.

Konzumirajte 1 do 2 jušne žlice kokosovog ulja dnevno.
Zagrijano kokosovo ulje koristite za masažu ruku i nogu.

Jedite više povrća, a manje mesa
Mnogo voća i povrća osigurat će vrijedne hranjive sastojke za razliku od zasićenih masnoća u namirnicama životinjskog porijekla. Izbjegavajte šećer i previše soli u hrani jer oni narušavaju dobru cirkulaciju. Dovode do začepljenja krvnih žila, porasta krvnog tlaka i zastoja cirkulacije.

Smanjite unos stimulansa
Naša najbolja preporuka – smanjite unos stimulansa u svim oblicima (kava, čaj, energetski napitci, cigarete, itd.)

Stimulansi imaju izravan utjecaj na slabiju cirkulaciju koja je rani znak upozorenja da ste na putu prema većim i ozbiljnijim zdravstvenim problemima.

Naranče
Naranče su od davnina povezivane sa zdravljem. Sadrže velike količine vitamina C i bioflavonoida koji jačaju stijenke kapilara. Vitamin C odličan je antioksidans i pomaže u suzbijanju djelovanja slobodnih radikala, koji štetno djeluju na tkivo organizma.

Sjemenke bundeve
Sjemenke bundeve obiluju vitaminom E. Ovaj vitamin “opušta” krvne stanice pa krv tijelom teče lakše. Na taj način sprječava se začepljenje žila, pa se smanjuje opasnost od srčanog ili moždanog udara.

Tamna čokolada
Kakao iz tamne čokolade je posebno dobar za krvotok.

Prema studiji objavljenoj 2014. u magazinu Journal of the American Heart Association, tamna čokolada odlično djeluje na cirkulaciju u nogama.

Kako biste poboljšali cirkulaciju, svakodnevno konzumirajte manji komad tamne čokolade.

Važno je da čokolada ima najmanje 70 % udjela kakaa.

Orašasti plodovi
Orašasti plodovi sadrže vitamin B3, poznat i kao niacin. On pomaže pretvorbi hrane u energiju. Niacin je važan i za kožu, kosu i krvne stanice. Dovoljnim unosom ovog vitamina u tijelo pridonosite boljoj cirkulaciji.

Lubenica i rajčice
Lubenica i rajčica obiluju likopenom. Tijelo likopen koristi na nekoliko načina, a jedan od njih je i za pomoć u boljoj cirkulaciji. U tom slučaju likopen sprječava nakupljanje plaka u arterijama, pa se rizik od začepljenja krvnih žila svodi na minimum.

Dodaci prehrani koji djeluju na cirkulaciju

Europsko kardiološko društvo i Europsko društvo za aterosklerozu u smjernicama za liječenje dislipidemije spominju i dodatke prehrani, odnosno sastojke koji imaju povoljan učinak na razinu lipida u plazmi. Dislipidemija se nalazi u podlozi bolesti srca i krvožilnog sustava. Navode se:

  • biljni steroli,
  • sojin protein,
  • prehrambena vlakna,
  • omega-3 masne kiseline i
  • crvena riža.

Te tvari smanjuju apsorpciju kolesterola, snižavaju vrijednosti triglicerida u krvi i povišenog krvnog tlaka te pridonose čvrstoći i elastičnosti krvnih žila. U kontekstu dodataka prehrani s povoljnim učinkom na cirkulaciju mogu se razmatrati još neki dodaci prehrani kao što su magnezij, ginko i koenzim Q10. Valja ih razmotriti u prevenciji ili liječenju bolesti srca i krvnih žila.

Omega-3 masne kiseline
Dobri učinci omega-3 masnih kiselina na koronarnu bolest srca dokazani su brojnim istraživanjima. Rezultati su potvrdili sljedeće učinke: antiaritmijski učinak, antitrombotski učinak, usporavanje rasta aterosklerotskog plaka, poboljšavanje funkcije žilnog endotela, hipolipidemijski učinak i antihipertenzivni učinak.

Omega-3 masne kiseline povećavaju HDL (dobar) kolesterol, snižavaju koncentraciju VLDL kolesterola i triglicerida te smanjuju količinu masnoća u krvi. Prehrana bogata omega-3 masnim kiselinama smanjuje rizik razvoja srčanih bolesti. Omega-3 masne kiseline su esencijalne, tj. tijelo ih ne može samo proizvesti nego ih mora dobiti hranom ili dodacima prehrani. Prirodni izvori masnih kiselina su plava riba (skuša, sardina, tuna, inćuni, losos, haringa), alge, plodovi mora te orašasti plodovi i sjemenke.

Konzumiranje omega-3 proizvoda pokazuje značajne dobrobiti u prevenciji i liječenju krvožilnih bolesti
Na tržištu postoji velik broj preparata koji pospješuju zdravlje kardiovaskularnog sustava, uglavnom je riječ o dodacima prehrani. Omega-3 masne kiseline pomažu u rješavanju tegoba vezanih uz kardiovaskularni i cerebrovaskularni sustav. Kvalitetni oblici višestruko nezasićenih omega-3 masnih kiselina su: eikozapentaenska (EPA) i dokozaheksaenska (DHA) kiselina.

Konzumiranje omega-3 proizvoda pokazuje značajne dobrobiti u prevenciji i liječenju krvožilnih bolesti. Ulja bogata omega-3 nezasićenim masnim kiselinama moraju biti dobro zaštićena od vanjskih utjecaja i oksidacije, a to omogućuje tehnologija kapsuliranja. Posljednjih godina sve više raste interes za ulogom omega-3 masnih kiselina u prevenciji bolesti i očuvanju zdravlja. Nezasićene omega-3 masne kiseline mogu smanjiti rizik obolijevanja od srčanih bolesti i imaju važnu ulogu u funkciji mozga.

Mjerite krvni tlak

Kao što smo prije rekli, slaba cirkulacija može biti uzrok suženih krvnih žila. Ako su žile uske, krv stvara veći pritisak na stjenke krvnih žila te ih tako oštećuje i povisuje krvni tlak.

Za prve simptome visokog krvnog tlaka treba proći mnogo vremena. Često se pojave prekasno kada je zbog visokog tlaka nastalo niz drugih ozbiljnijih zdravstvenih bolesti.

Iz tog razloga smo ovo ostavili za kraj, te dodajemo kako je važno redovito mjeriti krvni tlak. I kod kuće!

Ako kod kuće nemate tlakomjer, preporučujemo da nabavite tlakomjere. Jednostavni su za uporabu i lako mogu otkriti aritmiju pulsa te tako spriječiti i moždani udar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *