Kalij

Kalij kao lijek

Savjeti o prehrani

Kalij je mineral prijeko potreban našem organizmu.

Uz natrij, magnezij i klorid, to je jedan od najvažnijih elektrolita – kemijskih spojeva koji sadrže mali električni naboj ili potencijal.
Kalij je esencijalni makroelement koji bitno utječe na rad srčanog mišića i funkcioniranje cijeloga mišićnog i živčanoga sustava.
Njegova je razina u krvi stalna, a regulira je kora nadbubrežne žlijezde.
Kalij u organizam unosimo uglavnom biljnom hranom.

Budući da je procesirana, industrijska hrana jako siromašna kalijem, mnogi danas pate od lakših ili težih posljedica manjka ovog minerala.
Njegovu očuvanju u stanicama potpomaže magnezij, dok gubitku kalija iz organizma pridonose, u prvom redu, konzumacija brze hrane bogate soli, unos alkohola, kave i šećera te uzimanje diuretika.


Temeljna zadaća kalija je regulacija tjelesnih tekućina i krvnog tlaka.
S natrijem pridonosi ravnoteži pH-vrijednosti u krvi i tkivima te kontrolira električnu aktivnost srca i ostalih mišića.
Jako je važan za stanične biokemijske procese i metabolizam te sudjeluje u pretvaranju glukoze u glikogen koji se pohranjuje u jetri kao zaliha energije.
Ovaj mineral najviše je zastupljen u prirodnim neobrađenim namirnicama, poput voća i povrća.
Budući da je većina voća i povrća istovremeno siromašna natrijem, ono osobito pogoduje osobama koje pate od hipertenzije ili povišenog tlaka.

Najbolji izvor kalija je zeleno lisnato povrće, a dnevna potreba za kalijem iznosi 4.700 mg.
Kalijem obiluju i citrusi, jabuke, kruške, paprika, mrkva, orašasto voće (bademi), pšenične klice.

Sadržaj u hrani:

  • Grožđice – 825mg (24% dnevne vrijednosti)
  • Bademi – 746mg (21%)
  • Blitva – 549mg (16%)
  • Avokado – 485mg (14%)
  • Špinat – 466mg (13%)
  • Grah – 403mg (12%)
  • Krumpir – 391mg (11%)
  • Losos – 384mg (11%)
  • Mliječna čokolada – 372mg (11%)
  • Banana – 358mg (10%)
  • Pileća prsa – 276mg (8%)
  • Naranče – 181mg (5%)

Zdravstvene dobrobiti kalija

Dostatnim unosom kalija smanjuje se rizik od mnogih bolesti.

Kalij pridonosi snižavanju krvnog tlaka, smanjenju rizika od moždanog udara, sporijem gubitku mišićne mase i gustoći kostiju, kao i smanjenju rizika od nastanka bubrežnih kamenaca.

Snižava krvni tlak i čuva krvne žile

Jeste li znali da se vaše krvne žile opuštaju kada je tijelo dobro opskrbljeno kalijem?

Njegov unos pridonosi i boljem protoku krvi te smanjuje rizik od začepljenja žila.
Osim toga, ako vaš organizam raspolaže s dovoljno kalija, rizik od ishemije srca smanjuje se za gotovo 50%.

Unos nedovoljne količine kalija, uz pretjerano visok unos natrija, pridonosi pojavi visokog krvnog tlaka, koji je glavni rizični faktor za moždani udar i srčane bolesti.
Zato je od posebne važnosti prehranu obogatiti namirnicama bogatim kalijem, a smanjiti one koje sadržavaju natrij.

Važan je za mišiće i kosti

Hrana bogata kalijem pridonosi lužnatosti organizma, što je važno za zdravlje kostiju i mišića.

Istraživanja su pokazala da osobe koje unose dovoljno kalija u organizam dulje zadržavaju zdravu gustoću kostiju.
Kalij pomaže i ugradnji kalcija u kosti, zahvaljujući čemu one postaju snažnije.

Kada ovaj pozitivno nabijen mineral izađe iz stanice, mijenja naboj stanične membrane omogućujući putovanje živčanih impulsa, što je nužno za kontrakcije i opuštanje mišića, kao i za zdrave reflekse.

Poboljšava rad mozga i sprečava moždani udar

Kalij održava električnu provodljivost mozga, stimulira aktivnost neurona te poboljšava kognitivne funkcije.
Potiče i bolji protok kisika prema mozgu, a može spriječiti i moždani udar.

Jedite banane! Budući da sadrže impresivnu količinu kalija, nazivaju se i hranom za mozak.

Ublažava tjeskobu i smanjuje stres

Kalij je osobito koristan za osobe koje pate od pretjerane tjeskobe i stresa.
Danas je poznato da on pomaže u regulaciji kortizola i adrenalina – hormona čije pretjerano lučenje štetno djeluje na tjelesne sustave.

Pridonosi ravnoteži elektrolita

Kalij održava optimalnu ravnotežu tekućina u vašem tijelu, pa tako i samih elektrolita.
Različite stanice zahtijevaju različite razine tvari u staničnoj tekućini, i u njihovom balansu pomaže upravo kalij.
Nakon povećane aktivnosti ili većih napora kojima se gubi tekućina savjetuje se jesti hranu bogatu kalijem kako bi se te razine opet vratile u normalu.

Potiče metabolizam i rad bubrega

Kalij potpomaže metaboličke procese povezane uz masnoće i ugljikohidrate.
Pridonosi opskrbi tijela energijom koju dobivate iz hrane. Pomaže i u sintezi proteina, regeneraciji tkiva i obnovi stanica.
Također djeluje i kao poticaj bubrezima kod izlučivanja otpadnih tvari iz organizma.

Ipak, treba pripaziti da ne pretjerate s unosom kalija jer on može potaknuti organizam na povećanu apsorpciju kalcija, što pridonosi kalcifikaciji i u konačnici nastanku bubrežnih kamenaca.

Regulira razinu šećera u krvi

Smanjeni unos kalija uzrokuje pad šećera u krvi, što se manifestira drhtavicom, znojenjem, slabošću i zbunjenošću.
S druge strane, povećani unos kalija gotovo trenutno pruža olakšanje te vraća razine šećera u krvi na normalnu razinu.

Simptomi nedostatka kalija

Osobe koje ne jedu voće i povrće te su sklone industrijskoj, prerađenoj hrani bogatoj natrijem najviše su izložene riziku od manjka kalija.

Uzrok pretjeranog gubitka kalija može biti i povraćanje ili proljev.

Nedostatak kalija u organizmu zove se hipokalemija i to stanje, ako se ne liječi, može ugroziti vaše zdravlje, osobito mišićni i živčani sustav.

Tjelesni znakovi koji ukazuju na nedostatak kalija su:

  • slabost, umor, grčevi
  • akne i drugi problemi s kožom
  • zujanje u ušima
  • mučnina i povraćanje
  • napuhnutost i grčevi u trbuhu
  • konstipacija
  • lupanje srca i aritmija
  • stalan osjećaj žeđi
  • tjeskoba i zbunjenost

Osobe s manjkom kalija mogu patiti i od bolova u crijevima, imati natečene žlijezde, a kod nekih se kao najteži oblik javlja i dijabetes.

Kalij možete nadomjestiti konzumacijom prirodnih namirnica, poput voća i povrća koje njime obiluje.
Ako jedete krumpir, prednost dajte onom pečenom, jer sadrži gotovo duplo više kalija nego kuhani.

Napomena:

Uzimate li laksative ili diuretike zbog visokog krvnog tlaka, trebat će vam veće doze kalija.

Članak preuzet sa www.alternativa-za-vas.com

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *