vitamini i minerali

Koje je vitamine i minerale najbolje kombinirati zajedno

Korisni savjeti Savjeti o prehrani

Kako bi bili što zdraviji, a imunitet što jači, pogotovo u doba korona virusa, izuzetno je bitno znati koja kombinacija vitamina i minerala nam daje najbolju njihovu međusobnu iskoristivost.

Primjerice; kalcij u kombinaciji s vitaminom D ili željezo i vitamin C zajednički djeluju jače i apsorpcija im je mnogo veća.

Neki bolje djeluju na prazan želudac, dok se drugi uzimaju isključivo uz hranu, a neke kombinacije vitamina i minerala mogu usporiti apsorpciju, dok druge omogućuju da ispravno djeluju u organizmu. Također, liječnici ističu da suplemente ne treba uzimati samoinicijativno, već uz konzultaciju s liječnicima, i to nakon pretraga koje su ukazali na njihov manjak.

Da ne duljim idemo odmah na posao sa nekim najčešćim, za ostale kombinacije možete ostaviti komentar ispod:

Željezo i vitamini B

Željezo i vitamini B skupine doprinose smanjenju umora i iscrpljenosti što je ključno za normalan rad imunološkog sustava i sprječava njegovo slabljenje, a time i podložnost bolestima.

Željezo i vitamin C

Vitamin C jača imuno sustav, ali i pospješuje apsorpciju željeza, zato ih je uvijek pametno zajedno uzimati.
Tijelu je željezo potrebno za brojne funkcije, među ostalima, da bi prenosilo kisik i pretvaralo kisik i pretvaralo hranjive tvari u energiju.

Kalcij i magnezij

Kalcij i magnezij treba uvijek uzimati u odnosu 2:1 jer je takav njihov fiziološki odnos u organizmu. Magnezij štiti odlaganje kalcija u organizmu, posebice u mokraćnim putevima.

Kalcij i vitamin D

Da bi apsorpcija kalcija bila potpuna, potreban je vitamin D.
Kalcij je prirodni sastojak mliječnih proizvoda a važan je za kosti i zube. Kalcij je jednako važan za održavanje zdravih krvnih stanica i mišića. No, da li ste znali da je vitamin D ključan za apsorpciju kalcija u tijelu.

Vitamin D pomaže tijelu da održava optimalnu razinu kalcija.

Selen i vitamin E

Vitamin E i selen djeluju sinergijski i međusobnim djelovanjem povećava se snaga onog drugog.
Selen je bitan za stvaranje glutation – peroksidaze, glavnog sastojka antioksidansa koji se nalazi u svakoj stanici u tijelu.
Selen čuva vaše srce, pomaže u smanjenju rizika od srčanih bolesti i srčanog udara, sudjeluje u zaštiti od različitih oblika raka te pomaže održati mladenačku elastičnost tkiva.

Selen još ublažava valunge u žena u razdoblju menopauze, pomaže u liječenju i sprečavanju peruti u kosi, povećava kod muškaraca broj spermatozoida i njihovu plodnost.

Najbolji prirodni izvori selena su plodovi mora, bubrezi, jetrice, pšenične klice, tuna, mekinje, rajčica, luk brokula, češnjak smeđa riža.

Karotenoidi i masnoća

Danas poznajemo čak više od 600 karotenoida, a među njima su najpopularniji likopen, lutein i betakaroten. Sadržava ih većina crvenog, žutog, tamnozelenog i narančastog voća i povrća. Karotenoidi djeluju kao antioksidansi te čuvaju stanice od štetnih slobodnih radikala. Neki čuvaju i od kroničnih bolesti kao što su rak pluća, bolesti srca i makularna degeneracija.
Tijelu karotenoidi služe i kako bi proizveli vitamin A.

Kako biste iz karotenoida izvukli maksimalno kombinirajte ga s povrćem žarkih boja i malo masnoće.

Vlaknasta hrana potiče metabolizam i olakšava probavu, ali može smanjiti količinu karotenoida koje tijelo može apsorbirati. Ne preskačite zdrava vlakna nego jednostavno povećajte dnevnu količinu karotenoida i to će biti zadovoljavajuće.

Omega-3 i gama linolenska kiselina

Uz omegu-3 nužno je uzimati gama linolensku kiselinu jer stalnim uzimanjem omega-3 u višim dozama – ako ne uzimamo i GLA – doći će do razrjeđenja krvi. Ako osoba ima manjak željeza, treba ga uzimati s vitaminom C, folnom kiselinom te vitaminom B12 jer će se tek tada pravilno resorbirati. Važno je napomenuti da ponekad treba pogledati antagoniste željeza – bakar i cink – koji mogu “krasti”, odnosno vezati željezo, pa nam nikakva supstitucija željeza neće biti učinkovita.

Vitamin C i cink

Vitamin C i cink imaju važnu ulogu u prehrani, imunološkoj obrani i očuvanju zdravlja. Pri povećanoj aktivnosti imunološkog sustava, kao što je akutna infekcija dišnog sustava, stvaraju se milijuni novih imunoloških stanica, a povećava se i potreba za vitaminom C i cinkom. Naš imunološki sustav počinje se boriti protiv infekcije, a olakšanje ovisi o snazi i brzini imunološkog odaziva. Za to vrijeme preporučuje se intenzivna podrška prirodnom imunološkom odazivu.


Evo kada treba uzimati vitamine da dobijete maksimalnu korist.

Ujutro

  • Vitamin B12 – taj vitamin je najbolje uzimati na prazan želudac s vitaminom B1 i bakrom. Vitamin B12 potiče stvaranje energije i zato ga treba uzeti ujutro na prazan želudac da biste na najbolji način započeli dan.
  • Vitamin C – Vitamin C može se uzeti s vitaminima B12, E, A i s cinkom.
  • Željezo – Željezo ne treba uzimati sa cinkom, vitaminom E, manganom ili kalcijem.

Podne

Ove vitamine i minerale treba uzimati s hranom.

  • Cink – Cink se može uzeti s vitaminima A, C i B12. Izbjegavajte uzimanje željeza, bakra i vitamina B9, ako ste uzeli cink.
  • Vitamin E – Vitamin E može se uzimati sa selenom kao i vitaminima C i A. Nemojte ga kombinirati sa željezom.
  • Vitamin A – Vitamin A uzimajte s vitaminima C i E, te s cinkom.

Navečer

S hranom, tijekom ili poslije večere bi trebalo uzeti ove vitamine.

  • Vitamin D – Povećava apsorpciju kalcija.
  • Kalcij – Ne uzimajte kalcij sa cinkom ili željezom.
  • Riblje ulje (omega-3) – Riblje ulje treba uzimati zajedno s vitaminom D.

Prije spavanja

Probiotici – Da biste poboljšali probavu, uzimajte probiotike oko dva sata nakon večere.
Magnezij bi trebalo uzimati u obliku klorida i citrata, radi bolje iskoristivosti, i piti ga natašte, prije spavanja. Pomaže umiriti tijelo prije odlaska na počinak. Treba ga uzeti s kalcijem jer se tako povećava apsorpcija, a možete istodobno uzeti i vitamin B6.

A što s multivitaminima?

Multivitamini – Ako uzimate neki multivitamin, uzimajte ga usred dana zajedno s hranom. Ako ne uzimate druge dodatke, možete multivitaminsku tabletu prepoloviti i uzimati pola ujutro, a pola navečer.

Ovdje ću stati jer je tema prevelika za jedan članak, a zapravo o skoro svim (pojedinačno) vitaminima i mineralima možete potražiti u ostalim člancima poput:

Bakar

Mangan ili

Vitamin B12

Slika preuzeta sa www.vectorstock.com

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *