Kreatin ljekovitost

Kreatin kao lijek

Savjeti o prehrani Korisni savjeti Metabolizam i zglobovi Sportska prehrana

Kreatin je vrsta aminokiseline koja je sastavni dio proteina. Proteini, između ostalog, pomažu u izgradnji mišića i kostiju te obnavljaju oštećena tkiva. Kreatin je prirodni izvor energije koji pomaže skeletnim mišićima da se savijaju (kontrahiraju). Pomaže u stvaranju stalne opskrbe mišićima energijom kako bi mogli nastaviti raditi, osobito dok vježbate.

Kreatin se sastoji od tri aminokiseline: L-arginina, glicina i L-metionina. Čini oko 1 posto ukupnog volumena ljudske krvi.

Oko 95 posto kreatina u ljudskom tijelu pohranjeno je u skeletnim mišićima, a 5 posto u mozgu.
Između 1,5 i 2 posto tjelesnih zaliha kreatina svaki dan se pretvara za upotrebu u jetri, bubrezima i gušterači.
Prenosi se krvlju i koriste ga dijelovi tijela koji imaju velike energetske potrebe, poput skeletnih mišića i mozga.

U dodacima se koriste različiti oblici kreatina, uključujući kreatin monohidrat i kreatin nitrat.

Otprilike polovica zaliha kreatina u tijelu (1 do 2 grama dnevno) dolazi iz prehrane, posebno hrane bogate proteinima kao što su:

  • Crveno meso (svinjetina, teletina i govedina).
  • Plodovi mora (riba i školjke).
  • Životinjsko mlijeko (poput kravljeg, kozjeg i ovčjeg mlijeka).

Tijelo proizvodi drugu polovicu prirodno u jetri, bubrezima i gušterači. Oni isporučuju oko 95% kreatina skeletnim mišićima za korištenje tijekom tjelesne aktivnosti. Ostatak odlazi u srce, mozak i druga tkiva.

Proizvođači također proizvode dodatke kreatina. Mnogo ljudi uzimaju suplemente kreatina jer puno vježbaju ili ne unose dovoljno kreatina u prehrani. Suplemente kreatina možete kupiti kao: puder, tablete, kapsule, tekućinu i energetske pločice.

Kreatin se koristi u alternativnoj medicini kao moguća učinkovita pomoć za poboljšanje atletske izvedbe i za povećanje mišićne snage kod ljudi sa zatajenjem srca, mišićnom distrofijom i McArdleovom bolešću (genetski poremećaj). Također bi mogao biti učinkovit u liječenju Parkinsonove bolesti i giratne atrofije (genetski poremećaj oka koji utječe na mrežnicu i uzrokuje gubitak vida).

Kreatin se također koristi za liječenje reumatoidnog artritisa ili Lou Gehrigove bolesti (ALS). Međutim, istraživanje je pokazalo da možda neće biti učinkovit u liječenju ovih stanja.

Druge upotrebe koje nisu dokazane istraživanjem uključuju liječenje visokog kolesterola, depresije ili određenih bolesti mišića.

Nije sigurno je li kreatin učinkovit u liječenju bilo kojeg zdravstvenog stanja.

Je li sigurno uzimati kreatin?

Studije pokazuju da je za mnoge ljude sigurno uzimati dodatke kreatina. Međutim, nema dovoljno dokaza da bismo znali je li sigurno ako:

  • ste trudni ili dojite
  • Imate dijabetes
  • Imate bolest bubrega
  • Imate bolest jetre

Ako imate bipolarni poremećaj, kreatin također može povećati rizik od manije.

Razgovarajte s liječnikom prije uzimanja kreatina kako biste bili sigurni da je siguran za vas.

Što se događa kada uzimate kreatin?

Većina kreatina odlazi u skeletne mišiće, koji pretvaraju kreatin u spoj kreatina i fosforne kiseline (fosfokreatin ili kreatin fosfat). Fosfokreatin zatim pomaže u stvaranju adenozin trifosfata (ATP). ATP je izvor energije koji stanice koriste kada vježbate. Dakle, kreatin pomaže u održavanju kontinuirane opskrbe mišića energijom tijekom intenzivnog dizanja ili vježbanja.

Osim što daje više energije i pomaže u povećanju rasta mišića, kreatin pomaže:

  • Ubrzajte oporavak mišića. Kada vježbate, stvarate mikropukotine u mišićnim vlaknima. Kako se oporavljate, mikropukotine u mišićnim vlaknima zacjeljuju, a mišići jačaju. Kreatin pomaže aktivirati satelitske stanice u mišićima, koje pomažu u zacjeljivanju mikropukotina.
  • Povećajte anaboličke hormone. Anabolički hormoni doprinose rastu i obnovi tkiva. Oni uključuju inzulin, ljudski hormon rasta (hGH), estrogen i testosteron.
  • Povećajte sadržaj vode u mišićnim stanicama. Bolja hidratacija stanica može povećati rast mišića i smanjiti dehidraciju i grčeve mišića.

Kreatin također može povećati količinu fosfokreatina u mozgu, što može pomoći vašem pamćenju.

Uvijek kada kupujete dodatke prehrani, kupujte od provjerenih proizvođača i čitajte sadržaj.
Moj prijedlog: https://naturashop.com.hr/561-ostrovit-supreme-pure-kreatin-monohidrat-500g.html
https://naturashop.com.hr/1137-kreatin-monohidrat-prah-300-g-u-prahu-ostrovit.html
https://naturashop.com.hr/1219-kreatin-monohidrat-kapsule-creatine-monohydrate-1100-mg-ostrovit-120-kapsula.html
https://naturashop.com.hr/560-ihs-crea-plus-kreatin-monohidrat.html

Kreatin i simptomi nedostatka

Kreatin je prirodna tvar i neophodan za niz tjelesnih funkcija.

Prosječan mladi muškarac težak 70 kilograma (kg) ima zalihu ili bazen kreatina od oko 120 do 140 g. Količina varira od osobe do osobe, a djelomično ovisi o mišićnoj masi osobe i vrsti mišićnih vlakana.

Manjak kreatina povezan je sa širokim rasponom stanja, uključujući, ali ne ograničavajući se na:

  • kronična opstruktivna plućna bolest (KOPB)
  • kongestivno zatajenje srca (CHF)
  • depresija
  • dijabetes
  • multipla skleroza (MS)
  • atrofija mišića
  • Parkinsonova bolest
  • fibromijalgija
  • osteoartritis

Oralni dodaci kreatinu mogu ublažiti ova stanja, ali još nema dovoljno dokaza koji bi pokazali da je to učinkovit tretman za većinu njih.

Dodaci se također uzimaju za povećanje kreatina u mozgu. Ovo može pomoći u ublažavanju napadaja, simptoma autizma i poremećaja kretanja.

Dokazano je da uzimanje dodataka kreatina do 8 godina poboljšava pažnju, jezik i akademski uspjeh kod neke djece. Međutim, ne utječe na sve na isti način.

Iako se kreatin prirodno pojavljuje u tijelu, dodaci kreatinu nisu prirodna tvar. Svatko tko razmišlja o korištenju ovih ili drugih dodataka trebao bi to učiniti tek nakon istraživanja tvrtke koja ih nudi.

Kako treba uzimati kreatin?

Kada razmatrate korištenje biljnih dodataka prehrani, potražite savjet svog liječnika.

Ako odlučite koristiti kreatin, koristite ga prema uputama na pakiranju ili prema uputama vašeg liječnika, ljekarnika ili drugog zdravstvenog djelatnika. Nemojte koristiti više ovog proizvoda nego što je preporučeno na etiketi. Visoke doze mogu uzrokovati štetne učinke na srce, bubrege ili jetru.

Neki sportaši koriste “metodu punjenja” uzimanja kreatina korištenjem velikih doza tijekom 2 do 5 dana, nakon čega slijede manje doze “održavanja”. Ovu metodu koriste sportaši koji traže kratkoročno povećanje atletskih sposobnosti, primjerice prije sportskog natjecanja.

Drugi način upotrebe uključuje uzimanje manjih doza tijekom duljeg razdoblja treninga. Ovu metodu koriste ljudi koji traže izdržljivost za dugotrajno vježbanje kao što je bodybuilding.

Kreatin može biti učinkovitiji ako ga uzimate uz obrok ugljikohidrata. Slijedite sve upute na etiketi proizvoda.

Mišićna tkiva mogu držati samo određenu količinu kreatina. Korištenje više ovog proizvoda neće povećati nikakve učinke.

Ne koristite različite oblike kreatina (tablete, tekućinu, prah, napitke itd.) istovremeno bez savjeta liječnika. Zajednička uporaba različitih formulacija povećava rizik od predoziranja.

Pijte puno tekućine kako biste izbjegli pregrijavanje ili dehidraciju tijekom vježbanja i po vrućem vremenu. Možda ste skloniji dehidraciji, toplinskom udaru ili neravnoteži elektrolita dok uzimate kreatin.

Čuvati u zatvorenoj ambalaži prema uputama na etiketi, dalje od vlage i topline.

Ako ste vegetarijanac ili vegan, vjerojatno ćete vidjeti značajniji dobitak na mišićima uzimanjem dodataka kreatina jer kreatin ne dobivate putem životinjskih izvora. Međutim, izgradnja razine kreatina u vašim mišićima može potrajati duže.

Doziranje i posebne mjere opreza

Kada se uzima na usta: Kreatin je vjerojatno siguran za većinu ljudi. Doze do 25 grama dnevno do 14 dana sigurne su za korištenje. Niže doze do 4-5 grama dnevno do 18 mjeseci također su sigurne za korištenje. Kreatin je vjerojatno siguran ako se uzima dugoročno. Doze do 10 grama dnevno do 5 godina sigurne su za korištenje. Nuspojave mogu uključivati dehidraciju, želučane tegobe i grčeve mišića.

Kada se nanese na kožu: Nema dovoljno pouzdanih informacija da bismo znali je li kreatin siguran. Može izazvati nuspojave kao što su crvenilo i svrbež.

Trudnoća i dojenje: Nema dovoljno pouzdanih informacija da bi se znalo je li kreatin siguran za upotrebu tijekom trudnoće ili dojenja.

Djeca: Kreatin je vjerojatno siguran ako se uzima na usta, kratkotrajno. Kreatin 3-5 grama dnevno tijekom 2-6 mjeseci siguran je za uzimanje kod djece od 5-18 godina. Kreatin 2 grama dnevno tijekom 6 mjeseci siguran je za uzimanje kod djece od 2-5 godina. Kreatin 0,1-0,4 grama/kg dnevno do 6 mjeseci siguran je za uzimanje i kod dojenčadi i kod djece.

Što izbjegavati kada uzimate kreatin?

Izbjegavajte piti kofein (kava, čaj, sok) ili uzimanje biljnih stimulansa kao što su ephedra ili Ma Huang dok uzimate kreatin. Kombinacija ovog proizvoda s ovim tvarima može povećati rizik od moždanog udara ili drugih ozbiljnih zdravstvenih problema.

Izbjegavajte pregrijavanje ili dehidraciju tijekom vježbanja i po vrućem vremenu.

Je li kreatin stupa u interakciju s drugim lijekovima?

Kreatin može oštetiti vaše bubrege. Ovaj se učinak pojačava kada uzimate i neke druge lijekove, uključujući:

  • antivirusni lijekovi, injektirani antibiotici
  • kemoterapija
  • lijek za poremećaje crijeva
  • lijek za sprječavanje odbacivanja presađenog organa
  • injekcijski lijekovi za osteoporozu i
  • neki lijekovi protiv bolova ili artritisa (uključujući aspirin, Tylenol, Advil i Aleve).

Ovaj popis nije potpun. Drugi lijekovi mogu stupiti u interakcije s kreatinom, uključujući lijekove na recept i lijekove bez recepta, vitamine i biljne proizvode.

Nuspojave kreatina

Zatražite hitnu medicinsku pomoć ako imate bilo koji od ovih znakova alergijske reakcije na kreatin: osip; teško disanje; oticanje lica, usana, jezika ili grla.

Prestanite koristiti kreatin i odmah nazovite svog liječnika ako imate:

  • lupanje srca ili titranje u prsima
  • poteškoće s disanjem
  • oticanje, brzo debljanje
  • simptomi dehidracije–osjećaj jake žeđi ili vrućine, nemogućnost mokrenja, jako znojenje ili vruća i suha koža; ili
  • znakovi neravnoteže elektrolita – suha usta, pojačana žeđ, pospanost, osjećaj nemira, zbunjenost, mučnina, povraćanje, pojačano mokrenje, bol ili slabost mišića, ubrzan rad srca, osjećaj vrtoglavice, nesvjestica ili napadaj (konvulzije).

Uobičajene nuspojave kreatina mogu uključivati:

  • mučnina, bol u trbuhu
  • proljev
  • grčevi u mišićima ili
  • debljanje.

Ovo nije potpuni popis nuspojava i mogu se pojaviti i druge.

Reference:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8230227/
https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-creatine/art-20347591
https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/17674-creatine
https://www.drugs.com/creatine.html#
https://www.medicalnewstoday.com/articles/263269
https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-873/creatine
https://www.healthline.com/nutrition/creatine-safety-and-side-effects

Slika preuzeta sa https://unsplash.com/photos/KM6wILELiAU

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *