Lan

Lan

Savjeti o prehrani

Lan je odličan izvor tiamina, riboflavina, piridoksina, folne kiseline, pantotenske kiseline, te dobar izvor niacina.

Sadrži i brojne minerale – bakar, magnezij, mangan, fosfor, selen, željezo, kalcij i cink, što dovoljno govori o iznimnom bogatstvu ljekovitim supstancijama.

Posebno je važno istaknuti da je lan i odličan izvor alfa-linolenske kiseline iz koje se složenim biokemijskim procesom dobiju omega-3 masne kiseline koje višestruko povoljno djeluju na organizam, ublažavajući upale i bol vezanu u artritis, osteoporozu, migrenu.

Lan je odlična alternativa za osobe koje izbjegavaju gluten u žitaricama, jer ne sadrže gluten. U određenoj mjeri mogu poslužiti i kao zamjenski izvor omega 3 kiselina za osobe koje ne konzumiraju ribu i plodove mora.

U nastavku članka pročitajte više o upotrebi i ljekovitosti lanenih sjemenki.

Laneno sjeme – ljekovitost

Sjemenke lana sadrže mnoge nutrijente i aktivne biljne spojeve koji mogu pomoći kod poboljšavanja probave i prevencije kroničnih bolesti, pa se često lan sjemenke koriste kao lijek.

Stručnjaci sa zdravstvenog portala Healthline, navode da jedna jušna žlica lanenih sjemenki sadrži:

  • 37 kalorija,
  • 1.3 grama proteina,
  • 1.9 grama dijetalnih vlakana,
  • 3 grama ukupnih masti, od čega 2 grama polinezasićenih masti i 0.5 grama mononezasićenih masti,
  • vitamine B skupine,
  • kalcij, željezo, magnezij, fosfor i kalij.

Bitno je spomenuti da lanene sjemenke sadrže alfa linolensku kiselinu (ALA), koja se smatra esencijalnom omega – 3 masnom kiselinom. Ona se u organizmu može složenim biokemijskim putevima sintetizirati u dugolančane omega – 3 masne kiseline, eikosapentaenoičnu (EPA) i dokosaheksaenoičnu kiselinu (DHA).

Da bi alfa linolenska kiselina pružila organizmu prednosti koje pružaju omega – 3 masne kiseline, mora se prevesti u EPA i DHA, ističu stručnjaci s medicinskog portala Harvard Health. Međutim, enzima, koji u organizmu provode te reakcije pretvorbe, nema dovoljno da bi se sva količina alfa linolenske kiseline iz lanenih sjemenki prevela u EPA i DHA.

S tim na umu, treba primijetiti da mnogi izvori navode kako jedna jušna žlica lanenih sjemenki ima oko 2 grama omega – 3 masnih kiselina, što je tehnički točno, ali se u organizmu te količine ne iskoriste u tolikoj količini.

Efektivno, jedna jušna žlica lanenih sjemenki posjeduje oko 700 miligrama EPA i DHA koje će biti iskoristive u tijelu. Riba i plodovi mora su hrana koja je najbogatija s EPA i DHA.

Lan kao lijek za poboljšanje probave

Jedna od najvećih prednosti lana je njegovo djelovanje na probavu. On može pomoći u zaštiti probavnog trakta te smanjiti upalu probavnog trakta.

Lanene sjemenke sadrže dijetalna vlakna i mogu riješiti mnoge probavne tegobe poput zatvora i neredovite stolice. Vlakna koja se nalaze u lanenim sjemenkama se u ljudskom tijelu ne mogu razgraditi pa potiču rad crijevnih mišića te reguliraju probavu.
Mljeveni lan za želudac možete dodavati u juhe, salate, smoothije ili jogurte.

Karcinom i lan

Nedavna istraživanja su pokazala da sjemenke lana smanjuju rizik od nastanka raka dojke, prostate i debelog crijeva. Žene bi obavezno trebale jesti sjemenke lana i kruh koji ga sadrži, jer njihova konzumacija smanjuje rizik od raka dojke za 28 posto.

U prvoj studiji ove vrste, kanadski istraživači su dokazali da konzumacija sjemenki lana smanjuje rizik od raka dojke za 28 posto u postmenopauzalnih žena, a konzumacija kruha od lana za 26 posto i kod žena prije menopauze te onih poslije. Ovi rezultati ukazuju da sjemenke lana i kruh koji ih sadrži mogu biti jednostavno, ali učinkovito sredstvo za smanjenje rizika raka dojke.

Omega 3 masne kiseline usporavaju širenje stanica raka, a lignani štite zdrave stanice od kancerogenih. Također blokiraju enzime koji su uključeni u procesu širenja i rasta kancerogenih stanica.

Kanadski znanstvenici su analizirali podatke 2.999 žena oboljelih od raka dojke i 3.370 zdravih u dobi od 25 do 74 godine. Postmenopauzalne žene su imale 28 posto manje raka dojke ako su konzumirale barem četvrtinu šalice sjemenki lana tijekom mjesec dana (5.35 mg liganina dnevno) i 26 posto manje raka ako su jele barem jednu krišku kruha s lanom tjedno. Premenopauzalne žene su imale do 26 posto manji rizik ako su jele kruh s lanom, ali ih (statistički značajno) nisu štitile sirove sjemenke lana.

Kardiovaskularni sustav

Istraživanja su pokazala da omega 3 masne kiseline štite kardiovaskularni sustav. Smanjuju rizik od nastanka kronične upale u tijelu, smanjuju već postojeću kroničnu upalu i normaliziraju broj otkucaja srca.

Omega 3 masne kiseline također smanjuju rizik od nakupljanja plaka na arterijama koji može uzrokovati srčani i moždani udar. Sjemenke lana uspješno reguliraju razinu kolesterola u krvi. Samo 4 žličice dnevno će biti dovoljno da povećate razinu dobrog (HDL) i smanjite razinu lošeg (LDL) kolesterola.

Dijabetes:

Preliminarna istraživanja su pokazala da lignani iz sjemenki lana reguliraju razinu šećera u krvi i smanjuju rizik od nastanka dijabetesa tipa 2.

Valunzi:

Jedno istraživanje je pokazalo da 2 žlice sjemenki lana dnevno može smanjiti intenzitet valunga za čak 57%.

Snižavaju kolesterol:

Istraživanje znanstvenika iz Iowe je utvrdilo kako se muškarci protiv povišenog kolesterola u krvi mogu boriti lanenim sjemenkama.

Nova studija pokazuje kako tri žlice sjemenki lana dnevno kroz period od 3 mjeseca mogu smanjiti povišeni kolesterol kod muškaraca za oko 10 posto. Učinak lijekova za smanjenje kolesterola iznosi oko 10-20 posto, stoga lanene sjemenke predstavljaju zadovoljavajuć i prirodan izbor za smanjenje povišenog kolesterola. Znanstvenici su začuđeni jer isti učinak nažalost nije primjećen i kod žena.

Ipak… nisu baš magične!

Zanimljivo je promatrati sjemenke lana kao čudesnu hranu zbog brojnih zdravstvenih prednosti. Ipak, trebate znati da ne postoji magična hrana koja će garantirati život bez ikakvih zdravstvenih poteškoća. Sjemenke lana nisu i ne bi smjele biti zamjena lijekovima.

Laneno sjeme za mršavljenje

Lan sadrži zdrave masti i vlakna što pomaže dužem zadržavanju osjećaja sitosti. Duži osjećaj sitosti znači manji unos kalorija, što može potaknuti mršavljenje.

Lanene sjemenke također mogu pomoći ublažiti upalne procese. To je važno za mršavljenje iz razloga što tijelo u upalnom stanju ima tendenciju zadržavanja viška kilograma.

Laneno ulje

Laneno ulje, dobiveno postupkom hladnog prešanja ne smije se zagrijavati, jer dolazi do negativnih promjena u njemu i gubi svoja ljekovita svojstva, dapače postaje opasno za zdravlje.

Što se tiče samog lanenog ulja ono ustvari nije namijenjeno kuhanju. Naime, poput ostalih ulja bogatih esencijalnim masnim kiselinama djelovanje visoke temperature može zdrave masnoće pretvoriti u štetne te je ono djelotvorno samo kao dodatak prehrani nakon kuhanja ili pri samom posluživanju, primjerice kao začin salatama.

Može se dodati salatama, pokapati njime kuhano povrće, pripremiti salatne preljeve i marinade. Tako možete pripremiti salatni preljev od lanenog ulja, limunova soka, narezane rajčice i vlasca. No, najbolja iskoristivost lanenog ulja za naš organizam je u kombinaciji s bjelančevinama iz jogurta, obranog kravljeg mlijeka, sojinog i rižinog mlijeka te svježeg kravljeg sira.

Konzumacija ovog ulja s ostalom hranom može dovesti čak i do povećanja prehrambene vrijednosti drugih namirnica. Ovdje se posebice ističu mliječni proizvodi koji obogaćeni lanenim uljem pomažu esencijalnim masnim kiselinama da se ugrade u stanične membrane.

Na isti način će reagirati i kombinacija sa povrćem iz porodice kupusnjača, proteinima životinjskog podrijetla, morskim plodovima i sojom. Laneno ulje dostupno je kao tekuće ulje u bocama te u kapsulama radi jednostavnijeg uzimanja. Kod čuvanja ovog ulja trebamo uzeti u obzir njegovu osjetljivost na svjetlost i temperaturu te sklonost oksidaciji. U slučaju kvarenja, u lanenom se ulju počinju oslobađati štetne molekule lipid peroksida, a ono postaje neugodnog okusa i oštrog mirisa.

Stoga ga je nužno držati dobro zatvorenog u hladnjaku, što se također odnosi i na laneno ulje u kapsulama.

Osim u prehrani, laneno ulje vrlo je učinkovito i u vanjskoj primjeni odnosno nanošenjem na kožu. Pospješuje zacjeljivanje ožiljaka, pomaže kod opeklina, upala, ekcema, psorijaze i kožnih osipa te je vrlo učinkovito za suhu kožu. Zbog velike osjetljivosti i mogućnosti da dođe do užegnutosti nije primjereno za izradu krema, ali ako ga nanesete samo na kožu imat ćete odličan kozmetički dodatak.

Zdravlje puca iz svake sjemenke i dok ih grickamo po zubima one čine dobro našem tijelu.

Redovito korištenje sirovog lanenog ulja ima širok spektar ljekovitog djelovanja. Neka od njih uključuju djelovanje na:

  • stanice raka, naročito rak dojke, jajnika i prostate
  • mozak, te preventivno na pojavu moždane kapi
  • aterosklerozu
  • srčane tegobe, posebice pojavu srčanog infarkta, te aritmije
  • hipertrofiju prostate
  • upalu mokraćnog mjehura
  • nastanak žučnih kamenaca
  • probavu (blaga laksativna svojstva, sjemenke imaju snažnije djelovanje od ulja)
  • artritis i bolove u zglobovima
  • metabolizam masnoća u tijelu
  • simptome ekcema, psorijazu, akne, glatkoću i blistavost kože
  • simptome menopauze
  • imunitet i slobodne radikale

Laneno ulje se uglavnom koristi za proizvodnju boja, lakova, mekih sapuna i tiskarskih boja. Suvremene sintetičke podne podloge izrađuju se od plastičnih polimera od kojih se mnogi i danas dobijaju iz sjemenki lana. Laneno ulje koristi se za izradu nekih farmaceutskih preparata.

Lan za zdravu kožu i kosu

Lanene sjemenke pogoduju koži i kosi jer ih hrane zdravim masnoćama i B vitaminima, čime mogu pomoći smanjenju suhoće i ljuštenju kože.

Lan je bogat antioksidansima koji pomažu sprječavanju starenja kože i vraćaju balans hormonima.

Dovoljno je dodati 2 žlice mljevenih lanenih sjemenski u smoothie svaki dan kako biste imali zdraviju kožu i kosu. Također, možete konzumirati i laneno ulje (1 – 2 žlice) za hidrataciju kože i kose.

Laneno ulje je vrlo učinkovito u vanjskoj primjeni odnosno nanošenjem na kožu. Pospješuje zacjeljivanje ožiljaka, pomaže kod opeklina, upala, ekcema, psorijaze i kožnih osipa te je vrlo učinkovito za suhu kožu.

Laneno ulje uvijek se dodaje na svježe namirnice i nikada se ne zagrijava. Njegova najbolja prehrambena iskoristivost postiže se u kombinaciji s bjelančevinama iz mliječnih proizvoda (jogurt, kravlje mlijeko i sir, rižino, sojino mlijeko…).

Važna pravila kod konzumiranja lana

Iznimno je važno lan konzumirati mljeveni ili pak laneno ulje.

Naime, sjemenke lana imaju vrlo čvrstu opnu i konzumacija u takvom obliku nema gotovo nikakve nutritivne vrijednosti. Također je važno istaknuti da se laneno ulje ne smije zagrijavati jer dolazi do negativnih promjena odnosno gubi svoja visokovrijedna svojstva te je u tom obliku štetno.

Treba biti oprezan s mljevenim sjemenkama jer postoji opasnost da užegnu – stoga ih je najbolje samljeti prije svake konzumacije, odnosno prema potrebi.

Sjemenke se mogu čuvati na sobnoj temperaturi do godine dana, a laneno ulje koje dolazi u staklenim bocama također se mora čuvati na suhom i hladnom mjestu te se nakon otvaranja mora potrošiti u roku tri tjedna.

Za čišćenje organizma

U posljednje vrijeme vrlo popularan recept i dio brojnih dijeta je kombinacija lana i kefira.

Naime, od davnina je poznato da se uzrok brojnih bolesti krije u crijevima te da je, kako bi se organizam oporavio, važno očistiti crijeva od sluzi, fekalnih naslaga i različitih parazita, koji ustvari truju krv i iznimno štete.

Tako zbog tog stanja dolazi do opstipacije, poremećaja metabolizma, dijabetesa, gubitka ili porasta tjelesne težine, lošeg stanja kože, kostiju i noktiju, bolesti bubrega i jetre…

Kako lan može pomoći?

Vrlo jednostavnom trotjednom konzumacijom mljevenih sjemenki lana i kefira:

  1. tjedan:
    jedna žlica mljevenih lanenih sjemenki pomiješanih sa 100 ml kefira
  2. tjedan:
    dvije žlice mljevenih lanenih sjemenki pomiješanih sa 100 ml kefira
  3. tjedan:
    tri žlice mljevenih lanenih sjemenki povezanih sa 150 ml kefira.

Ta se smjesa konzumira tijekom tri tjedna umjesto doručka, a pri tom je važno piti puno vode.

Preporučuje se da se takvo čišćenje crijeva može provesti jednom do najviše dva puta godišnje. Ako pritom koristite kod kuće pripremljen kefir, rezultati su još bolji.

recepti:

Čaj od lana:

Čaj od lana se koristi za čišćenje organizma, ali i kao sredstvo za ispiranje kod upala u ustima i vrlo je dobar lijek protiv promuklosti.

Priprema: 2 velike žlice lana prelijte sa 300 ml mlake vode, promiješajte, poklopite i ostavite da stoji 45 minuta do sat vremena. Nakon toga odlijte tekućinu (sjemenke će pasti na dno) i popijte najbolje ujutro na prazan želudac. Čaj od lana nema neki poseban okus, pa ako ga djeca ne žele piti možete ga zasladiti nekim prirodnim voćnim sirupom ili medom, ili umjesto vode koristit prirodni voćni sok.

Krekeri sa lanom

Sastojci: 1 i po margarin, 2 jajeta, 300 g polutvrdog sira, 1 kvasac, 2 dl mlijeka, 600 g brašna, 1 kašičica soli; Za fil: 2 žumanca, sjemenke lana

Priprema: Margarin dobro izradite mikserom, posebno izlupajte dva jajeta zatim ih dodajte margarinu i sve dobro izmiksajte. Kvasac rastopite u toplom mlijeku. Naribajte sir i dodajte ga u margarin. Dodajte brašno i na kraju kvasac te sve dobro umijesite da se dobije kompaktna masa. Nemojte dodavati mlijeka više nego što piše u sastojcima, a u to je uračunato i mlijeko u kojem se dizao kvasac. Gotovo tijesto razvaljajte, vadite ga kalupom željenog oblika, premažite žumancetom i pospite sa sjemenkama lana. Stavite u pećnicu na 200°C oko 10-15 minuta.

Za upaljeni čir, urasli nokat, zagnojenu ranu ili u slučaju upale pluća koristi se lanena kaša. Lanena kaša se priprema tako da se lanenom brašnu dodaje kipuća voda i da se pri tom stalno miješa. Tako se dobije namaz koji se stavi na lanenu krpu i privije na ozlijeđeno mjesto. Laneno brašno ne smije biti starije od 4 mjeseca.

Savjeti
Konzumirajte lan pijući puno tekućine kako biste spriječili probavne probleme. Kupujte samo male bočice lanenog ulja u tamnim, staklenim bocama i čuvajte ih u hladnjaku, jer se ulje brzo kvari i gubi svoja dragocjena svojstva. Izbjegavajte zagrijavanje lanenog ulja pri kuhanju. Dodajte ga naknadno, u već pripremljena jela.

Rizici
Hranjive tvari u lanenom sjemenu možda neće imati koristi za sve. Ljudi bi trebali izbjegavati proizvode od lanenog sjemena ili najprije razgovarati s liječnikom ako: imaju alergiju na lan, upotrebljavaju sredstva za razrjeđivanje krvi, poput varfarina ili aspirina, koriste nesteroidne protuupalne lijekove i lijekove za snižavanje kolesterola ili imaju hormonski osjetljiv rak dojke ili maternice.

Označeno

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.