Mangan

Mangan

Savjeti o prehrani

Mangan je element u tragovima pronađen u organizmu u kostima, jetri, bubrezima i gušterači. Mangan pomaže stvaranju vezivnog tkiva, kostiju, faktora zgrušavanja krvi i spolnih hormona. Također igra ulogu u metabolizmu ugljikohidrata, apsorpciji kalcija, regulaciji krvnog šećera, moždanoj i živčanoj funkciji. Komponenta je antioksidativnog enzima superoksid dismutaze (SOD).

Mangan u organizam dolazi iz hrane, a pohranjuje se u bubrezima, jetri, gušterači i kostima. Ukupna količina mangana koja se nalazi u zdravom organizmu je oko 20 mg.

Nedostatak magnezija može pridonijeti neplodnosti, malformaciji kostiju, slabosti i napadajima. Previše mangana, pogotovo u bazalnim ganglijima, povezano je s neurološkim poremećajima sličnim Parkinsonovoj bolesti.

Simptomi manjka mangana

Najčešći simptomi manjka mangana su visok krvni tlak, problemi u radu srca, nepravilne kontrakcije mišića, malformacije kostiju, visoka razina kolesterola, slabljenje vida, problemi sa sluhom i problemi s pamćenjem. Iako većina stručnjaka ističe da je manjak mangana rijetkost, oko 35% svjetske populacije pati od manjka mangana. Za to su najčešće odgovorne loše prehrambene navike.

Promet i ravnoteža mangana u organizmu

U nekim slučajevima, kalcij i željezo mogu ometati pravilnu apsorpciju mangana. Problemi s vidom, prekomjerno znojenje, ubrzan rad srca, slabost i grčevi u mišićima su najčešći simptomi. Manjak mangana može uzrokovati neplodnost kod žena, oštećenja gušterače i osteoporozu.

Mangan je u organizmu regulacijski povezan s cinkom i bakrom, s kojima je u stalnom međuodnosu dinamičke ravnoteže. Svaki unos bakra ili cinka koji prelazi uobičajene količine može dovesti do poremećaja statusa mangana.

Izvori mangana

Mnogo namirnica je bogato manganom pa je jednostavno doseći potreban dnevni unos.

Zbog važnosti za pravilno funkcioniranje ljudskog organizma mangan se smatra esencijalnim nutrijentom.

Najbolji izvori mangana su: maline, ananas, češnjak, grožđe, cikla, mahune, riža, paprena metvica, zob, orasi, potočarka, jagode, kupine, tropsko voće, salata, špinat, klinčić, kurkuma, poriluk, tofu, banane, krastavci, kivi, smokve i mrkva.

Smeđa riža, zeleno lisnat povrće, kokos, bademi i lješnjaci potiču apsorpciju mangana.

Doziranje

Djeca:
– 0-6 mj.: 0.003 mg
– 7 mj.-1 god.: 0.6 mg
– 1-3 god.: 1.2 mg
– 4-8 god: 1.5 mg

– Dječaci 9-13 god.: 1.9 mg
– Dječaci 14-18 god.: 2.2 mg

– Djevojčice 9-18 god.: 1.6 mg

Odrasli:

– Muškarci 19 god. i stariji: 2.3 mg
– Žene 19 god. i starije: 1.8 mg
– Trudnice: 2 mg
– Dojilje: 2.6 mg

Prednosti mangana

Mangan potiče zdravlje cjelokupnog zdravstvenog sustava.

Održava zdravlje kostiju

Mangan je ključan za pravilno funkcioniranje i rast koštanog tkiva. Vrlo je učinkovit u povećanju gustoće kostiju. Stručnjaci ističu da je za žene u postmenopauzi izrazito važno da povećaju unos mangana jer veliki broj njih pati od njegovog manjka netom nakon menopauze. Iako su istraživanja pokazala da mangan može pomoći u prevenciji osteoporoze, rezultati još uvijek nisu dovoljno potkrijepljeni dokazima.

Smanjuje razinu slobodnih radikala

Mangan ima moćna antioksidacijska svojstva i može smanjiti razinu slobodnih radikala. Slobodni radikali mogu oštetiti stanice i povećati rizik od nastanka raka i ostalih bolesti opasnih po zdravlje i život. Stručnjaci svim osobama, koje pripadaju rizičnoj skupini po pitanju obolijevanja raka, preporučuju povećanje unosa mangana, bilo putem suplemenata ili namirnica.

Regulira razinu šećera

Mangan ima sposobnost regulirati razinu šećera u krvi. Na taj način sudjeluje u prevenciji dijabetesa. Mangan regulira razinu inzulina, njegovu sintezu i oslobađanje. Sprječava nagle promjene razine šećera u krvi i može poboljšati kvalitetu života kod dijabetičara.

Ublažava simptoma epilepsije

Suplementi mangana mogu smanjiti učestalost epileptičkih napada. Znanstvenicima još uvijek nije jasno na koji način mangan točno djeluje, ali je nekoliko istraživanja pokazalo da povećanje unosa mangana može poboljšati kvalitetu života kod epileptičara.

Potiče rad metabolizma

Regulacija rada metabolizma je jedna od najvažnijih funkcija mangana. Mangan može potaknuti razgradnju kolesterola, aminokiselina i ugljikohidrata. Nadalje, mangan potiče rad jetre i ključni je element polimera koji se nalaze u DNA.
Osim toga, mangan pomaže iskoristiti niz vitamina, poput kolina (B4), tiamina (B1) te vitamina C, i E te minerala magnezija, a i osigurava pravilno funkcioniranje jetre.
Ako patite od manjka bilo kojeg vitamina, svakako bi bilo dobro da povećate unos tog vitamina i mangana koji će potaknuti njegovu apsorpciju.

Smanjuje upalne procese

Budući da je dio snažnog antioksidansa SOD, mangan ima važnu ulogu i u smanjenju upalnih procesa u organizmu.

Studije potvrđuju da mangan u kombinaciji s glukozaminom i kondroitinom smanjuje bol izazvanu osteoartritisom. Osteoartritis izaziva snažne bolove u zglobovima, a upalni procesi nalaze se u membranama unutar zglobova.

U kombinaciji s kalcijem smanjuje simptome PMS-a

Mnoge žene pate od neugodnih simptoma PMS-a, a oni mogu uključivati anksioznost, promjene raspoloženja, depresiju i grčeve. Studije su potvrdile da mangan u kombinaciji s kalcijem može pozitivno utjecati na smanjenje simptoma PMS-a.

Potvrđeno je, naime, da žene s nižom razinom mangana, imaju snažnije PMS i učestalije promjene raspoloženja i bolove od onih kojima su razine mangana na normalnima.

Sprječava osteoporozu

Suplementi mangana su povezani s ublažavanjem simptoma osteoporoze i osteoartritisa jer mangan povećava gustoću kostiju. Ipak, istraživanja na ovu temu nisu dala dovoljno dokaza stoga znanstvenici nisu sigurni koliko je mangan zapravo važan za prevenciju osteoporoze, zbog čega je potrebno provesti daljnja istraživanja.

Potiče zdravlje štitnjače

Mangan je spoj koji pronalazimo u velikom broju različitih enzima. Važan je čimbenik tiroksina, najvažnijeg hormona štitnjače. Pravilno funkcioniranje štitnjače omogućuju održavanje zdrave tjelesne težine, regulaciju apetita, rada metabolizma i funkcioniranje svih organskih sustava.

Poboljšava zdravlje mozga i živčanog sustava

Mangan je ključan za pravilno funkcioniranje mozga i može pomoći u prevenciji niza živčanih poremećaja. Smanjuje razinu slobodnih radikala koji oštećuju zdravlje i funkcioniranje mozga, i živčanog sustava. Mangan poboljšava funkcioniranje neurotransmitera i prijenos električnih impulsa, što znači da poboljšava kognitivne funkcije.

Može pomoći zacjeljivanju rana te sudjeluje u proizvodnji kolagena

Minerali u tragovima, baš kao što je i mangan, doprinose zacjeljivanju rana, a za to je potrebna pojačana proizvodnja kolagena. Mangan je potreban i u proizvodnji aminokiseline prolin, koja je neophodna u proizvodnji kolagena.

Mjere opreza

Zbog potencijalnih nuspojava i interakcija s lijekovima, dodatke prehrani uvijek uzimati uz liječnički nadzor.

Količina dnevno unesenog mangana iz hrane ne smije prijeći 10 mg zbog opasnosti od oštećenja živčanog sustava.

Ako se uzima kalcij i fosfor, potrebno je uzimati i mangan.

Rijetko je toksičan uzet oralno, toksične mogu biti pare mangana.
Simptomi su gubitak apetita, glavobolje, grčevi u nogama, krutost mišića, tremor, konvulzije, iritabilnost, nasilnost i halucinacije.

Interakcije

Ako uzimate bilo koji od navedenih lijekova, prije uzimanja mangana konzultirajte se s liječnikom: haloperidol i drugi antipsihotici, rezerpin, antacidi, laksativi, tetraciklini.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *