Post

Post i njene dobrobiti

Korisni savjeti Savjeti o prehrani

Post se definira kao suzdržavanje od hrane, a razlog zašto osoba posti može biti religijski ili zdravstveni. Oduvijek, u mnogim civilizacijama i religijama gladovanje je poznato kao jedno od najboljih načina pročišćavanja – fizičkog, psihičkog i spiritualnog. Mi ćemo se ovdje držati zdravstvenih razloga i njenih dobrobiti.

Dugotrajno nakupljanje otpadnih tvari uzrokovano neispravnom ishranom, stresom kojeg ne znamo kako izbaciti i neispravnim disanjem te lošim životnim navikama, u našem organizmu uzrokuje pretjeranu kiselost krvi (acidoza) i nedostatak kisika u stanicama (hipoksija) koji preopterećuju rad unutarnjih organa i predstavljaju tlo pogodno za razvoj bakterija i virusa uzrokujući tako lakše ili teže bolesti- ovisno koliko je organizam zagađen.

Povremeni post i suzdržavanje od pretjerivanja u hrani svakako je dobrodošlo u današnjim okolnostima – u svjetlu sve veće učestalosti debljine i brojnih civilizacijskih bolesti koje su izazvane pogrešnim odabirom hrane.
Zagađenost i čišćenje su prirodni ciklusi. Ali ponekad naši prirodni sustavi obrane postaju preopterećeni te zbog sve veće prisutnosti toksina i silnih umjetnih zagađivača suvremenog života, kao što su kemijski obrađena hrana, pesticidi, farmaceutski lijekovi, razni kemijski proizvodi za njegu tijela i ostalo dolazi do retoksikacije organizma.
Za rješavanje ovakvih problema idealna je metoda posta ili suzdržavanja od hrane barem jedan dan. Postom čistimo krv i stanice, potičemo mladolikost vanjskih i unutarnjih organa i prirodni mehanizam liječenja nastupa.

Naravno, iznimno je bitno spomenuti kako se post ne smije poistovjećivati s izgladnjivanjem jer, shvati li se tako, organizmu i ljudskome zdravlju neće ništa dobro donijeti. Tijekom posta tijelo se koristi postojećim zalihama energije u organizmu, a samim time rješava se i toksičnih suficita u vitalnim organima poput jetre, pluća i debeloga crijeva.

Ako osoba post koristi kako bi detoksicirala svoje tijelo, moguće su i neke nuspojave poput glavobolje, kašlja i grlobolje.

Što se događa u tijelu za vrijeme posta?

U stanju gladovanja naše se tijelo adaptira na nizak unos energije i aktivira alternativne metaboličke puteve. U stanju gladovanja katabolički hormoni pojačavaju proizvodnju glukoze u jetri i smanjuju iskorištavanje glukoze u skeletnim mišićima i masnom tkivu. Promjene u tijelu ovise o tome koliko dugo gladovanje traje i radi li se o potpunom gladovanju ili se unosi minimalna količina određene hrane (npr. povrtni i voćni sokovi).

Na početku gladovanja, kao i kod produžene tjelesne aktivnosti, tijelo prvo troši zalihe glikogena – osnovnog tjelesnog ugljikohidrata koji se nalazi u jetri i mišićima. U nedostatku hrane koja bi poticala stvaranje zaliha glikogena, proteina i masti, tijelo počinje razgrađivati vlastito tkivo. No, organizam to čini tako da prvo razgrađuje nepotrebne masne naslage, a tek kasnije poseže za mišićnim tkivom.

Koji su benefiti posta?

Post je prije svega svojevoljno odricanje i suzdržavanje od hrane i pića na neko vrijeme. Osobe se odriču onih stvari u prehrani koje smatraju porocima, a to su najčešće alkohol i šećer. Iako u razumnim količinama alkohol i šećer nisu nezdravi, odnosno štetni po zdravlje, neumjereno uživanje može prouzročiti probleme. Iz tog razloga njihovim bismo izbacivanjem iz prehrane na zdravlje mogli utjecati pozitivno.

Dakle, ukoliko se osoba odluči na post, posebice u nekom duljem razdoblju, utoliko bi trebalo imati na umu da je organizam mehanizam kojem je neophodno gorivo koje se nalazi u esencijalnim nutrijentima. Stoga se ne bi trebale zanemarivati glavne skupine namirnica: voće, povrće, riba, meso, orašasti plodovi, mlijeko te cjelovite žitarice.
Post nije i nipošto ne bi trebao biti dugoročan način životnoga stila, a odgovor na pitanje koliko je vremenski preporučljivo živjeti u postu, poprilično je individualan. Postoje ljudi kojima će sedam dana posta biti previše, a s druge strane postoje ljudi, posebice u istočnjačkim kulturama, koji su uspjeli živjeti i više od stotinu dana tako da su samo pili vodu i gledali u sunce.
Najbitnije je da se gubitak tjelesne mase ne događa rapidno, što može dovesti do velikoga šoka za organizam, a prehrana zadovoljava sve nutritivne potrebe, s postom bismo trebali stati najkasnije kada udio masnoga tkiva padne na minimalnu prihvatljivu razinu.
Ako je riječ o „rizičnom“ postu, što post traje kraće – to bolje.

Čišćenje cijelog organizma

Post je ujedno i metoda detoksikacije organizma. Ono što ne jedete zapravo je važnije od onoga što jedete tijekom detoksikacijskog programa. Što manje hrane jedete i što više vode pijete, brže će se i uspješnije vaše tijelo detoksicirati i obnoviti.

Post je najbrži i najučinkovitiji način rješavanja krvne i tkivne toksičnosti i oslobađanja tijela od toksičnih viškova, čime se čisti krvotok i limfni sustav od preostalih viškova. Ciljanim suzdržavanjem od hrane možemo pročistiti i regenerirati kako sustav za probavu, tako i cjelokupni organizam.
Naš metabolizam je stalno zaposlen, nikada se ne odmara. Postom metabolizam dobiva zasluženi odmor, a naše tijelo se čisti od nakupljenih toksina i nečistoća. Kad postite, vaše tijelo će početi sagorijevati bolesne, oštećene i mrtve stanice u organizmu, a ubrzat će izgradnju novih, zdravih stanica.

Možete primijeniti jednodnevni post, svakih 15 dana – kada u jednom danu ne uzimate hranu, te pijete samo vodu; ili post od nekoliko dana (3-7 dana), kada možete uzimati prirodne voćne sokove, ukoliko vam je potrebno snažnije čišćenje. Za vrijeme posta srce i krvožilni sustav su manje opterećeni, pospješuje se disanje, a potom i sve stanice organizma se brže i bolje opskrbljuju kisikom, smanjuje se razina kolesterola u krvi, učvršćuju se koža, nestaju migrene, alergije itd.

Kada nije poželjno postiti?

Postoji i nekoliko stanja u kojima je zdravo gladovanje kontraindicirano, a to su: djeca u rastu i razvoju, trudnice i dojilje, pacijenti s uznapredovalim karcinomom, dijabetesom, tuberkulozom i ozbiljnim kardiovaskularnim bolestima, te osobe s hipoglikemijskim krizama

Par riječi za kraj…

Povremeni post ubrzava metabolizam, a razlog tome je što se tijekom posta probavnom sustavu daje odmor, što metabolizmu može dati energiju za sagorijevanje masnoće i bolji metabolizam.

Ako se odlučite za post na duži period uz pomoć kojeg želite očistiti svoj organizam ili pomoći si kod određenih zdravstvenih tegoba, posavjetujte se sa stručnjakom kako bi bili sigurni da si nećete naštetiti.

Istraživanja provedena na životinjama pokazala su da sniženje energetskog unosa usporava proces starenja i produljuje životni vijek. Smanjenje energetskog unosa u ljudi uzrokuje slične adaptacijske metaboličke procese koji se opažaju na pokusnim životinjama (miševima, majmunima): smanjuju se metabolički, hormonski, upalni rizični čimbenici za nastanak dijabetesa i kardiovaskularnih bolesti, a moguće i malignih bolesti.
Ipak, na pitanje može li ograničenje unosa kalorija produljiti životni vijek ili produljiti očekivano trajanje života u osoba normalne tjelesne mase, za sada se ne može odgovoriti. No umjerenost u jelu i piću u poodmakloj životnoj dobi zasigurno je dobar ulog u zdravlje i dug život.

Primjer posnoga jelovnika za jedan dan

Doručak: Zobene pahuljice s kokosovim brašnom, Mlijeko ili jogurt Međuobrok: Šaka oraha, Jabuka
Ručak: Plava riba, Blitva s krumpirom
Užina: Zeleni čaj, Naranča,
Večera: Omlet s povrćem, Integralni kruh

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *