Prehrana kod ankilozantnog spondilitisa

Prehrana kod ankilozantnog spondilitisa

Savjeti o prehrani Korisni savjeti

Već znate ako imate dva ili više kralježaka koji su vam srasli. Vjerojatno ste imali tretmane za olakšanje jake boli u leđima. No, postoji oblik upalnog spinalnog artritisa koji može uzrokovati da se vaši kralješci sami spoje. Zove se ankilozantni spondilitis. Iako ne postoji lijek, promjena načina života koja može uvelike pomoći jest pravilna prehrana. Pokazat ću vam kako sastaviti personaliziranu prehranu za ankilozantni spondilitis.

Dokazi upućuju da protuupalna prehrana može pomoći u poboljšanju simptoma ankilozantnog spondilitisa. U ovom članku ću napisati što jesti.


Prije svega ću vas kratko upoznati što je ankilozantni spondilitis i što sam sve istraživao za samu prehranu.

Ankilozantni spondilitis (AS) je kronično upalno reumatsko stanje (ne bolest) s procijenjenom prevalencijom na 10 000 od 23,8 u Europi, 16,7 u Aziji, 31,9 u Sjevernoj Americi, 10,2 u Latinskoj Americi i 7,4 u Africi. AS nepovoljno utječe na zahvaćene ljude u smislu simptoma poput boli i umora, što dovodi do poremećaja funkcije i smanjene kvalitete života. Unatoč razvoju biološke terapije, koja je revolucionirala liječenje AS-a, mnogi pacijenti istražuju komplementarne tretmane poput dijetetske terapije.

Postoji mnoštvo dokaza o važnosti prehrane u etiologiji širokog spektra bolesti kao što su reumatoidni artritis (RA), kardiovaskularne bolesti i rak. Ispitivanje prehrambenih obrazaca u velikoj kohorti medicinskih sestara u Sjedinjenim Državama otkrilo je da su prehrambeni obrasci karakterizirani velikim unosom voća, povrća, mahunarki, cjelovitih žitarica, peradi i ribe povezani sa smanjenim rizikom od RA. Nasuprot tome, prehrambeni obrasci tipični za industrijalizirane zemlje (visok unos crvenog mesa, mesnih prerađevina, rafiniranih žitarica, pomfrita, deserata i slatkiša te mliječnih proizvoda s visokim udjelom masti) bili su povezani s povećanim rizikom od RA. Meta-analiza placebom kontroliranih ispitivanja na pacijentima s RA pokazala je da riblje ulje iz prehrane ima skroman učinak na smanjenje osjetljivosti zglobova i jutarnje ukočenosti, učinak koji se pripisuje protuupalnom mehanizmu omega-3 polinezasićenih masnih kiselina.

Pretpostavlja se da prehrana s niskim sadržajem škroba dovodi do niže aktivnosti AS-a i da je Klebsiella pneumoniae, na koju može utjecati konzumacija škroba, pokretački čimbenik uključen u inicijaciju i razvoj AS-a.

Iako su neke publikacije razmatrale dokaze koji povezuju AS s prehranom, nije bilo sustavnih procjena dokaza.

Ciljevi ovog sustavnog pregleda bili su istražiti:

  • pacijenti s AS-om izvještavaju o različitim dijetama od onih bez AS-a,
  • među pacijentima s AS-om prehrana je povezana s težinom,
  • manje je vjerojatno da će osobe s određenim dijetama razviti AS,
  • specifične dijetetske intervencije poboljšavaju simptome AS-a.

Kako prehrana utječe na upalu?

Smanjenje upale u vašem tijelu može pomoći kod ublažavanja simptoma ankilozantnog spondilitisa. Jedan od mogućih načina je da u svoju prehranu uključite protuupalne namirnice. Uklanjanje hrane koja uzrokuje ili pojačava upalu još je jedna strategija koja vam može pomoći da ojačate i kontrolirate simptomime.

Michelle Schirra, klinička nutricionistica u WellHealth Medical Centeru u West Hillsu, CA, bavi se funkcionalnom medicinom i pomaže voditi pacijente kroz proces maksimiziranja zdrave prehrane i njezine upotrebe za smanjenje boli i simptoma autoimunih bolesti.

Iako vaša prehrana nije temeljni uzrok upalnih bolesti, ona može pogoršati vaše simptome. Shirra objašnjava: “Ako osoba ima genetsku predispoziciju, tada njezina prehrana može biti iznimno presudna u smirivanju simptoma i zapravo može preokrenuti mnoge autoimune bolesti.”

Prije početka nove dijete

Ključno je razumjeti kako vaši lijekovi za AS utječu na vaše tijelo i mogu utjecati na određenu hranu i apsorpciju zdravih spojeva. Prema Schirri, “Neki od lijekova koji se propisuju mogu također utjecati na imunološki sustav i ugroziti zdrav mikrobiom u crijevima. Ako se pacijent bori s probavnim problemima u vezi sa svojom bolešću, tada bi traženje stručnih smjernica o njihovoj prehrani i suplementaciji moglo biti od velike pomoći kako bi ga doveli na pravi put za izlječenje.”

Osim pregleda vaših lijekova, Shirra snažno savjetuje specifično testiranje na alergiju na hranu i sveobuhvatno testiranje stolice. Ovi testovi su osmišljeni kako bi bili sigurni da u vašim crijevima nema sojeva patogenih bakterija, što vam omogućuje da maksimalno povećate dobrobiti svog liječenja i prehrane. Ako je bakterija prisutna, važno je prvo liječiti infekciju prije promjene prehrane kako se ne biste izložili riziku od infekcije ili drugih probavnih problema.

“Ako pacijent konzumira hranu koja pokreće imuni odgovor IgA, onda to može pojačati bolest i odvesti pacijenta na vrlo bolan i ponekad iscrpljujući put.” kaže Shirra.

Konačno, prije nego što prijeđete na novu prehranu, morate pročistiti prehranu koju imate. Što jedete i pijete što bi moglo povećati upalu? Te stvari moraju biti prve. Zatim možete početi dodavati hranu koja pomaže u smanjenju upale.

Što jesti: hrana koja može ublažiti upalu

Iako sama prehrana ne može izliječiti ili liječiti ankilozantni spondilitis, eliminacija hrane koja pojačava upalu može pomoći kod simptoma poput boli i oteklina. Prehrana za ankilozantni spondilitis trebala bi biti bogata povrćem, voćem, cjelovitim žitaricama i hranom bogatom omega-3 masnim kiselinama poput divljeg lososa.

Neki dokazi sugeriraju da prehrana siromašna škrobom dovodi do manje aktivnosti AS-a. Niska razina škroba također može pomoći u ograničavanju prisutnosti Klebsiella pneumoniae, bakterija koje se hrane škrobom i za koje je poznato da su čimbenik u pokretanju nastanka i razvoja AS-a. Kliničko ispitivanje (trebalo je završiti krajem 2022.) testira učinke, ako ih ima, prehrane s niskim udjelom škroba na simptome i kvalitetu života osoba s AS-om

Ovdje su neke od najboljih namirnica koje smanjuju upalu. To bi trebao biti temelj vaše prehrane za ankilozantni spondilitis.

Što je jesti kod ankilozantnog spondilitisa?

Lisnato povrće

Lisnato povrće poput špinata, raštike, kelja i blitve sadrži magnezij za koji je poznato da smanjuje upalne markere. Ove dobrobiti u borbi protiv upala uglavnom se nalaze u hrani više nego u dodacima, jako bitno za naglasiti.

Iako nije važno jedete li ih sirove ili kuhane, kuhanje zelenila s malo češnjaka i maslinovog ulja dobro je za maksimalnu korist, jer češnjak također sadrži magnezij.

Omega-3 masne kiseline

Studija iz 2017. pokazuje da prehrana s visokim udjelom ovih esencijalnih masti ima dosljedan, ali skroman pozitivan učinak na upalu zglobova povezanu s RA.

Sljedeće namirnice su dobri izvori omega-3 masnih kiselina:

  • Chia sjemenke
  • masne ribe, kao što su losos, sardine i tuna
  • laneno sjeme
  • laneno ulje
  • orasi

Studija iz 2020. godine napominje da su potrebna dodatna istraživanja kako bi se potvrdilo koliko su omega-3 masne kiseline učinkovite za smanjenje upale kod osoba s AS-om. Međutim, autori primjećuju da su starije studije, poput malog kliničkog ispitivanja iz 2006. godine, otkrile da visoke doze dodataka omega-3 masnih kiselina mogu smanjiti aktivnost bolesti AS-a.

Voće i povrće

Konzumiranje raznovrsnog voća i povrća odličan je način da dobijete većinu vitamina i minerala koji su potrebni vašem tijelu da ostane snažno i zdravo.

Voće i povrće zdrava je alternativa zapakiranim grickalicama koje su pune kalorija s malo ili nimalo nutritivne vrijednosti.

Uključivanje svježih proizvoda u vašu svakodnevnu prehranu ne mora biti teško. Obilna juha od povrća ugrijat će vas u najhladnijim noćima. Ili isprobajte smoothie punjen bobicama za ukusan i prenosiv doručak radnim danom. Ako recept koji koristite zahtijeva jogurt, a ne možete jesti mliječne proizvode, možete ih zamijeniti kokosovim ili sojinim jogurtom.

Cjelovite namirnice i žitarice

Cjelovite namirnice i žitarice bogate su vlaknima i mogu čak smanjiti upalu. Međutim, čak i cjelovite žitarice mogu izazvati simptome kod nekih ljudi s artritisom. To bi moglo biti zbog glutena, prema Zakladi za artritis.

Jednomjesečna eliminacijska dijeta jedan je od najboljih načina za prepoznavanje hrane koja izaziva simptome. Eliminacijska dijeta uklanja određene namirnice za koje se smatra da izazivaju simptome i zatim se vraćaju u vašu prehranu jednu po jednu dok se prate sve promjene simptoma. Najbolje je da se posavjetujete sa svojim liječnikom prije početka eliminacijske dijete.

Važno je voditi dnevnik prehrane tijekom eliminacijske dijete i kada ponovno uvedete hranu kako biste utvrdili izazivaju li žitarice, a posebno gluten, pogoršanje. Ako ne, dodajte neke zdrave namirnice od cjelovitog zrna u svoju svakodnevnu prehranu, poput zobene kaše i heljde.

Brokula

Ovo povrće, dio obitelji križnica, sadrži antioksidans zvan sulforafan, koji može pomoći u smanjenju razine upalnih spojeva, prema Zakladi za artritis.

Niste ljubitelj brokule? Možda ćete samo morati promijeniti način kuhanja. Razmotrite teksturu koju preferirate, kaže Groppo. “Jeste li osoba s hrskavom teksturom ili više osoba s mekom teksturom?” pitala je.

Na primjer, ako volite pire krumpir, zamijenite ga pireom od cvjetače s nekoliko cvjetova brokule. Pokušajte smisliti načine pripreme povrća koji nisu veliki odmak od onoga na što ste navikli, predlaže ona. “Možda je teško prijeći izravno na običnu brokulu kuhanu na pari”, kaže ona, predlažući umjesto toga pirjanu brokulu s malo limunova soka i malo parmezana.

Luk

Luk, češnjak, ljutika i poriluk dio su obitelji luka. Ova je hrana bogata spojevima sumpora, koji imaju protuupalna svojstva.

Luk je također prepun kvercetina, flavonoida koji pomaže u inhibiciji uzročnika upale u mastima. Jabuke su također dobar izvor kvercetina.

Dok su sve vrste luka zdrave, ljutika, crveni luk i žuti luk mogu sadržavati najveće količine ovih spojeva koji se bore protiv upale, prema Zakladi za artritis. Pokušajte dodati sirovi ili kuhani luk u svoje salate, sendviče ili pržene krumpiriće.

Bobice

Jagode, maline, borovnice i kupine bogate su antioksidansima koji pomažu smanjiti upalu i boriti se protiv učinaka slobodnih radikala u vašem tijelu. Velik dio njihove moći u borbi protiv upala dolazi od antocijanina, antioksidansa flavonoida koji im daje karakterističnu boju.

Bobičasto voće sadrži različite razine antioksidansa, stoga pokušajte uključiti raznolikost u svoju dnevnu prehranu. Dodajte svježe ili smrznuto bobičasto voće u smoothieje, na vrh zobenih pahuljica ili grčkog jogurta ili u salate za dašak slatkoće.

Hrana bogata kalcijem

AS slabi kosti, zbog čega je hrana bogata kalcijem tako važna. Kalcij je neophodan za poboljšanje čvrstoće kostiju.

Izvori hrane s visokim udjelom kalcija uključuju:

  • tamno lisnato povrće, poput potočarke i kelja
  • brokula
  • obogaćena biljna mlijeka
  • bademi
  • mliječni proizvodi niske masnoće
  • sardine iz konzerve s kostima
  • kineski kupus
  • pojačani tofu
  • obogaćene žitarice

Vitamin D

Vitamin D omogućuje tijelu da apsorbira kalcij i još je jedan vitalni nutrijent za zdrave kosti.

Jedna studija iz 2015. izvještava da su više razine vitamina D povezane s manjim rizikom od razvoja AS-a. Također, manje je vjerojatno da će ljudi s višom razinom vitamina D imati simptome povezane s tim stanjem.

Tijelo dobiva vitamin D izlaganjem suncu i hranom kao što su:

  • riba i morski plodovi
  • žumanjak jajeta
  • ulje jetre bakalara
  • obogaćeni proizvodi, kao što su sokovi, žitarice, mliječni proizvodi, biljno mlijeko i tofu

Orašasti plodovi i sjemenke

Neki orašasti plodovi i sjemenke imaju visok sadržaj alfa linolne kiseline, koja je vrsta protuupalne omega-3 masne kiseline. Prema Zakladi za artritis, najbolji izbori za najveće zdravstvene dobrobiti uključuju orahe, bademe, kikiriki, pistacije, chia sjemenke i mljevene sjemenke lana.

Ako ne volite grickati orašaste plodove i sjemenke, pokušajte ih dodati jelima koja volite, poput salate ili glavnog jela poput lososa. Upozorava da pripazite na umjerenost kada je u pitanju dodavanje orašastih plodova u vašu prehranu zbog njihovog visokog udjela kalorija.

Imajte na umu da ne morate dodati sve ove namirnice u svoju prehranu odjednom. Razmišljajte o široj slici. Svaka pozitivna promjena se zbraja. Usredotočite se na izmjenu nezdrave hrane koja uzrokuje upalu i zamjenu je onom zdravijom koja pomaže u borbi protiv upale.

Hrana koju treba izbjegavati

Hrana koja izaziva upalu može pogoršati simptome AS-a. Izbjegavajte:

Šećer

Prema jednoj studiji iz 2018., šećer i rafinirana hrana mogu dovesti do upale u tijelu.

Kao rezultat toga, osobe s AS-om bilo bi dobro da smanje količinu (ili izbace) slatku hranu i pića koje konzumiraju, kao što su:

  • deserti
  • bomboni
  • kolači
  • gazirana pića
  • sokovi

Sol i hrana s visokim udjelom natrija

2014. znanstvenici su otkrili vezu između visokog unosa soli i proizvodnje upalnih stanica koje su povezane s autoimunim stanjima, kao što je AS.

Iako dijeta s niskim sadržajem natrija ne može preokrenuti AS, smanjenje unosa soli dobra je ideja za pomoć u kontroli stanja.

Crveno meso

Crveno meso sadrži određene spojeve koji mogu pogoršati upalu.
Jedenje manje ili nimalo crvenog mesa može pomoći u smanjenju simptoma AS-a.

Hrana s visokim udjelom masti

Arthritis Foundation preporučuje ograničavanje vrsta masti koje uzrokuju upalu, uključujući zasićene masti i omega-6 masne kiseline.

Hrana koja sadrži zasićene masti uključuje:

  • pizza
  • crveno meso
  • sir i punomasni mliječni proizvodi
  • procesirana hrana

Pretjerana konzumacija omega-6 masnih kiselina može potaknuti proizvodnju proupalnih kemikalija.

Hrana koja sadrži omega-6 masne kiseline uključuje:

  • biljna ulja, uključujući ulja kukuruza, šafranike, suncokreta i soje
  • majoneza
  • preljevi za salatu
  • kolači
  • procesirana hrana

Ljudi bi trebali pokušati izbjegavati trans masti, koje mogu biti prisutne u prerađenoj hrani.

Proizvođači sada postupno izbacuju trans masti iz hrane zbog propisa Uprave za hranu i lijekove (FDA). Međutim, proizvođačima je dopušteno držati malu količinu transmasti u prerađenoj hrani sve dok je manja od 0,5 grama (g) po porciji. Ako je u proizvodu manje od 0,5 g transmasti, na nutritivnoj oznaci dopušteno je navesti 0 g transmasti.

Pšenica i gluten

Žitarice koje sadrže gluten – poput pšenice, raži i ječma – mogu doprinijeti upali kod nekih ljudi.
Dijeta bez glutena korisna je za neke osobe s RA, a može koristiti i onima s AS-om.

Alkohol

Osobe s AS-om trebaju pokušati ograničiti unos alkohola ili ga potpuno izbjegavati.

Konzumiranje velikih količina alkohola može utjecati na mineralnu gustoću kostiju i povećati rizik od osteoporoze. Alkohol također može stupiti u interakciju s AS lijekovima i smanjiti apsorpciju hranjivih tvari.

Dodaci prehrani

Ako je vaša prehrana bogata voćem, povrćem, nemasnim mesom, orašastim plodovima, mahunarkama i cjelovitim žitaricama, manja je vjerojatnost da će vam trebati dodaci prehrani. Ali ako vam nedostaju hranjive tvari, možda će vam dobro doći dodatno pojačanje.

Imajte na umu da neki proizvođači dodataka mogu iznositi lažne tvrdnje. Razgovarajte sa svojim liječnikom kako biste otkrili koji bi vam dodaci prehrani mogli biti korisni.

Obavijestite svog liječnika o svim lijekovima koje uzimate, jer neki dodaci mogu utjecati na vašu terapiju. Također zamolite svog liječnika da vam preporuči renomirane proizvođače dodataka prehrani.

Dijeta i gastrointestinalni problemi povezani s AS-om

AS se dosta veže s upalnim bolestima crijeva (IBD), kao što su Crohnova bolest i ulcerozni kolitis.

Određene promjene u prehrani mogu poboljšati simptome ovih stanja.

Neke preporuke za osobe s IBD-om uključuju:

  • smanjenje unosa hrane s visokim udjelom masti
  • ograničavanje ili izbjegavanje alkohola
  • smanjivanje ili izbacivanje mliječnih proizvoda

Prihvaćanje protuupalne dijete također može pomoći u ublažavanju simptoma IBD-a.

Reference:
https://www.spineuniverse.com/conditions/spinal-arthritis/ankylosing-spondylitis/ankylosing-spondylitis-diet
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5895151/
https://www.healthline.com/health/ankylosing-spondylitis-diet
https://www.everydayhealth.com/hs/ankylosing-spondylitis/foods-that-fight-inflammation/
https://www.medicalnewstoday.com/articles/317610

Slika preuzeta sa https://www.everydayhealth.com/hs/ankylosing-spondylitis/foods-that-fight-inflammation/

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *