Prehrana za štitnjaču

Prehrana kod bolesti štitnjače

Savjeti o prehrani

Štitnjača, žlijezda smještena u području vrata, s prednje strane dušnika, neposredno ispod Adamove jabučice, stvara hormone koji u svom sastavu imaju jod, a uvelike kontroliraju metabolizam našeg organizma.

Jednostavnije rečeno, hormoni štitnjače kontroliraju brzinu kojom će se zbivati izmjena tvari u našem organizmu, koliko brzo će se tvari uz prisustvo kisika razgraditi, a novonastale strukture ugraditi u stanicu. Jod je neophodan element za normalan rad ove male žlijezde, te svaki nedostatak joda u organizmu vrlo brzo dovodi do nastanka jedne od najraširenijih bolesti „nutritivnog karaktera” – uvećanja štitnjače ili takozvane „guše”.

Treba istaći da je u razvijenim zemljama nedostatak joda u prehrani relativno rijetka pojava, te je najčešće povezan s malom koncentracijom joda u vodi za piće i zemlji na kojoj se voće i povrće uzgaja. Ako se zna da je područje na kojem pojedinac živi siromašno jodom zbog raznih okolišnih čimbenika, onda se tim osobama mora sugerirati uzimanje većih količina joda putem hrane.

Namirnice koje su najbogatije jodom su: morske ribe, alge, jaja, jogurt, sir, jodirana sol. Pojedine namirnice na neki način brane organizmu pravilno iskorištavanje joda i mogu umanjiti sposobnost organizma da iskoristi jod za sintezu hormona štitnjače. Dobro je znati da u te namirnice ubrajamo: karfiol, kelj, prokulice, repu i kikiriki. Najviše su riziku izloženi strogi vegetarijanci (veganisti) koji takve namirnice svakodnevno koriste u prehrani i to u velikim količinama. U zemljama u razvoju gušavost je vrlo često posljedica jedne autoimune bolesti koja smanjuje funkciju štitnjače, pa nastupa hipotireoza.

Hipotireoza – jedan od najpoznatijih poremećaja povezanih sa štitnjačom

Jedan od najpoznatijih poremećaja, bolesti ili stanja povezanih sa štitnjačom jest spomenuta hipotireoza, odnosno smanjena funkcija štitnjače koja dovodi do usporavanja tjelesnog metabolizma. Bolest se razvija izrazito polako. Uz uvećanje štitnjače i pojave gušavosti (što i nije svaki puta pravilo, jer se štitnjača može povećati i samo s jedne strane), javlja se umor, zaboravljivost, uvećanje tjelesne mase, nepodnošljivost hladnoće, zatvor, suhoća kože i kose.

Ako je uzrok autoimune prirode, onda se u organizmu stvaraju protutijela koja napadaju tkivo vlastite štitnjače, a posljedica toga je smanjeni nastanak hormona. Hipotireoza se može javiti u svako životno doba, ali mnogo je raširenija među starijim osobama. Ako se razvije tijekom adolescencije, može usporiti rast i razvoj sekundarnih seksualnih osobina, a ako se javi u najranijem djetinjstvu, često i normalni razvoj moždanih funkcija.

Stoga se danas redovito razina hormona štitnjače kontrolira odmah nakon rođenja djeteta. Slabo aktivna štitnjača kod žena često dovodi do uvećanja vrijednosti kolesterola u serumu. Terapija se sastoji u davanju sintetskih molekula hormona štitnjače.

Hrana koja pomaže

S obzirom da je – naročito u nerazvijenim zemljama i endemskim područjima – glavni uzrok hipotireoze nedostatak joda u prehrani, neophodno ga je dodavati svakodnevnoj prehrani, primjerice kroz jodiranu sol ili namirnice bogate jodom, poput ribe, školjaka i morskih plodova.

No, osim općepoznatog joda, postoji niz nutrijenata čijim se redovitim unosom može u određenoj mjeri utjecati na rad štitnjače. Važan je svakodnevni unos vitamina C, E, B2 (riboflavin), B3 (niacin), B6 (piridoksin), cinka, selena i aminokiseline tirozina kojom obiluju riba, meso, mliječni proizvodi i mahunarke.

Namirnice koje bi trebalo uključiti u redoviti plan prehrane su:

  • riba (posebice tuna i losos, bogati selenom), školjke i morski plodovi
  • meso
  • mahunarke
  • cjelovite žitarice, smeđa riža (bogata selenom)
  • orašasti plodovi
  • sjemenke, posebice suncokretove
  • voće i povrće: citrusno voće, marelice, avokado, banane, jagode, šljive, paprika, mrkva, šparoge, špinat
  • mliječni proizvodi, posebice s dodatkom probiotskih kultura
  • zeleni čaj
  • kokosovo, maslinovo i riblje ulje

Uz obilnu hidraciju i pojačanu tjelesnu aktivnost, potrebno je organizmu osigurati dovoljan unos prehrambenih vlakana (najmanje 30 grama dnevno) koja će pojačati osjećaj sitosti, potaknuti crijevnu peristaltiku i smanjiti apsorpciju suvišnih masnoća.

Osim stimulansa u obliku kofeinskih napitaka, preporučljivo je izbjegavati i određene namirnice čiji sastojci mogu ometati apsorpciju joda i time pogoršati hipotireozu.

Na “crnoj listi” nalaze se:

  • kupus
  • kelj
  • brokula
  • rotkvice
  • senf
  • soja i proizvodi od soje
  • breskve
  • lanene sjemenke
  • kikiriki
  • batat

Hipertireoza – Ubrzan rad štitne žlijezde (ubrzan rad metaboličkih procesa)

Hiperitireoza je stanje pojačanog stvaranja hormona T3 i T4 uslijed autoimunih zbivanja, tumorskih oboljenja ili upala. Ovisno o glavnom uzroku, liječenje se vrši na nekoliko načina – lijekovima, radioaktivnim jodom ili operativnim zahvatom. Jelovnik je potrebno regulirati, ali na drugačiji način nego što je to u slučaju s hipotireozom.

U slučaju hipertireoze metabolizam je ubrzan, prehrambene tvari se iskorištavaju puno brže nego inače, pa se među ostalim događa i brže propadanje dijela koštane i mišićne mase. Stoga je preporučeno povećati unos kalcija, proteina, aminokiselina i bjelančevina, kako bi usporili propadanje. Omega-3 masne kiseline, B vitamini, C vitamin, kurkuma i grah su također namirnice čiju je potrošnju dobro povećati, zbog svog blagotvornog djelovanja na ubrzan rad štitne žlijezde.

Ako gubitak težine počinje predstavljati velik problem, u svoju prehranu uvrstite meso, ribu, jaja, mlijeko i mliječne proizvode, ali neophodne su i dodatne količine vitamina B skupine jer sudjeluju u metabolizmu ugljikohidrata i bjelančevina. U tu svrhu treba konzumirati nemasnu svinjetinu, fermentirane mliječne proizvode ili uzeti nadopune u obliku pivskog kvasca.

Planirajte obroke unaprijed

Ako ručak nosite na posao, važno je unaprijed isplanirati što ćete ujutro tijekom tjedna moći na brzinu pripremiti, a da obrok bude uravnotežen i zdrav. U protivnom ćete posegnuti za brzom hranom ili sendvičem i tako opet pokrenuti klackalicu rasta i pada razine šećera u krvi.

Iskoristite vikend za nabavu namirnica, a vaš bi svakodnevni ručak obavezno trebao obilovati povrćem, cjelovitim žitaricama i kvalitetnim bjelančevinama. Izvrstan primjer je rižoto od integralne riže s povrćem te salata sa slanutkom ili nekom drugom mahunarkom.

Međuobroci nadohvat ruke

Najuspješnije ćete izbjeći pad razine šećera u krvi ako uvijek pri ruci imate zdrave grickalice i međuobroke za kojima možete posegnuti kada vas uhvati kriza. Mala količina orašastih plodova ili sjemenki, svježe voće, domaće energetske kuglice ili pločice te sirovo povrće u kombinaciji s nekim namazom poput hummusa održat će razinu šećera stabilnom, a izbjeći ćete potrebu za prejedanjem nakon prevelike pauze između obroka.

Još neke promjene u stilu života pomoći će vam da izbjegnete opterećivanje štitnjače i ostalih žlijezda:

  • smanjite izloženost toksinima kupujući što više hrane iz organskoga uzgoja i koristite ekološka sredstva za pranje i čišćenje te prirodnu kozmetiku
  • provjerite patite li od nedostatka joda, vitamina D, selena, cinka ili željeza u organizmu, pa ako postoji deficijencija, nadomjestite ih kvalitetnim dodacima prehrani
  • redovita tjelovježba umjerenog intenziteta važna je za održavanje snažnog imuniteta i regulira razinu hormona, pa ne zaboravite biti fizički aktivni i uživati u proljetnim i ljetnim aktivnostima na svježem zraku kad god je to moguće.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.