Sojino mlijeko

Sojino mlijeko – utjecaj na zdravlje

Savjeti o prehrani

Ukoliko ste intolerantni na laktozu, jedna od najpopularnijih alternativa koja vam se nudi jest sojino mlijeko. Iako je sojino mlijeko odličan izvor proteina, među potrošačima često vlada strah zbog pojave GMO-a zbog čega je soja još uvijek poprilično kontraverzna namirnica. Ukoliko ste u nedoumici da li prijeći na sojino mlijeko donosimo vam prednosti kao i mane sojinog mlijeka kako bi vam pomogli u vašoj odluci.


Sojino mlijeko se proizvodi močenjem, odnosno kvašenjem u vodi samljevenog sojinog zrna. Iako je po izgledu gotovo identično kravljem mlijeku, sojino se mlijeko uvelike nutritivno od njega razlikuje. Sojino mlijeko nema kolesterola, pa je idealna namirnica za sve koji pate od hiperkolesterolemije, hipertenzije i kardiopatija. Nadalje ne sadrži mliječni šećer laktozu, molekulu zbog koje mnoge osobe ne podnose kravlje mlijeko, pa se preporuča u svim slučajevima intolerancije na laktozu. Po sadržaju kalcija, sojino je mlijeko znatno siromašnije os kravljeg, stoga nije pogodno za one osobe koji boluju ili su skloni osteoporozi. Prava vrijednost sojinog mlijeka leži u visokom sadržaju proteina, koji su jednako vrijedni kao i proteini životinjskog podrijetla, a u odnosu na kravlje mlijeko koje sadrži 3,1% proteina, u sojinom mlijeku taj postotak iznosi visokih 7,7%. Zbog ovog visokog sadržaja proteina sojino se mlijeko preporuča ne kao napitak, već kao namirnica koja bi se trebala više puta tjedno uz ostale fermentirane proizvode od soje koristiti u prehrani. Prednosti sojinog mlijeka su još visok sadržaj magnezija i tiamina te visok sadržaj vlakana.

Zašto ne bi trebali piti sojino mlijeko

Sojino mlijeko sadrži visok postotak fitoestrogena. To su sekundarni metaboliti čija je struktura slična estrogenu. Istraživanja ukazuju, da ta sličnost remeti red kod ženskih hormona, a redovita konzumacija sojinog mlijeka može uzrokovati dugoročne posljedice. Djevojke bi mogle ranije ulaziti u pubertet a žene brže u menopauzu a i tu je i pitanje koliki je štetni utjecaj na plodnost.

Sojino mlijeko ima visok postotak i fitinskih kiselina. Radi se o biološkoj aktivnoj stvari, koju biljke upotrebljavaju kao pohranu za tvari za rast. Međutim, na ljudski organizam ta kiselina djeluje kao hranjivi inhibitor. Znači da reducira unos važnih minerala kao što su magnezij, bakar, željezo i cink.

Više od polovice (58,4%) od svjetske proizvodnje soje genetski je manipulirano, Argentina ( 98% ), SAD ( 85 % ) uzgajaju genetsku manipuliranu soju. Ova spoznaja – na sreću- ( još ) nije relevantna za Europu jer je na našem tržištu zabranjena genetski modificirana hrana.

Sojino mlijeko je također popularno jer sadrži kalcij. Međutim, ljudsko tijelo ne može u potpunosti apsorbirati i obraditi kalcij u sojinom mlijeku. Razlog: Tijelo treba vitamin K2 da može optimalno iskoristiti kalcij a tog vitamina nema u sojinom mlijeku.

Pretjerana konzumacija soje može biti uzročnik bolesti štitne žlijezde, a takođe može dovesti i do alergijske reakcije.

Kako napraviti sojino mlijeko kod kuće

Potrebno vam je:

  • 1/2 kg žute soje u zrnu
  • voda

Soju dobro operemo i stavimo na 15 minuta u vruću vodu. Vodu ocijedimo i natopimo soju najmanje 12 sati u 3 litre vode. Vodu ocijedimo.

Uzmemo električni mikser i stavimo jednu šalicu soje i 2 šalice vruće vode. Miksamo najvećom brzinom dok soja ne postane potpuno kašasta. Što bolje izmiksamo, više ćemo mlijeka dobiti. Kašu istresemo u lanenu krpu i dobro iscijedimo u lonac, tako da ne ostane gotovo ništa tekućine.

Mlijeko koje smo dobili stavimo kuhati uz neprestano miješanje. Neka kuha 5-7 minuta. Ako kipi dodamo malo hladne vode.

Dodamo toliko vode da dobijemo 5 litara mlijeka. Meso koje je ostalo u krpi zove se OKARA. Možemo je osušiti u pećnici i dodavati jelima, odrescima ili tijestu za kruh. Bogata je vitaminima i mineralima. Nema skoro ništa bjelančevina. Mlijeko možemo upotrebljavati na bilo koji način kao i kravlje. Sojino mlijeko nije ukusno, pa se preporuča dodati malo soli i po izboru; malo šećera ili meda, voće, vaniliju ili kokos.

Više o soji pročitajte ovdje.

3 razmišljanja na “Sojino mlijeko – utjecaj na zdravlje

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *