Puštanje vjetrova

Što znate o vjetrovima i što nam oni govore

Simptomi

Puštanje vjetrova je potpuno normalna stvar, a javlja se kao nusprodukt vašeg probavnog sustava koji razgrađuje i prerađuje hranu i hranjive tvari.

Plinovi i zrak nakupljaju se u vašem gastrointestinalnom traktu kada jedete, žvačete i gutate, neke od njih tijelo prirodno apsorbira a zatim se oslobađaju kao vjetrovi ili vas nadimaju.
Ako ste primijetili da češće puštate vjetrove ili su oni pak puno jači no prije što počinje negativno utjecati na vaš svakodnevni život, pokušajte otkriti što je tome uzrok. Može biti riječ o pogrešnom izboru hrane, ali i o ozbiljnijoj bolesti.
Obratite pozornost na njihovu učestalost, miris i pojavljuju li se s ikakvim drugim simptomima. 

Neke namirnice sadrže tvari koje nisu lako probavljive. Zbog toga, one prolaze kroz donji dio crijeva neprobavljene, gdje se konačno pod utjecajem bakterija raspadaju na jednostavnije tvari, uključujući i plinove. Vjetrove se također može dobiti zbog uzimanja antibiotika koji svojim sastavom narušavaju crijevnu mikrofloru.

Uzroci

Iako većina ljudi treba konzumirati više vlakana nego što to čine, vjetrovi koji odgovaraju ovom opisu mogu vam dati do znanja da možda u svoj organizam unosite previše vlakana. 
Zašto dolazi do toga? Vlakna se skupljaju i učvršćuju vašu stolicu te ona teško prolazi kroz crijeva. Rješenje ovog problema moglo bi biti u većem unosu vode.

Jedan od glavnih uzroka učestalog puštanja vjetrova mogu biti gazirana pića, žvakanje žvakaćih guma i pijenje na slamku. Sve to dovodi do nakupljanja veće količine zraka u debelom crijevu, što pak može dovesti do 50%-tnog povećanja učestalosti i intenziteta vjetrova.

Osim toga, izloženost stresu, brzo gutanje hrane kao i pričanje za vrijeme jela mogu dovesti do gutanja veće količine zraka zbog čega može doći do češćeg podrigivanja i ispuštanja vjetrova.

Iako je zelena salata iznimno zdrava, može uzrokovati češće puštanje vjetrova. Zelje, prokulice i brokula sadrže ugljikohidrate zbog čega su teže probavljivi stoga se zadržavaju duže u želucu i stvaraju plinove. Osim toga, luk, pšenične klice i šljive mogu izazvati češće vjetrove, kao i namirnice bogate topivim vlaknima, poput graha, graška i leće.

Procesirana hrana kao što su burgeri i pizza doprinose neravnoteži bakterija u crijevima. Konzumiranje veće količine procesirane hrane te rijetko konzumiranje povrća i voća može dovesti do neravnoteže u količini bakterija u crijevima, što može uzrokovati pojavu grčeva, ali i vjetrova.

Neke bolesti, poremećaji i simptomi

Sindrom iritabilnog crijeva karakteriziraju simptomi kao što su učestalo ispuštanje vjetrova, nadutost, grčevi u želucu i zatvor. Riječ je o doživotnoj bolesti, no simptomi se mogu držati pod kontrolom redovitom tjelovježbom, manjim unosom jako začinjene hrane te izbjegavanjem teško probavljivih namirnica, kao što su brokula i grah.

Osim učestalog vjetrenja, simptomi celijakije uključuju zatvor, bolove u trbuhu, bol i otežanu probavu. Celijakija može biti vrlo neugodna i bolna, a okidač za pojavu simptoma je unos glutena, koji je prisutan u namirnicama kao što su tjestenina, žitarice i kruh.

Prekomjerno ispuštanje vjetrova, upozoravaju stručnjaci, može biti znak upalne bolesti crijeva, Crohnove bolesti ili ulcerativnog kolitisa. Osim vjetrova, simptomi upalne bolesti crijeva su bolovi u trbuhu, nadutost, iscrpljenost i ponavljajući proljev.

Da li postoji lijek za vjetrove

Najvjerodostojniji način dijagnosticiranja eventualnih bakterija koje stvaraju vjetrove je putem analize stolice. Ako se dijagnozom ne utvrdi teže oboljenje koje zahtijeva posebne liječničke tretmane, najbolje je poraditi na prehrambenim navikama:

  • hranite se sporije i temeljito žvačite hranu
  • izbjegavajte gazirana pića kao i bilo kakav pretjerani unos tekućine tijekom obroka
  • metodom pokušaja i pogreške utvrdite koje vam namirnice najviše smetaju te nastojte smanjiti njihov unos
  • pri kuhanju koristite začine: kimaniskomoračđumbir matičnjakanđelika
  • u ljekarnama možete potražiti čajeve protiv nadutosti
  • umjesto lijeganja, nakon obroka se opustite u toploj kupki i stavite termofor na trbuh
  • masirajte trbušne stijenke
  • aktivni ugljen ponekad također može pomoći pri smanjenju vjetrova
  • svakodnevno izvođenje aerobnih vježbi (plivanje, hodanje) može spriječiti nastajanje vjetrova i poboljšati probavu
  • u probavi pomažu sok ananasa i papaje (ananas sadrži enzim bromelin, a papaja enzim papain)
  • biljke poput: peršinakomoračakajenske paprike, đumbira i sjemenki kima sprečavaju razmnožavanje bakterija odgovornih za nastajanje vjetrova. 

Lijekovi protiv vjetrova uglavnom nemaju pretjerano pozitivan učinak, prije bismo rekli nikakav. Vjetrovi se u pravilu ne liječe, već se liječe stanja odnosno bolesti koje ih izazivaju.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.