Krom

Upoznajmo krom

Objave

Naše tijelo zahtijeva veliku lepezu minerala koji potpo­mažu normalno odvijanje svih metaboličkih funkcija. Jedan od tih minerala je i krom, mineral u tragovima, esencijalan za naš organizam, koji primarno sudjeluje u metabolizmu ugljikohidrata i masti. Manje je poznat od željeza, kalcija ili magnezija upravo zbog toga što nam je potreban u vrlo malim količinama, odnosno u tragovima. Zbog toga i rijetko dolazi do nedostatka tog minerala, no to ne isključuje mogućnost da se kod nekih skupina pojavi njegov nedostatak (deficijencija).

U ljudskom ga organizmu ima vrlo malo, svega 14 mg kod osobe teške 70 kilograma. Krom dobivamo iz hrane, no tijelo uspije iskoristiti svega 1-2% u njoj sadržanog kroma. Apsorbirani se krom uglavnom izlučuje urinom, a samo male količine gube se stolicom, znojenjem ili putem žuči.

Na pojačani gubitak kroma utječe visok unos šećera, iscrpljujuće vježbanje, infekcije, trudnoća, dojenje i tjelesne ozljede. Do najvećeg gubitka kroma dolazi pod utjecajem stresa. Najbolji prirodni izvor kroma je pivski kvasac ima ga i u telećoj jetri, krumpiru u ljusci, kruhu od integralnog brašna, mrkvi, brokuli, jabuci, kukuruzu, banani, špinatu, kupusu i naranči. Slatke namirnice siromašne su kromom, a mogu pridonijeti i njegovu gubitku iz tijela. Zanimljivo je da vitamin C uz svoje ostale uloge, potpomaže i iskorištavanje kroma u našem tijelu.

Važno je uzimati krom iz cjelovitih namirnica i zato što one prirodno sadrže i druge hranjive tvari koje djeluju sinergijski s kromom, potičući njegovu aktivnost u organizmu.

Uzimanjem kroma kao suplementa moguće je smanjiti koncentraciju triglicerida i kolesterola u krvi. Brojnim je istraživanjima dokazan pozitivan utjecaj kroma na odnos masnog i mišićnog tkiva. Budući da krom pozitivno djeluje na sintezu proteina, čega je posljedica gubitak masnih naslaga uz istovremeni porast mišićne mase, a kako više mišićne mase znači više mjesta za pretvorbu masti u energiju dolazi do pada tjelene težine. Iz tog razloga krom se uvelike koristi kao pomoćno sredstvo za redukciju tjelesne težine. Novija saznanja pokazuju kako dodatak kroma u prehrani poboljšava stanje pojedinih oblika depresije i smanjuje mogućnost srčanih oboljenja, a uočeno je i njegovo pozitivno djelovanje u liječenju akni. Neosporan je i učinak kroma u povišenju razine HDL, “dobrog“ kolesterola i sniženju razine LDL, “lošeg“ kolesterola u krvi.

Najvažnija funkcija kroma jest ona povezana s metabolizmom glukoze, pri čemu krom pojačava djelovanje inzulina i povećava osjetljivost staničnih receptora na inzulin. Time se poboljšava djelovanje inzulina na prijenos glukoze iz krvotoka u stanicu.
Na taj način se stabilizira razina glukoze u krvi, smanjuje se rizik od razvoja dijabetesa, koji nastaje upravo zbog čestih i naglih promjena razina glukoze, pod neučinkovitim djelovanjem inzulina. Ukoliko je razina glukoze stabilna, ona se kvalitetnije i iskorištava za stvaranje energije, te se ne pretvara u masno tkivo i ne pohranjuje.

Dodatno, za krom je dokazano da usporava gubitak kalcija koji je povezan sa starenjem. Posebno je ovo važno za žene u menopauzi jer krom pomaže očuvanju zdravlja i gustoće kostiju.

U jednom istraživanju atletičarima je mjerena razina kroma u mokraći prije i poslije treninga. Rezultati mjerenja nakon treninga pokazali su visoku razinu kroma u mokraći. Što se ustvari dogodilo? Tijekom fizičke aktivnosti raste potreba za energijom, zbog čega se glikogen razgrađuje i u krv se otpušta glukoza, a to može upućivati na visoku aktivnost kromodulina tijekom fizičke aktivnosti te posljedično gubitak određene količine kroma. Zbog toga se kod nekih izrazitih fizičkih aktivnosti sugerira suplementacija kromovim pikolinatom

Doziranje

Preporučene dnevne doze su:

Djeca:

– Dojenčad do 6 mj.: 0.2 mg dnevno.

– Dojenčad 7-12 mj: 5.5 mg dnevno.

– Djeca 1-3 god.: 11 mg dnevno.

– Djeca 4-8 god.: 15 mg dnevno.

– Dječaci 9-13 god.: 25 mg dnevno.

– Djevojčice 9-13 god 21 mg dnevno.

– Dječaci 14-18 god.: 35 mg dnevno.

– Djevojčice 14-18 god.: 24 mg dnevno.

– Trudnice 14-18 god.: 29 mg dnevno.

– Dojilje 14-18 god.: 44 mg dnevno.

Odrasli:

– Muškarci 19-50 god.: 35 mg dnevno.

– Muškarci 51 god. i stariji: 30 mg dnevno.

– Žene 19-50 god.: 25 mg dnevno.

– Žene 50 god. i starije: 20 mg dnevno.

– Trudnice 19 god. i starije: 30 mg dnevno.

– Dojilje 19 god. i starije: 30 mg dnevno.

Za tretmane i prevenciju bolesti za odrasle se preporuča 200 mg 1-3 puta dnevno. Dijabetes tip II. zahtijeva 1000 mg dnevno.

Upozorenje: Zbog utjecaja na razine glukoze u krvi, osobe koje boluju od dijabetesa, prije uzimanja kroma kao dodatka prehrani, svakako se moraju konzultirati s liječnikom.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *