Zdrava zamjena za kavu

Zdrava zamjena za kavu

Savjeti o prehrani

Mnogima je jutro nezamislivo bez fine, mirisne kave, praktički nezaobilazan jutarnji ritual, a nekima je nužna za razbuđivanje…

Kava je za većinu ljudi puno više od običnog napitka.

Uz nju se s prijateljima pretresaju ozbiljne i neobavezne teme te vode razni poslovni razgovori.

Iako se odavno zna da njena pretjerana konzumacija šteti našem psihofizičkom zdravlju, u posljednje se vrijeme sve češće javljaju oni koji je hvale zbog raznih blagotvornih učinaka na organizam potkrepljujući to rezultatima znanstvenih istraživanja.

S druge strane, mnoga istraživanja govore suprotno i upozoravaju na tegobe koje kava može izazvati…

Štetni učinci kave

Pijete li kavu ujutro na prazan želudac, to je najgore što možete učiniti svom organizmu. Zbog povećane razine želučane kiseline kava može isprva izazvati samo žgaravicu, a potom i ozbiljnije probleme poput gastritisa, refluksa i sindroma iritabilnog crijeva. Može dovesti i do osjećaja tjeskobe i simptoma stresa, poremetiti hormonalnu ravnotežu i omesti lučenje serotonina – hormona sreće odgovornog za dobro raspoloženje.

Kofein u kavi podiže energiju i raspoloženje, no kasnije dovodi do razdražljivosti i mrzovolje. Dokazano je i da kofein može izazvati ovisnost i povisiti razinu inzulina – hormona bitnog za razgradnju šećera u krvi. To u konačnici rezultira smanjenom osjetljivošću stanica na inzulin, zbog čega ga one ne koriste onako kako bi trebale.

Osim što može povisiti šećer, konzumacija kave podiže krvni tlak i razinu LDL kolesterola i triglicerida u krvi, povećavajući rizik od oboljenja krvožilnog sustava. Uslijed diuretskog djelovanja kava pojačava izlučivanje važnih minerala poput kalcija, magnezija i kalija iz organizma.

To na koncu može dovesti do ozbiljnijih komplikacija kao što su:

kronični umor
vrtoglavica
zatvor
pogoršanje zdravlja desni, zubi i kostiju
povećan rizik od osteoporoze i artritisa
povišen tlak
nepravilan rad srca
tjeskoba
nesanica
loša koncentracija
razdražljivost
gubitak apetita
mučnina

Nadalje, tvari koje kava sadrži mogu poremetiti normalan metabolizam lijekova. To može biti problematično za kavopiju koji uzima lijekove za štitnjaču ili tricikličke antidepresive, budući da kava smanjuje njihovu apsorpciju.

Iako je ispijanje kave ritual koji se njeguje godinama, odvikavanje od njega nije tako teško kao što se isprva čini. Loša se navika uvijek može zamijeniti boljom, a alternative kavi koje ćemo vam predložiti pozitivno će utjecati na vaše psihofizičko zdravlje i pružiti vam jednak, ako ne i veći užitak kad ih uvedete u dnevnu rutinu.

Stoga, ako ste bilo zbog liječničke preporuke ili samovoljno odlučili smanjiti ili potpuno prestati s ispijanjem kave, evo nekoliko prijedloga čime zamijeniti ovaj napitak.

Macaccino

Macaccino blend napravljen je od korijena mace i drugih organskih sastojaka koji mu pružaju okus koji je sličan kavi i tamnoj čokoladi. Zbog količine hranjivih sastojaka, Macaccino pruža osjećaj budnosti i vitalnosti koji pruža i kava, ali bez negativnih posljedica koje se vežu uz kofein.

Korijen mace, ključan sastojak u Macaccinu, na prirodan i zdrav način povećava razine energije, imunitet i libido. Sportaši ga već godinama koriste kao suplement, a u Južnoj Americi ga se često koristi kao holistička pomoć u medicini.

Što se nutritivnih vrijednosti tiče, korijen mace odličan je izvor zdravih ugljikohidrata. Također sadrži i zavidne razine vitamina C, a dobar je izvor i proteina i aminokiselina. Od drugih važnih vitamina i minerala, korijen mace sadrži kalcij, kalij, cink, magnezij, fosfor, selenij, željezo i jod.

Konzumacija maca praha posebno pogoduje zdravlju žena. On balansira hormone i pomaže kod simptoma vezanih uz menopauzu. Korijen mace također pomaže kod simptoma sindroma policističnih jajnika, od kojeg pati čak 10% žena, a često ga se ni ne dijagnosticira.

Ali, korijen mace također ima zdravstvene pogodnosti za muškarce. Naime, on je iznimno koristan za zdravlje prostate, posebno kod benigne prostatske hiperplasije, tj. povećanje prostate. Maca također utječe na plodnost i libido muškaraca.

Ako imate povećan kolesterol, konzumiranje Macaccina može vam pomoći. On također pomaže u bržem izgaranju masnoća i gubitku kilograma. Povećavanjem imuniteta, smanjenjem kroničnog umora, povećanjem razina energije i stimulacijom štitnjače, Macaccino ima sveukupno pozitivno djelovanje na organizam, što vam može pomoći da budete zdraviji i povećate svoju kvalitetu života.

Macaccino možete piti vruć ili hladan, a odličan je za ljude koji imaju ubrzan i aktivan stil života. Zbog njegovog izvrsnog okusa i djelovanja na organizam, jednom kada probate Macaccino, kava vam više neće biti potrebna!

Cikorija

Okusom slična kavi, cikorija osim vitamina A i C te kalija, željeza, mangana i magnezija sadrži inulin i niz drugih sastojaka korisnih za zdravlje. Snižava šećer i LDL kolesterol u krvi, čime poboljšava zdravlje krvožilnog sustava ujedno smanjujući rizik od moždanog i srčanog udara.

Pozitivno djeluje i na probavni trakt te uklanja probleme koje može izazvati pijenje kave natašte – žgaravicu, refluks, gastritis i zatvor. Djelotvorna je i u slučaju artritisa, gihta te reume. Smanjuje napetost i smiruje živce, uklanja osjećaj tjeskobe, djeluje analgetski naročito kod bolova u mišićima i zglobovima. Poboljšava rad metabolizma, probavnog i imunološkog sustava, jetre i bubrega. Stvara osjećaj sitosti pa pomaže kod mršavljenja i bogata je antioksidantima.

Napitak od cikorije priprema se slično turskoj kavi. Žličicu mljevenog korijena cikorije prelijte s četvrt litre vode, pustite da zakipi i malo prokuha te ostavite par minuta da se slegne.

Zeleni čaj

Općenito su čajevi dobra zamjena za kavu. Zeleni čaj također sadrži kofein, ali u puno manjoj mjeri od kave. U svakom slučaju, zeleni čaj će imati za vas puno više koristi od kave. Vjerojatno ćete se morati naviknuti na okus, ali pokušajte, nećete pogriješiti. Poboljšajte okus sa kriškom limuna, ali pokušajte ne dodavati šećer. Također, bez obzira na sve njegove dobrobiti, nemojte pretjerivati. 1-2 šalice zelenog čaja dnevno je sasvim dovoljno.

Guarana

Biljka podrijetlom iz Brazila ne sadrži kofein, no alkaloid guaranin koji je jedan od glavnih sastojaka guarane, jako je sličan kofeinu. Prednost pred kofeinom je sporija apsorpcija te ravnomjernije djelovanje, a također održava koncentraciju i budnost. Sve je češće sredstvo koje se koristi pri održavanju koncentracije tijekom učenja, a dostupna je i u kapsulama.

Topla čokolada (Kakao)

Kakao u prahu (ili kakao zrna) je bogat flavonoidima koji su prirodni antioksidansi, štite naše tijelo od starenja i bolesti. Kakao sadrži čak dvaput više antioksidansa od crnog vina i triput više antioksidansa od zelenog čaja!

Radije izbjegnite životinjsko mlijeko jer ono smanjuje mogućnost apsorpcije nutrijenata iz kakaa.

Maca prah

Napitak ove biljke ima brojne prednosti za zdravlje. Maca pomaže u jačanju imuniteta, povećava izdržljivost, pomaže u mršvljenju te poboljšava izgled i zdravlje kože. Posebnost kod mace je što sadrži adaptogen odnosno svojstvo koje pozitivno djeluje na mentalnu izdržljivost, koncentraciju i otpornost na stres.

Čaj od đumbira

Čaj od đumbira odavna je poznat kao sredstvo za poboljšanje zdravlja probavnog i krvožilnog sustava, podizanje imuniteta i uklanjanje dišnih tegoba.

Ne sadrži kofein no usprkos tome razbuđuje i potiče rad mozga.

Djeluje antikancerogeno, potiče sagorijevanje masnih stanica, suzbija osjećaj gladi i ubrzava metabolizam pa je dobrodošla pomoć u slučajevima prekomjerne tjelesne težine.

Budući da je jakog okusa, za početak nasjeckajte 1,5-2 cm korijena s korom te ubacite u pola litre kipuće vode.

Pustite da kuha 10-20 minuta, a potom procijedite.

Da bi bio ljekovitiji i zanimljivijeg okusa, napitku možete dodati papar, cimet, kardamom, klinčiće i kurkumu. Osvježit će vas, okrijepiti i razbuditi, no bez neželjenih posljedica koje stvara kava.

Budući da đumbir snižava tlak i šećer u krvi, razrjeđuje krv i potiče lučenje žuči, osobe koje pate od žučnih kamenaca ili uzimaju lijekove za regulaciju tlaka, šećera ili protiv zgrušavanja krvi, ne bi smjeli piti više od šalice dnevno.

Konzultirajte se s liječnikom oko dopuštene dnevne količine.

Čaj od korijena maslačka

Čaj od korijena maslačka je prilično gorak okusom pa vas može podsjećati na kavu. Nema kofeina, ali zato sadrže brojne sastojke koji pozitivno djeluju na zdravlje. Od korijena maslačka možete pokušati i pripremiti „pravu“ kavu. Korijen sameljete u mlincu i pripremate poput prave kave.

Voda s limunom

Limun ocijeđen u 1-2 dl mlake vode, u koju možete dodati i malo meda ili cimeta, idealno je piće za dobro jutro. Osvježit će vas, razbuditi i potaknuti probavu, što je čest razlog zbog kojeg mnogi na početku dana piju kavu.

S ljekovitim djelovanjem limuna vjerojatno ste upoznati, no nije naodmet podsjetiti da je riječ o prirodnom antibiotiku koji osim od štetnih bakterija štiti i od virusa, snaži imunitet, podiže energiju, poboljšava metabolizam, povoljno djeluje na jetru, potiče detoksikaciju organizma te snižava loš kolesterol.

Napitak od vanilije

Sastojci:
200 ml bademovog mlijeka
1/2 čajne žličice ekstrakta vanilije
1/2 čajne žličice cimeta
1/2 čajne žličice muškatnog oraščića
stevija ili neko drugo sladilo po želji

Postupak:
Mlijeko dobro zagrijte pa ulijte u blender. Dodajte sve ostale sastojke i izblendajte dok ne dobijete pjenasti napitak.

Bademovo mlijeko možete napraviti i kod kuće. Ono je puno bolja varijanta od kupovnog kravljeg mlijeka: nutritivno je puno bogatije i manje utječe na razinu šećera u krvi. Bogato je vitaminom E, kalcijem, magnezijem, kalijem te zdravim mastima i vlaknima.

Čaj od mente

Ovaj čaj u trenutku će vas osvježiti, oživjeti, razbistriti, opustiti i smiriti želudac nakon obroka.

Pomaže kod probavnih tegoba i bolova u trbuhu, uklanja mučninu, poboljšava probavu i djeluje protiv nadimanja.

Podiže imunitet, povoljno djeluje na dišni sustav, a odličan je i za njegu problematične kože.

Žličicu mente prelijte s 2dl vrele vode, ostavite nekoliko minuta, a zatim procijedite. Zasladite medom ili bilo kojim drugim prirodnim zaslađivačem.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *