Zeleni čaj

Zeleni čaj i zdravlje

Korisni savjeti Savjeti o prehrani

Prije svega ćemo naglasiti da u skladu s rezultatima nedavnih studija, Europska agencija za sigurnost hrane izdala je upozorenje o primjeni dodataka prehrani koji sadrže zeleni čaj. Dokazano je da visoke doze ekstrakta zelenog čaja sadržanog u nekim dodacima prehrani ili biljnim lijekovima mogu oštetiti jetru. Preporuka se ne odnosi na ograničavanje konzumacije napitka pripravljenog od listića čaja, odnosno do 800 mg na dan – otprilike dvije do tri šalice vrlo koncentriranog zelenog čaja čine se sigurnima. Ta preporuka ne treba čuditi jer ekstrakt zelenog čaja zaista ima medicinsko djelovanje zahvaljujući svom bogatom sadržaju farmakološki aktivnih supstancija.

O zelenom čaju

Zeleni čaj jedan je od najljekovitijih napitaka u svijetu. Budući da spada među najmanje obrađivane čajeve, zadržava svoje vrijedne zdravstvene pogodnosti, kao što su izuzetno visoke razine antioksidansa i korisnih polifenola.

Zbog toga se smatra zlatnim standardom među napitcima, svojevrsnim „čarobnim napitkom“ koji pomaže u različitim stanjima, kao što je zaštita od raka, i preporučuje se redovita konzumacija u manjim količinama. Iako zeleni čaj ima mnoštvo zdravstvenih prednosti, ovdje ćemo navesti nekoliko razloga zbog kojih biste ga trebali piti svakog dana.

Botanički naziv za biljku je Thea camelia, podrijetlom je iz Kine, a razlikuju se dvije osnove sorte – Camelia sinensis, geografski vezana uz područje Kine, i Camelia asamica s područja Indije i Šri Lanke. Biljka može narasti u visoko drvo, no na plantažama se u pravilu reže na visinu grma. Listovi čaja sadrže tanine koji mu daju gorkast okus, polifenole, odnosno katehine koji su zaslužni za antioksidativni učinak, aminokiselinu teanin zbog koje čaj ima karakterističan okus, kofein i flavonoide. Sadržaj tih spojeva ovisi o geografskom podrijetlu, odnosno klimi i sastavu tla te o vremenu branja i obradi, odnosno stupnju fermentacije svježe ubranih listića čaja.

Bijeli, zeleni, oolong, crni i žuti čaj
Prema tome razlikujemo bijeli, zeleni, oolong, crni i žuti čaj. Bijeli čaj proizvodi se samo u nekim područjima Kine, a berba se obavlja dok su listići još u pupoljcima, prekriveni bijelim dlačicama, koji mu daju karakterističnu boju. Brzo se suše, pri čemu ne počinje fermentacija te se zadržavaju vrlo visoke doze antioksidansa. Zeleni čaj obrađuje se samo parom da se ne unište enzimi, a listići se suše na zraku, čime se sprečavaju oksidacija i fermentacija, što pak osigurava visok sadržaj antioksidansa.

Iako je čaj podrijetlom iz Kine, upravo vrsta zelenog čaja danas je najviše vezana uz japansku kulturu. Oolong je polufermentirani čaj, otprilike između zelenog i crnog, te se najviše proizvodi u Kini i Tajvanu. Odmah nakon branja listići se izlažu jakom suncu, a potom suše tresenjem u hladovini te se taj postupak ponavlja dok se ne postigne željeni stupanj fermentacije, koja prekida žarenje listića. Sadrži manje antioksidansa od zelenog čaja, ali i manje tanina i kofeina od crnog pa je ugodnijeg okusa. Najdulje fermentirani je crni čaj. Listići se nakon branja puste da venu 12 do 18 sati, a potom se savijaju te ostavljaju na hladnom i vlažnom mjestu, pri čemu dolazi do fermentacije koja im daje karakterističnu boju i okus. Fermentacija se prekida paljenjem u suhom woku ili pećima. Crni čaj je najpoznatiji i najviše se konzumira.

Zeleni čaj – svojstva

Šalica zelenog čaja sadrži oko 50 – 100 mg kofeina i 300 – 400 mg polifenola koji su zaslužni za antioksidativni učinak čaja. Aktivni biljni spojevi koje zeleni čaj posjeduje su:

  • katehini,
  • tanini,
  • flavonoidi,
  • aminokiseline, primjerice L – teanin,
  • kofein.

Jedna od najpoznatijih fitokemikalija u zelenom čaju je epigalokatehin galat (EGCG). Malezijski znanstvenici su, u radu objavljenom 2018. godine u časopisu Journal of ethnopharmacology, karakterizirali EGCG kao spoj koji ima protuupalno, antioksidativno, antidijabetičko, anti – aterosklerozno i anti – miokardijalno djelovanje.

Evo nekoliko razloga zašto je dobro da šalica zelenog čaja postane svakodnevna navika…

Za zdravo srce
Mnogo je studija dokazalo da nas pijenje čaja, i crnog i zelenog, može zaštititi od nekih oboljenja srca. Jedna je studija tijekom tri i pol godine pratila pacijente s dijagnosticiranim srčanim oboljenjima. Dokazano je da je stopa smrtnosti bila 44 posto manja kod pacijenata koji su konzumirali više od 14 šalica čaja tjedno nego kod onih koji uopće nisu pili čaj. Tajna je u flavonoidima, snažnim antioksidansima koji neutraliziraju slobodne radikale, a nalazimo ih u čaju.

Zeleni čaj i rak
Svakodnevna konzumacija zelenog čaja smanjuje rizik od nastanka raka mokraćnog mjehura, jednjaka, jajnika, gušterače, prostate, želuca i kože. Jedno istraživanje pokazalo je da žene koje svaki dan piju 2 ili više šalica zelenog čaja imaju za 46% manji rizik od nastanka raka jajnika.

Gubitak kilograma
Zeleni čaj povezuje se s ubrzanim metabolizmom i bržim sagorijevanjem masti. Studije su potvrdile i da ovaj čaj pomaže kod dijabetesa, smanjuje stres, štiti zube i tijelo od štetnih UV zračenja i virusnih infekcija.

Za zdrave kosti i zube
Znanstvenici Sveučilišne bolnice Cheng Kung na Tajvanu pratili su više od 1000 muškaraca i žena starijih od 30 godina i zaključili da oni koji redovito tijekom nekoliko godina dnevno ispijaju čaj imaju dobro očuvanu gustoću kostiju. Navodno je ključ u visokom udjelu fluorida upravo u zelenom čaju. Fluoridi su, poznato je, važni i za očuvanje zdravih i čvrstih zubi jer povoljno djeluju na čvrstoću cakline, sprječavaju nakupljanje plaka te tako štite i zubno meso.

Zeleni čaj i stres
Redovita konzumacija zelenog čaja može smanjiti razinu hormona stresa. Osim toga, zeleni čaj sadrži aminokiselinu L – teanin koja dokazano ublažava anksioznost i tjeskobu pa se osjećate bolje.

Za zaštitu kože
Visok udio antiksidansa u zelenom čaju, uključujući vitamine E i C, zasigurno usporava procese starenja kože. Zato je zeleni čaj sastojak sve većeg broja kozmetičkih proizvoda. Antioksidansi nas mogu zaštititi i od promjena strukture DNA uzrokovane štetnim utjecajem UV zraka, pa se zato sada znanstvenici u SAD-u bave razvijanjem krema koje bi sadržavale sastojke nađene u zelenom čaju radi zaštite od karcinoma kože.

Zeleni čaj i cirkulacija
Zeleni čaj ima alkalno djelovanje i može smanjiti razinu kolesterola. Također, potiče cirkulaciju krvi i smanjuje rizik od nastanka bolesti krvožilnog sustava.

Zeleni čaj i Alzheimerova bolest
Jedno istraživanje pokazalo je da zeleni čaj smanjuje rizik do nakupljanja plaka na području mozga koji može povećati rizik od nastanka Alzheimerove bolesti.

Zeleni čaj i HPV
Istraživanja su pokazala da zeleni čaj pomaže u borbi protiv HPV-a koji može uzrokovati genitalne bradavice i rak vrata (ili rak grlića) maternice.

Zeleni čaj i koncentracija
U sastavu čaja pronalazimo kofein koji popravlja koncentraciju i pamćenje. Zeleni čaj pijte u prijepodnevnim ili ranijim poslijepodnevnim satima kada primijetite pad razine energije i koncentracije.

Zeleni čaj i Parkinsonova bolest
Redovita konzumacija zelenoga čaja može smanjiti rizik od nastanka Parkinsonove bolesti i usporiti njezin napredak.

Zeleni čaj i dijabetes
Zeleni čaj smanjuje rizik od nastanka dijabetesa tipa 2, a znanstvenici iz Japana su ustanovili da može pomoći u kontroli razine šećera i tako smanjiti potrebu za uzimanjem terapije.

Zeleni čaj – priprema

Priprema zelenog čaja je jako bitna jer se lošom pripremom mogu izgubiti korisna svojstva čaja. Nikada nemojte stavljati vrećicu čaja u kipuću vodu. Kipuća voda će uništiti svojstva čaja. Voda treba biti na temperaturi oko 75 stupnjeva Celzijevih.

Također, nemojte držati vrećicu predugo u vodi, jer će to učiniti okus jako gorkim. Dvije do tri minute su dovoljne.

Priprema:

  • Koristite jednu vrećicu čaja (2 – 4 grama) po šalici.
  • Zagrijte vodu da zakipi.
  • Pošto nije dobro ubaciti vrećicu u kipuću vodu, pustite vodu 3 minute da se ohladi ili dodajte u kipuću vodu malo hladne vode.
  • Ubacite vrećicu i neka stoji u vodi 2 do 3 minute.
  • Izvadite vrećicu, po želji dodajte limun i med po želji.

Zeleni čaj umjesto kave

Na tržištu se pod različitim nazivima nalaze razne vrste čaja, najčešće crnog, a u posljednje vrijeme i zelenog, koje imaju specifičan okus zbog svoga geografskog podrijetla ili dodatka arome. U medicinske svrhe najčešće se koristi zeleni čaj, prije svega zato što djeluje pobuđujuće, odnosno poboljšava pažnju zbog sadržaja kofeina te ga mnogi koriste umjesto kave. Sadržaj polifenola pomaže u smanjenju tjelesne mase, želučanih smetnji, povraćanja i proljeva. Često ga preporučuju kod Crohnove bolesti, kardiovaskularnih bolesti, dijabetesa i sindroma kroničnog umora. Može se primjenjivati i u obliku obloga za ublažavanje opeklina od sunca, smanjenje oteklina kapaka ili kod umora očiju te za ublažavanje glavobolje, uglavnom zbog sadržaja tanina.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *