Znakovi slabog imuniteta

Znakovi (simptomi) slabog imuniteta

Objave

Imunitet je medicinski pojam koji označava sposobnost organizma da se odupre i obrani od infekcija, bolesti ili druge biološke ili kemijske opasnosti.

Kada je organizam oslabljen, nema više sposobnosti da se antitijela bore s vanjskim uzročnicima kao što su virusi, bakterije i gljivice. Imunološki sustav štiti tijelo od velikog broja uzročnika bolesti. Imunitet je dobra brana bolesti prema određenim vanjskim uzročnicima. Ne jačamo ga trenutno ili kada bolest nastupi, već je dobro kontinuirano raditi na njegovu očuvanju.

Imunološki sustav sastoji se od složene mreže stanica i organa koji sudjeluju u imunosnim reakcijama tj. u obrani tijela od “stranih” napadača. Organi imunološkog sustava su koštana srž, timus i limfni čvorovi.

Ljudski organizam je u stalnom kontaktu s bakterijama, virusima, izložen zračenju, kemikalijama, ako imunološki sustav ne može nadvladati ove agense, rezultira razvojem bolesti. Česte infekcije, pušenje, nedostatak sna, nepravilna prehrana, dugotrajna upotreba antibiotika, stres, izloženost slobodnim radikalima, težak fizički i mentalni rad mogu oštetiti imunitet. Ponekad imunološki sustav ne prepozna na vrijeme mikroorganizme i štetne radikale ili nema dovoljno snage da se bori s njima tada dolazi do bolesti.

Koji su znakovi (simptomi) slabog imuniteta?

Osluškivati znakove koje vam tijelo šalje jedna je od najboljih stvari koje možete učiniti za sebe. Uočavanje znakova slabog imuniteta može biti jasan signal da je vrijeme za predah i rješavanje zdravstvenih tegoba prije nego što se razviju u ozbiljne probleme.

Konstantan umor

Kada je vaš imunološki sustav iscrpljen, i vi ste. Vaše tijelo pokušava sačuvati energiju za normalno funkcioniranje imunološkog sustava. Kao rezultat toga osjećate se umorno bez obzira na to koliko šalica kave ispili. Obratite pažnju na prekomjeran umor i uzmite stanku prije nego što vas počne ometati u obavljanju uobičajenih dnevnih aktivnosti.

Živite pod velikim stresom

Ako ste kontinuirano pod stresom, to može biti znak slabljenja imuniteta. Ako vam stres izazivaju situacije koje prije nisu te imate napade panike, svakako razmislite o zdravstvenom aspektu ovoga stanja. Potvrđeno je da stres snižava razine bijelih krvnih stanica u tijelu, što dovodi i do slabljenja imunološkog sustava.

Česte prehlade

Sasvim je normalno da se prehladite jednom ili dva puta godišnje. Međutim, česte prehlade očit su znak da nam je imunitet oslabio. Dugotrajna primjena antibiotika dva puta godišnje takođe može značiti da naše tijelo možda nije “spremno” za borbu protiv virusa kojima je izloženo.

Loše spavate

Ako spavate manje od osam sati na dan, vaše tijelo gubi brojne prednosti za organizam i imunitet vam sigurno ne radi kako bi trebao.
Melatonin je hormon koji vaše tijelo otpušta kad se smrači kako biste postali pospani. No on je istovremeno vrlo važan imunomodulator.
– On uzrokuje otpuštanje citokina u pojedinim stanicama koji aktivira imunološke stanice da se bore protiv infekcija. Kad spavamo, naša bijela krvna zrnca, makrofagi i neutrofili bore se protiv virusa i raka.

Loš san može smanjiti ili čak onemogućiti takvu aktivnost, pa stoga često tijelo pati i smanjuje mu se imunitet jer ne proizvodi antitijela na odgovarajući način.

Simptomi pada imuniteta na koži

Iako znakove slabog imuniteta vežemo, uglavnom, za česte prehlade i slične probleme, to ne mora uvijek biti tako. Ovisi sve od osobe do osobe i od toga koja je vaša “najslabija karika”. Tako se mogu pojaviti simptomi pada imuniteta na koži. To mogu biti ekcemi, psorijaza, ali i bradavice i keratoze. Kao poseban oblik promjena na koži koje se javljaju uslijed pada imuniteta naglasiti ćemo i herpes. Također, jedan od pokazatelja lošeg imuniteta na koži je i sporo zacijeljivanje rana.

Natečeni limfni čvorovi

Limfni čvorovi su žlijezde koje se nalaze po cijelom tijelu, a najuočljivije su one smještene u području vrata, prepona i pazuha. Dok filtriraju limfnu tekućinu, bijele krvne stanice zvane limfociti uklanjaju bakterije i druge strane čestice. Limfni čvorovi mogu nateći od infekcije ili ozljede, ali ako je oticanje dugotrajno, to može značiti da se vaš imunološki sustav teško bori s problemima.

Probavne tegobe

U slučaju da često imate probavne tegobe poput proljeva, plinova ili zatvora, velike su šanse da imate slab imunitet. Naime, prema stručnjacima gotovo 70% aktivnosti imunološkog sustava događa se u blizini vašeg probavnog trakta jer dobre bakterije i mikroorganizmi borave oko njega. Nedovoljan broj korisnih bakterija može povećati šanse za napad virusa, bakterijske infekcije i autoimune poremećaje.

Depresija ili gubitak bliske osobe

Depresija i tuga su primjeri emocionalnih stresora koji utječu na imunitet. Postoji čitavo područje imunologije koje istražuje povezanost emocija i imuniteta.
U studiji je znanstvenik razgovarao s ljudima koji su upravo izgubili partnere ili supružnike u bolnicama i vadio im je krv. Pokazalo se kako je ekstremna tuga povezana s akutnim padom imuniteta. Vaše B i T stanice tijekom tugovanja nisu aktivne.

Čak i umjerena depresija među starijom populacijom može utjecati na imunitet, a osobito osjećaj usamljenosti i izolacije.

Životni faktori poput redovite tjelovježbe i zdrave prehrane mogu poboljšati mentalno zdravlje i umanjiti emocionalni stres. Ako se ipak borite s tim osjećajima, posjetite stručnjaka ili terapeuta.

Anemija

Nepravilna prehrana sa nedovoljnim unosom potrebnih nutrijenata također može dovesti do anemije koja je čest pratilac oslabljenog imuniteta. Oslabljen organizam i probava imaju mnoge zdravstvene probleme, uključujući i mogućnost nastanka alergija pri kojima imuni sistem reagira na vanjske faktore iz našeg okruženja koje inače nisu štetne.

Jedete li previše šećera i ugljikohidrata

Kad jedete hranu bogatu šećerima i ugljikohidratima, ili jedete puno rafinirane hrane, štetite svojem imunitetu.

Postoje dva mehanizma kako razina šećera u krvi utječe na imunitet:

Kad šećer u krvi poraste, smanjuje se funkcija bijelih krvnih zrnaca. To utječe na smanjenu mogućnost imunološkog sustava u borbi protiv patogena. Studija u časopisu American Journal of Nutrition otkrila je da nakon samo jedan do dva sata nakon konzumacije šećera, učinkovitost bijelih krvnih zrnaca pada za 50 posto. Učinak zna trajati i do pet sati.

Rad T stanica koje su također dio imunološkog sustava također onemogućuju povećana razina inzulina u krvi.

Stoga razmislite i o svojoj težini, posebice ako ste u kategoriji pretilih ljudi ili imate visok postotak masnog tkiva. Masne stanice potiču upalne procese u tijelu i vode do otpornosti na inzulin, a to sve smanjuje imunološki odgovor.

Umjesto toga pokušajte jesti cjelovitu hranu bogatu nutrijentima, zdravim mastima i antioksidansima. Smanjite unos ugljikohidrata i šećera. Ne morate izgubiti puno kilograma kako biste vidjeli pozitivne pomake u radu imunološkog sustava.

Pijete više alkohola nego što je to uobičajeno

Ako je vaša konzumacija alkohola porasla od početka pandemije, postoji više razloga koji su vas mogli dovesti do toga. No u konačnici, neki od njih su povezani s imunitetom.

Čak i ako niste alkoholičar, alkohol izravno smanjuje rad bijelih krvnih zrnaca. Uzrokuje upalu crijeva i otežava rad crijevnoj barijeri.

Vitaminima i mineralima u borbi protiv oslabljenog imuniteta

Smanjenje stresa i redovita fizička aktivnost pomažu u jačanju imunološkog sustava, a najveći učinak ima pravilna prehrana. Raznovrsna prehrana, koja uključuje puno voća i povrća (vitamini i antioksidanti), uvelike će pridonijeti učinkovitosti imunološkog sustava. Najveći neprijatelj imunološkog sustava u tijelu su slobodni radikali. Slobodni radikali oštećuju zdrave stanice i dovode do mutacija, što može dovesti do ozbiljnih bolesti poput raka. Međutim, neki od vitamina mogu zaštititi stanice od slobodnih radikala. Jedan od najjačih antioksidansa je vitamin C koji stimulira imunološki sustav neutraliziranjem učinka slobodnih radikala. Vitamin C se smatra jednim od najvažnijih za prevenciju nastanka bolesti i smanjenje oštećenja stanica kada je bolest već nastupila. Vitamin C se akumulira u bijelim krvnim stanicama (odgovornima za obranu organizma) i od tamo se troši po potrebi.
Drugi važan antioksidans jest vitamin E koji usporava simptome starenja i jača stanice u tijelu koje se bore protiv infekcija. Ljudi koji konzumiraju hranu bogatu vitaminom E ili uzimaju dodatke prehrani, imaju dodatno oružje protiv bakterija i virusa. Dobri izvori vitamina E su biljna ulja i hrana od cjelovitog zrna pšenice. Karotenoidi su antioksidanti koji pomažu u jačanju imuniteta, koji utječu na proizvodnju limfocita, a limfociti su važni za borbu protiv infekcije. Najbolji izvor karotenoida su crveno, žuto i narančasto voće i povrće (mrkva, rajčica, bundeva). Imunološki sustav također dobiva snagu minerala potrebnih za stvaranje stanica u tijelu. Među njima, najvažniji za imunitet je cink, ima mogućnost povećanja broja obrambenih stanica – limfocita.

Brzi životni ritam kao i prehrambene navike svakodnevice jednostavno ne obuhvaćaju unos dovoljan za održavanje zdravlja. Natrijev askorbat je jedini oblik vitamina C koji ljudski organizam može apsorbirati u najvećem mogućem obliku.

Neka vaša navika unosa vitamina C bude svakodnevna kao temelj dobrog i jakog imuniteta koji je podloga zdrave hladnije dane.

Liječenje pada imuniteta

  • prepoznati simptome
  • riješiti se loših životnih navika: slatkiša, alkohola, cigareta, masne hrane,
  • hraniti se zdravo, konzumirati svježe voće i povrće, jaja i mliječne proizvode
  • konzumirati namirnice koje su dobre za jačanje organizma kao što su bijeli luk, propolis, med, đumbir, limun, cikla i slično
  • spavati dovoljno kako bi se organizam odmorio
  • vježbati i biti fizički aktivan
  • koristiti preparate za jačanje imuniteta: vitaminsko-mineralni preparati (vitamin C, E, A, B6, B12, folna kiselina, cink, željezo, selen), beta-glukan, preparati s Echinaceom.

Zdravim načinom života i kontinuiranim čuvanjem našega zdravlja jačamo imunitet te smo manje podložni bolestima.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.